Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Advertisements

Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Corporate PowerPointpresentatie
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
OR-platform 15 november.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Samenwerking universiteit - hogescholen. Bachelor toerisme – en recreatiemanagement Master Toerisme Voorbereidingsprogramma Schakelprogramma Bachelor.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Samenwerking werkveld - HAN
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Hoe – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom. Punt 1 HBO is formeel mede verantwoor- delijk voor een hbo-minor in het mbo.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
ArtEZ: 3100 studenten, waarvan ruim de helft in Arnhem 300 op master- en op bachelorniveau (25 AD) 700 in docentenopleidingen en kunsteducatie Disciplines:
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Meer innovatieve professionals
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Kansen implementatie vakwedstrijden
De driehoeksverhouding
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transparantie over Toegang master
Andries Reinhart 3 maart 2019
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen Doelstellingen en ambities masteropleidingen in het HBO Jaarcongres VH 6 april 2017

Ans Gielen en Petra Kanters Platform Professionele Masteropleidingen Vereniging Hogescholen

Voorbeelden van samenwerking Programma Ambities HBO masters Landelijk Platform Voorbeelden van samenwerking Aan de slag

HBO masters: van bijzaak (2010) tot speerpunt (2015) Kwaliteit als opdracht: kwaliteit van het onderwijs centraal - kwaliteit van de bachelor - kwaliteit van de instroom Advies Veerman - aanscherping niveau uitstroom - verbinding onderzoek met onderwijs - meer ruimte voor Ma in het hbo

Van bijzaak (2010)tot speerpunt (2015) Wendbaar en weerbaar (strategische agenda VH) Masterambitie volwaardig onderdeel beleid: Nederland als kenniseconomie vraagt om meer masteropgeleiden * kwaliteit staat voorop * geleidelijke groei > Uitvoeringsagenda Plan van aanpak in juni 2016 aangeboden aan de minister Bestuurlijke inbedding in platform gerealiseerd Agenda in uitvoering

AMBITIE Hogescholen streven ernaar om tussen 2015 en 2020 het aantal bekostigde masters geleidelijk uit te breiden en het aantal studenten dat in masteropleidingen in het HBO wordt opgeleid substantieel te verhogen

Ontwikkeling I Alleen gegevens bekostigde masters zijn bekend! tussen 2010 en 2015 groei van 11.728 naar 13.288 Instroom 2015: 4.667 studenten, waarvan 69% deeltijd, 9% duaal (gezondheid en educatie)en 22% voltijd (kunst) Bekostigde masters in alle sectoren; in eerste instantie alleen in zorg, educatie en welzijn maar later ook in techniek en het minst in de economische sector Op 15-6 maakte de minister bekend dat HBO masters in alle sectoren voor bekostiging in aanmerking kunnen komen Ambitie is verdubbeling van instroom in 2020 (= 10.000)

Ontwikkeling II Nieuwe aanvragen voor bekostiging van masters in het HBO Laatste 5 jaar: totaal 46 In 2016: totaal 18 Waarvan 14 na 15-6-2016 66% wordt positief beoordeeld Struikelblok = onvoldoende aantonen van toegevoegde waarde voor arbeidsmarkt (daarvoor kan zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderbouwing gegeven worden) Zwaartepunten zijn/waren criterium

Kenmerken professionele master Verdieping of verbreding passend bij eerder gevolgde bachelor Internationaal erkende mastertitel (een master is een master) sinds 1-1-2014 Beroepsgerichte oriëntatie Combinatie van gedegen theoretische basis met beroepspraktijk en praktijkgericht onderzoek Leidt op tot hoog gekwalificeerd beroepsbeoefenaar die over grenzen van eigen vak kan heen kijken en bijdraagt aan innovatie in beroep en sector

Uitgangspunten uitbouw Diversiteit wordt groter: ook voltijd en doorstroommasters Sterke verbinding met beroepspraktijk Integratie van praktijkgericht onderzoek Programma’s sluiten aan bij profilering van hogescholen Complexe beroepspraktijk vraagt om multidisciplinaire aanpak Ontwikkeling steeds in samenwerking met kennisinstellingen en partners: zowel binnen als buiten de regio Transparantie in aanvragen nieuwe masters: wildgroei voorkomen

Hoe bereiken we als platform ons doel? Op de juiste plaatsen agenderen, zowel binnen hogescholen als daar buiten (CDHO, NVAO) Krachten bundelen: kennis delen en samen kennis vermeerderen: Good practices Gemeenschappelijke kwaliteitskaders ontwikkelen Conferenties (bijv. 15-2 in Zwolle en themabijeenkomst op 8-3) Publicaties Professionalisering van docenten organiseren/stimuleren

Samen werken aan groei professionele masters Meer masterstudenten toeleiden naar bestaande opleidingen Schakelprogramma in minor voor doorstroommasters Bekendheid vergroten (ook in ‘eigen huis’) Doorlopende leerroutes ontwikkelen ‘vermastering van beroepen’ Vergroten aantrekkelijkheid en toegankelijkheid masters Van privaat gefinancierde master naar bekostiging? Flexibilisering en erkennen elders verworven competenties

Werken aan groei Ontwikkelen nieuwe masters (domeinoverstijgend of juist verdiepend of kwalificerend voor een nieuwe functie (Nurse practitioners bijvoorbeeld) Slim samenwerken tussen instellingen voor hoger onderwijs: Gezamenlijke ontwikkelen van nieuwe masters, waarbij iedere hogeschool een deel van de expertise en studenten inbrengt Aanbieden van bestaande goedlopende masters op meerdere locaties en afsluiten van raamwerkovereenkomst

Voorbeeld Samenwerking HR – HAN rondom Master Begeleidingskunde en Master management en Innovatie in maatschappelijke organisatie Over en weer eigenaar en gastheer. Heldere afspraken. Basis: vertrouwen en wederzijdse aantrekkelijkheid Effect: Meer studenten op beide locaties Verbonden aan lokaal praktijkonderzoek en lectoraten op beide hogescholen Focus op waar je goed in bent, alle geld en energie kunnen benutten op inhoud Gezamenlijk positioneren en marketen van de opleiding Effectief benutten van ontwikkelkracht en menskracht

Aan de slag Rondje kennismaking Wat zijn je eigen ambities? Wat zijn de ambities van je hogeschool? Welke factoren zijn van belang? Wat wil je graag waar geagendeerd zien? Wat geef je het platform mee aan huiswerk?