CLIL in de focus Vakdidactiek, materiaalontwikkeling en netwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichtingsavond Versterkt Talenonderwijs
Advertisements

Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Landelijke TTO-dag 2 maart 2010 Yvonne Morsink
Beoordelen met behulp van rubrics
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Onderzoek doen een methodische aanpak
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Gatenteksten: tactiek Skimmen Line of thought vinden Om het gat heen lezen mbv 3-zinnentruc 1 zin vooraf, 1 erna + zin waarin het gat zit Gat invullen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Titel Poster Eerste onderzoeker, Mede Onderzoeker A, Mede Onderzoeker B, Mede Onderzoeker C, Mede Onderzoeker A Department of... B Department of... C Department.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Minor Project- en Programmamanagement
CAPHRI School for Public Health and Primary Care
Presentatie titel Microscopie Campbell H6.1 Reed H28, 29
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
Voor: VVTO symposium Door: Lauren Salomons 16 maart 2016.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
CLIL-didactiek voor Duits
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
CLIL: mathématiques.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Applied Sciences Teacher of the year Genomineerden
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Sector, Firm Size and ICT investments
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
De taaltaak
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Informatieavond Schooljaar
Introduction of second Rijkswaterstaat Pilot Asses further improvements of the HIJ barrier in relation to system of HIJ Welcome, my name is Pim Neefjes.
Examentraining.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Toedienen meststoffen
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Mixed-Signal Design Engineer
Transcript van de presentatie:

CLIL in de focus Vakdidactiek, materiaalontwikkeling en netwerking CLIL in Wetenschappen CLIL in ZAVO Wie zijn de leerlingen in de CLIL les? Start lesopbouw Big Ideas en Inquiry Onderzoekend leren Evaluatie lesdoelen Evaluatie Engelse taalvaardigheid Leren studeren Netwerken Lies Vander Heyden lies.vanderheyden@zavo.com CLIL in de focus Vakdidactiek, materiaalontwikkeling en netwerking

1. CLIL in ZAVO 3e graad LW en WEW: BIOLOGY (Biologie) 2u/week TWE: APPLIED CHEMISTRY (Toegepaste chemie) 2u/week

2. Wie zijn de leerlingen in de CLIL les? Op het einde van het schooljaar in 4L4, 4L5 en 4WE krijgen de leerlingen een teaserles. De leerlingen kiezen elk schooljaar of ze aan de CLIL les willen deelnemen via een officieel formulier. De delibererende klassenraad geeft goedkeuring van die keuze. Resultaat: ongeveer 50% van de leerlingen in ZAVO volgt CLIL.

2. Wie zijn de leerlingen in de CLIL les? Teaserles

3. Start lesopbouw Objectives: Leerplandoelstellingen naar Engels vertalen

3. Start lesopbouw Titels en structuur lesopbouw

3. Start lesopbouw Engelstalige bronnen gebruiken voor lesinhoud Biology, 5th edition, Solomon et al. 1999 Saunders College Publishing. Biology of plants, 7th edition, Raven et al. 2005 FREEMAN. Conceptual integrated science, 2nd edition. Hewitt et al. 2013 PEARSON.

3. Start lesopbouw Linken met de leefwereld

3. Start lesopbouw Extra woordenschat nodig? Vocabulary   • Circulatory System - delivers blood and oxygen throughout the body via the heart. • External Anatomy - the outside body parts, such as, fins, scales, mouth. • Gills – organ used to obtain oxygen from the water and rid carbon dioxide. • Gill Rakers – filter feed tiny prey; appendages along the front edge of the gill arch. • Nares - organ to smell; similar to nostrils. • Nervous System - organs receiving and interpreting stimuli for nares, eyes, lateral line, muscles, and other tissues. • Respiratory System – organs and tissues involved in the oxygen & carbon dioxide gas exchange, including gills, gill rakers, and gill filaments. • Scales - protective cover on a fish; similar to skin. • Slime – slippery covering on scales, protecting fish from bacteria, parasites, etc. • Swim bladder – found only in “ray-finned” fish; a double sac used to assist in buoyancy. • Vertebrate – an organism with a backbone or spine.

3. Start lesopbouw Extra woordenschat nodig?

4. Big Ideas en INQUIRY

Hoe kijkt een wetenschapper naar de wereld?

Hoe weet je wat je weet? Onderzoeken!

Mystery box Probeer te achterhalen wat er in de box zit, zonder die te openen of om het hoekje te kijken.

5. Onderzoekend leren Specifieke opbouw labo: ‘onderzoekend leren’ Start met Klasgesprek over de inhoud Wat ze zelf kunnen onderzoeken Wat een goede onderzoeksvraag is Hoe je een goed onderzoek kan uitvoeren Hoe objectief en juist observeren Hoe de resultaten duidelijk voorgestellen Welke conclusie er trekken  Engelse taalvaardigheid + wetenschappelijk denken ontwikkelen

5. Onderzoekend leren Specifieke opbouw labo: ‘onderzoekend leren’ Dan: Leerlingen bereiden het labo voor tegen de volgende week, en mailen de leerkracht voor specifiek materiaal. Ze voeren het labo uit per 2 tijdens de les. Ze maken (in overleg met hun partner) een individueel verslag.

5. Onderzoekend leren Method Conclusion Introduction Reflect Problem Statement Results New Problem Statement Hypothesis Materials

6. Evaluatie lesdoelen Toetsen in Engels, de leerling kiest in welke taal hij antwoordt, ook mix van beide is toegestaan. Combinatie van open vragen, meerkeuze en stellingen.

6. Evaluatie lesdoelen 2016-2017 is overgangsjaar naar puntenloos evaluatiesysteem in ZAVO. ONDL/Inquiry: Punten per onderdeel Waarderingen per lesdoel in een matrix

6. Evaluatie lesdoelen Rapport in SmS Biologie: Testen en labo’s, punten en woordfeedback in Nederlands. Biologie CLIL: Evaluatie Engelse taalvaardigheid: woordfeedback in Nederlands. ONDL Biologie: Waarderingen en woordfeedback in Nederlands.

7. Evaluatie Engelse taalvaardigheid ..

8. Leren studeren

8. Leren studeren De leerlingen maken van elk hoofdstuk een samenvatting. De leerkracht geeft hierop feedback. Doel: ‘echte’ samenvattingen maken, met linken tussen de onderdelen ipv de leerstof overschrijven van de slides.

8. Leren studeren 

8. Netwerken lies.vanderheyden@zavo.be