Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

De schoolmaatschappelijk werker
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Hogescholen in Dialoog
Januari 2013 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
B.E.M. Verhagen-Gerritsen
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Informatie-middag na Roncalli
Landstede MBO.
Informatie-avond na Roncalli
Studiekeuze voor ouders
Een werkstuk maken.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
Februari 2015 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
KIEZEN IS LASTIG, BEGELEIDEN EN HELPEN Autotechniek Civiele Techniek Life Science Forensisch onderzoek Bedrijfskunde Commerciële economie Small business.
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)

Methodiek: Plancyclus
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Het belang van voorlezen
Kiezen voor keuzedelen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Welkom op onze thema-avond
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Het is vandaag Girlsday!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Heidi van der Panne-Dirks
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bepaal jouw SuperPowers!
Doet ie het of doet ie het niet?
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Praktijk Opleiders Cursus
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Studiekeuzes van uw kind
Gesprekstechnieken Les 5.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht

Terug in de tijd ……… 1975 - xxxxx 1970 - 1987

1996 - 2001 1995 - 1998

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden? Heeft u vroeger vanuit school hulp gekregen bij het kiezen van een vervolgopleiding?

Enkele vragen: Wie doet er nog hetzelfde werk als waar hij / zij vroeger als jongere voor geleerd heeft? Wie wist vroeger toen je 17 jaar was precies wat je wilde worden? Heeft u vroeger vanuit school hulp gekregen bij het kiezen van een vervolgopleiding? Is het vandaag de dag lastiger (voor jongeren) om een studiekeuze te maken dan vroeger of niet?

Hoe kom je tot een goede studiekeuze? Interesses van je kind

Keuzeproces: welke stappen? Besef te moeten kiezen Een studie kies je niet in een dag. Kies je een studie / beroep voor 40 jaar? Hoe kan ik actief het keuzeprobleem aanpakken? Actief deelnemen aan lessen loopbaanoriëntatie. Maak afspraak voor een gesprek met decaan. Gesprekken met vrienden: hoe pakken zij het aan? Tips: neem de tijd, praat er met anderen over; schrijf gedachten, vragen, bevindingen en conclusies op.

Houd rekening met: Jezelf (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik) Wat vind je leuk en waar wil je moeite voor doen? Opleiding aanbod Welke beroepen zijn er? Kans op werk? Grootte locatie/ leerling aantal Identiteit Reistijd Keuze van vrienden

Keuzestijlen Passie: intuïtief, kiezen met je hart Impulsief: wat lijkt op dat moment leuk Rationeel: kiezen met verstand, afwegen Uitstellend: kiezen onder tijdsdruk, laatste moment, niet weten wat je wilt Meegaand: meegaan met een ander

Het puberende brein Ontwikkelingen die nog plaats moet vinden: zelfstandig denken, abstract denken, bewust worden van jezelf, inleven in een ander, gevolgen lange termijn overzien. Kenmerken: Emotie wint het van ratio, moeite met plannen, wisselende en heftigere emoties.

Het puberende brein Soms moeilijk contact. Tips voor ouders: Stimuleren. Meedenken. Belangstelling tonen. Vragen stellen. Helpen zaken op een rij te zetten. Meegaan naar voorlichtingsavond. Verwacht niet dat uw kind uw werk kiest.

gesprek met Noah www.5vragen.nu

Spreek met uw zoon of dochter over wat zij heel erg leuk vinden. Bijvoorbeeld over: School, Sport, Hobby, Bijbaantje Regelmatig een gesprek met uw zoon of dochter. Je leert elkaar beter kennen. Uw kind leert zichzelf beter kennen en kan beter kiezen! Jullie beiden weten wat echt goed past.

Schrijf drie vragen op die u uw kind zou willen stellen.

En nu….? Een goed gesprek Luisteren Samenvatten Doorvragen

Luisteren Samenvatten Doorvragen Kies het juiste moment Luister zonder vooroordelen Durf te dromen Toon respect Samenvatten Jij wilt graag…. Jouw droom is…. Je gaat voor…. Doorvragen Welke informatie heb je al? Hoe ga je dat doen? Hoe kan ik je helpen?

Tips om te kiezen Maak een lijstje met je top 5 aan opleidingen Bezoek een open dag Praat met studenten en beroepsbeoefenaren Loop een dag mee met de opleiding Afwegen van je laatste opties, voors en tegens op een rijtje zetten Uiteindelijk met verstand en gevoel je keuze maken!

Knoop doorhakken en zelf (laten) kiezen.

Bedankt voor uw belangstelling.