Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Leeftijdgenoten en Vrienden
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Voorstelling 6de leerjaar
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Methodische vaardigheden
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Aanpak problematisch gedrag
JEUGDCOMPETITIE 2015 REGULIERE COMPETITIE. - Indeling - Regulier - Wedstrijden - Wedstrijden formulier - Site TFS - Afwezig - Indeling - Regulier - Wedstrijden.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Schoolkind Het kind is leergierig en prestatiegericht
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
PETS! Pesten anders bekeken
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Ontwikkelingspsychologie
Seksualiteit en kanker
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Ontwikkelingspsychologie
Van documenteren naar afstemmen en terug…
H4 Bij welke groep hoor je?
Gebrokenheid onder jongeren
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Welkom op de informatieavond groep 1-2
De ontwikkeling van het kind !
Gemaakt door Lars Courtens
Doelgroepen Adolescentie
Zorg verlenen aan anderen
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 1: Introductie

Lesinhoud Cognitieve ontwikkeling Sociaal- emotionele ontwikkeling Seksuele ontwikkeling Creatief – expressieve ontwikkeling Taal ontwikkeling

COGNITIEVE ONTWIKKELING Voltooiing van concreet-operationele fase; abstract denken Sterker prestatiegericht; competitief, alert zijn op zwakkere leerlingen Analyseren en reflecteren; nadenken over zichzelf; alert zijn op negatief zelfbeeld; kritische blik; veel vragen stellen; meer uitleggen waarom; weten en snappen Voltooiing van concreet-operationele fase; abstract denken; denken over zaken die niet direct waarneembaar zijn en niet rechtstreeks worden ervaren; ze kunnen nadenken over bijvoorbeeld wereldvraagstukken; ontwikkeling is mede afhankelijk van aanleg. Sterker prestatiegericht; onstond al bij 6 tot 9 jaar, maar wordt nu nog groter. Ze zijn competitief. (sportdagen) Competitief als het gaat over schoolprestaties; alert zijn op zwakkere leerlingen Analyseren en reflecteren; nadenken over zichzelf; alert zijn op negatief zelfbeeld; kritische blik; veel vragen stellen; meer uitleggen waarom; weten en snappen. Ze hebben interesse in feiten.

SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING Sociale verbanden nemen belangrijke plaats in; wereld wordt steeds groter; vriendschappen; peergroups Jongens; grote groepen vrienden Meisjes; paar vriendinnen; openheid en vertrouwelijkheid zijn belangrijk Sterk in samenwerking Normen en waarden → omgangsvormen en principes → geven richting aan ons bestaan Sportieve competitie Idolen; identificatie Uitsluiten en pesten; meer bewust FILMPJE Idolen identificatie Sociale verbanden nemen belangrijke plaats in; wereld wordt steeds groter; vriendschappen; peergroups (ze zoeken soortgenoten op, zelfde mening en interesses; peer = gelijke) Maar daar tegenover staat dat ze met die soortgenoten zich willen onderscheiden van anderen: bijvoorbeeld zelfde soort merkkleding. Jongens; grote groepen vrienden Meisjes; paar vriendinnen; openheid en vertrouwelijkheid zijn belangrijk (in groep 8 ontstaat vaak de eerste onzekerheid over het uiterlijk) Sterk in samenwerking: accepteren een leider. Normen en waarden → omgangsvormen en principes → geven richting aan ons bestaan: waarde geven de hogere bedoeling aan (liefde, vrijheid, gelijkheid, gerechtigheid) Normen geven de richtlijnen voor het handelen: respect hebben voor elkaar, voor elkaar zorgen, zijn vastgelegd in regels en wetten. Sportieve competitie: zijn dol op wedstrijden en competities, grote toernooien zijn populair, sportiviteit groeit: ervaren plezier aan het spel zelf, kunnen beter tegen hun verlies, waarden en normen worden spelenderwijs aangeleerd. Idolen; identificatie (popsterren, sporters etc.) Uitsluiten en pesten; meer bewust; hiervoor nog onschuldig en uitproberen, nu met opzet. Moet in de groep passen of pesten op grond van een kenmerk. (bril, beugel etc.) Pesten gebeurt het meest op de basisschool.

SEKSUELE ONTWIKKELING Op zoek naar lichamelijk contact; stoeien, duwen, knijpen en vechten. Er is steeds meer interesse voor de andere sekse Verschil jongens en meisjes; groeispurt bij meisjes rond de 11 jaar, bij jongens pas bij 13 jaar Ontluikende seksualiteit; pakken alles dubbelzinnig op en het onderwerp is beladen Op zoek naar lichamelijk contact; stoeien, duwen, knijpen en vechten. Meer interesse voor de andere sekse Verschil jongens en meisjes; groeispurt bij meisjes rond de 11 jaar, bij jongens pas bij 13 jaar; bij meisjes verandert het lichaam, meisjes komen volwassener over op deze leeftijd Ontluikende seksualiteit; latente fase is voorbij; aan het eind van deze fase heeft seksualiteit veel aandacht, maar nog niet actief. Pakken alles dubbelzinnig op en het onderwerp is beladen.

SENSOMOTORISCHE ONTWIKKELING Grove motoriek; goede coördinatie; meer spierkracht; uithoudingsvermogen Fijne motoriek; prachtig schrijven, tekenen en knippen Verschillen jongens - meisjes Grove motoriek; lichaamsverhoudingen kloppen; goede coördinatie; meer spierkracht; uithoudingsvermogen; snelle ontwikkeling in sportieve prestaties, bijna alle kinderen op deze leeftijd doen aan sport Fijne motoriek; prachtig schrijven, tekenen en knippen Verschillen jongens – meisjes: jongens worden sterker, groter uithoudingsvermogen dan meisjes. Meisjes zijn groter; begin puberteit - prepuberteit FILMPJE Kind van 0 tot 12 jaar

CREATIEF–EXPRESSIEVE ONTWIKKELING Groeiende tekenvaardigheid Het moet lijken Behoefte om te spelen met de werkelijkheid, kleur en materialen - ontstaan artisticiteit Groeiende tekenvaardigheid; betere oog- handcoördinatie: gaat steeds meer op de werkelijkheid lijken. Het moet lijken; steeds meer naar de werkelijkheid Ook behoefte om te spelen met de werkelijkheid, (als je de werkelijkheid iets anders uitbeeldt, dan kun je iets van jezelf uitdrukken) kleur en materialen - Ontstaan artisticiteit