Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen Ervaringen uitwisselen, gebruik systematiek, de methodiek van Oplossingsgericht Werken Presentatie VAK voor bijzondere doelgroepen 26 mei 2017 EH/SP/mg 2569/documenten/presentatie lezing BvK 30 mei 2017
VAK proces
Wat VAK beoogt VAK koppelt leren aan toepassen bij alle partijen in de driehoek: werkgevers laten uitgaan van verantwoordelijkheid voor hun bedrijf en de maatschappij en niet slechts van vacatures, de klantmanagers door te denken en handelen in oplossingen in plaats van problemen, de klanten/burgers zich bewust te laten zijn dat participeren leidt tot een beter leven
VAK-structuur bijzondere doelgroepen
Aanpak VAK-structuur acties uitgezet in de tijd, draaiboek dat past bij de gekozen methodiek Methodiek: Oplossingsgericht Werken in combinatie met Skills methodiek en de leerstrategie van Carol Dweck Om vertrouwen te krijgen in het zoeken en vinden van werk het uiteindelijke doel van het VAK-proces
Taakverdeling en acties Bestuurder Projectleider VAK-begeleider(s) Interne of externe coach Tolk (bespreek eisen) Werkgevers en profielen Discretionaire ruimte benutten/maatwerk Groepsgrootte Aantal bijeenkomsten Doel vaststellen Draaiboek hanteren voor het opbouwen van zelfvertrouwen om werk te zoeken en vinden Voorbereiden, uitvoeren en nabespreken Vastleggen/onderzoeken/evalueren/rapporteren Certificaat van deelname uitreiken
Gegevens verzamelen Dossiers verzamelen, inzicht in achtergrond en bijstandsgeschiedenis Kennis krijgen over land van herkomst (bestuderen verschillende bronnen) Kennismakingsgesprek doelstelling en geschiktheid groepstraining (vastleggen en beslissen wederzijds) Vragenlijsten inzetten hard copy en Excel: - Motivatie werk, wat voor werk, context en medewerking omgeving Per week vorderingen vastleggen per deelnemer Eindevaluatie door deelnemer over inhoud, proces, begeleiding - Eindevaluatie door begeleider vorderingen deelnemer en perspectief werk - Rapportage hard copy/PPP resultaten inhoud, kosten/voorfinanciering, tips voor verbetering
Aan de slag en eerst……. Cultuur met orale traditie of niet Clans/handelaren/trekkers en reizigers Relatie ouders en kinderen, mannen/vrouwen, voorouders Land van herkomst Godsdienst Oorlogsomstandigheden/traumatische ervaringen/soorten scholing Positie in de vluchtelingen-pikorde Duur bijstandsuitkering Bekendheid Nederland met cultuur doelgroep v.v. Mate van documentatie/onderzoek doelgroep Oudkomers en nieuwkomers - Toename doelgroep vluchteling en oorzaak
Thema’s training draaiboek en methodiek Kennismaken, doel van de training, programmaopzet, eventueel inzicht in de Participatiewet, wat wil en kan ik Overeenkomsten (en verschillen) tussen de Nederlandse cultuur (en staatsvorm) en land van herkomst, hoe daarmee omgaan algemeen en in werksituatie Welke vaardigheden en sterke kanten heb ik en hoe zijn die geschikt voor werk in de Nederlandse samenleving; het schrijven van een persoonlijk profiel; concentratie en stress/gezondheid Omgaan met moeilijkheden/teleurstellingen bij het zoeken en vinden van werk Toekomstbeeld en persoonlijk Plan van Aanpak, uitwisselen vorderingen Het bouwen van netwerken, hoe werkt dat? Opmaat naar het ontwikkelen van netwerken tussen statushouders en Nederlanders, in de directe leefomgeving tot breed maatschappelijk Denken als een werkgever, werkgevers bezoeken en uitvragen, leren van Solliciteren, voeren en sturen van gesprekken; digitale media benutten, cv’s maken Recapituleren, stand van zaken bespreken en evalueren, tips ter verbetering ophalen en afscheid nemen
Vastleggen
Resultaten Somalische vrouwen: Begeleiding goed Emancipatie en kennisverwerving over en weer Nadruk op opvoeden, gezondheid en vrouw-zijn, willen werken Functie van geloof, hernieuwde contactlegging Motivatie om te werken fase oefenwerk Syrische mannen: - Begeleiding goed - Werken nog meer centraal stellen - Extra aandacht aan netwerken - Aandacht voor stress en zorgen belangrijk/zelf beslissen kan niet meer Fase oefenwerk