Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen Doelstellingen en ambities masteropleidingen in het HBO Jaarcongres VH 6 april 2017
Ans Gielen en Petra Kanters Platform Professionele Masteropleidingen Vereniging Hogescholen
Voorbeelden van samenwerking Programma Ambities HBO masters Landelijk Platform Voorbeelden van samenwerking Aan de slag
HBO masters: van bijzaak (2010) tot speerpunt (2015) Kwaliteit als opdracht: kwaliteit van het onderwijs centraal - kwaliteit van de bachelor - kwaliteit van de instroom Advies Veerman - aanscherping niveau uitstroom - verbinding onderzoek met onderwijs - meer ruimte voor Ma in het hbo
Van bijzaak (2010)tot speerpunt (2015) Wendbaar en weerbaar (strategische agenda VH) Masterambitie volwaardig onderdeel beleid: Nederland als kenniseconomie vraagt om meer masteropgeleiden * kwaliteit staat voorop * geleidelijke groei > Uitvoeringsagenda Plan van aanpak in juni 2016 aangeboden aan de minister Bestuurlijke inbedding in platform gerealiseerd Agenda in uitvoering
AMBITIE Hogescholen streven ernaar om tussen 2015 en 2020 het aantal bekostigde masters geleidelijk uit te breiden en het aantal studenten dat in masteropleidingen in het HBO wordt opgeleid substantieel te verhogen
Ontwikkeling I Alleen gegevens bekostigde masters zijn bekend! tussen 2010 en 2015 groei van 11.728 naar 13.288 Instroom 2015: 4.667 studenten, waarvan 69% deeltijd, 9% duaal (gezondheid en educatie)en 22% voltijd (kunst) Bekostigde masters in alle sectoren; in eerste instantie alleen in zorg, educatie en welzijn maar later ook in techniek en het minst in de economische sector Op 15-6 maakte de minister bekend dat HBO masters in alle sectoren voor bekostiging in aanmerking kunnen komen Ambitie is verdubbeling van instroom in 2020 (= 10.000)
Ontwikkeling II Nieuwe aanvragen voor bekostiging van masters in het HBO Laatste 5 jaar: totaal 46 In 2016: totaal 18 Waarvan 14 na 15-6-2016 66% wordt positief beoordeeld Struikelblok = onvoldoende aantonen van toegevoegde waarde voor arbeidsmarkt (daarvoor kan zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderbouwing gegeven worden) Zwaartepunten zijn/waren criterium
Kenmerken professionele master Verdieping of verbreding passend bij eerder gevolgde bachelor Internationaal erkende mastertitel (een master is een master) sinds 1-1-2014 Beroepsgerichte oriëntatie Combinatie van gedegen theoretische basis met beroepspraktijk en praktijkgericht onderzoek Leidt op tot hoog gekwalificeerd beroepsbeoefenaar die over grenzen van eigen vak kan heen kijken en bijdraagt aan innovatie in beroep en sector
Uitgangspunten uitbouw Diversiteit wordt groter: ook voltijd en doorstroommasters Sterke verbinding met beroepspraktijk Integratie van praktijkgericht onderzoek Programma’s sluiten aan bij profilering van hogescholen Complexe beroepspraktijk vraagt om multidisciplinaire aanpak Ontwikkeling steeds in samenwerking met kennisinstellingen en partners: zowel binnen als buiten de regio Transparantie in aanvragen nieuwe masters: wildgroei voorkomen
Hoe bereiken we als platform ons doel? Op de juiste plaatsen agenderen, zowel binnen hogescholen als daar buiten (CDHO, NVAO) Krachten bundelen: kennis delen en samen kennis vermeerderen: Good practices Gemeenschappelijke kwaliteitskaders ontwikkelen Conferenties (bijv. 15-2 in Zwolle en themabijeenkomst op 8-3) Publicaties Professionalisering van docenten organiseren/stimuleren
Samen werken aan groei professionele masters Meer masterstudenten toeleiden naar bestaande opleidingen Schakelprogramma in minor voor doorstroommasters Bekendheid vergroten (ook in ‘eigen huis’) Doorlopende leerroutes ontwikkelen ‘vermastering van beroepen’ Vergroten aantrekkelijkheid en toegankelijkheid masters Van privaat gefinancierde master naar bekostiging? Flexibilisering en erkennen elders verworven competenties
Werken aan groei Ontwikkelen nieuwe masters (domeinoverstijgend of juist verdiepend of kwalificerend voor een nieuwe functie (Nurse practitioners bijvoorbeeld) Slim samenwerken tussen instellingen voor hoger onderwijs: Gezamenlijke ontwikkelen van nieuwe masters, waarbij iedere hogeschool een deel van de expertise en studenten inbrengt Aanbieden van bestaande goedlopende masters op meerdere locaties en afsluiten van raamwerkovereenkomst
Voorbeeld Samenwerking HR – HAN rondom Master Begeleidingskunde en Master management en Innovatie in maatschappelijke organisatie Over en weer eigenaar en gastheer. Heldere afspraken. Basis: vertrouwen en wederzijdse aantrekkelijkheid Effect: Meer studenten op beide locaties Verbonden aan lokaal praktijkonderzoek en lectoraten op beide hogescholen Focus op waar je goed in bent, alle geld en energie kunnen benutten op inhoud Gezamenlijk positioneren en marketen van de opleiding Effectief benutten van ontwikkelkracht en menskracht
Aan de slag Rondje kennismaking Wat zijn je eigen ambities? Wat zijn de ambities van je hogeschool? Welke factoren zijn van belang? Wat wil je graag waar geagendeerd zien? Wat geef je het platform mee aan huiswerk?