Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Ontwerpprojecten In de praktijk
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HAN Faculteit Educatie.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Agenda Mededelingen Erik Tempelman; a good practice Internationale conferentie 2011 Artikel over ontwerpdidactiek Gert Pasman; de multimedia subgroep Next.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
NLT modules en excellentiebevordering
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Symposium ‘Professionele ontwikkeling van vo- en mbo-docenten: vergelijkingsperspectieven uit de onderwijspraktijk!’ Kenmerken voor een professionaliseringsprogramma.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Welkom Masteropleiding Science Education and Communication
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Getting Practical in Nederland BRSP, 19 maart 2011 Jan Jaap Wietsma Henk Pol Introductie Kennismaking (teaser): Henk Implementatie en financiering: Jan.
Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Natuur Leven en Technologie
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Werksessie minoren pedagogiek VU
Differentiatie in de klas
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Virtuele Synthetische Biologie
Activernde didactiek & passende werkvormen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

IMPULS: leren van concepten uit researchcontexten ECENT Conferentie - 19 mei 2017 - Utrecht Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma ELAN, Universiteit Twente

Versterking bètadidactiekonderzoek Uitgangspunten IMPULS: Vakvernieuwing bètavakken als setting voor onderzoek Verbeteren bètadidactiek doe je samen: bètaonderzoekers, lerarenopleiders, bètadocenten, studenten, leerlingen Inzet van bètastudenten en docenten in opleiding bij ontwikkeling en afstudeeronderzoek Implementatie, aanpassen en gebruiken door bètadocenten Combinatie van Educational Design Research & Lesson Study en/of DOT Aanpak

Vijf deelprojecten Onderzoeksterrein Schoolvak Bèta-onderzoeksgroepen Deelprojectleider, onderzoeker Quantumfysica Natuurkunde Alexander Brinkman Jeroen Grijsen, Henk Pol Molecular Nanofabrication Scheikunde Jurriaan Huskens Fer Coenders Wachtrijen Wiskunde Richard Boucherie Nellie Verhoef, Tom Coenen Sociale robotica Informatica Vanessa Evers Jan-Willem van ’t Klooster, Ingrid Breymann Lab on a chip NLT (Na, Sk) Albert van den Berg Jan Jaap Wietsma

5E-model voor inquiry learning als ontwerpaanpak Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate Engage : Motiverende context , verbinding voorkennis Explore: Leerlingen verkennen samen de context en de vraag of uitdaging Explain: Verklaringen zoeken, gebruiken concepten, vergelijken ontwerpen Elaborate: Verdieping aanbrengen, verbanden aangeven, uitwerken ontwerp Evaluate: Presenteren, evaluatie ontwerp. Delen opbrengsten. Reflectie / wrap-up wat is er geleerd/uitgezocht/ontworpen? Ook input uit 6E-model (Windels): geschikte mate van scaffolding

is de lesmodule effectief? Onderzoeksaanpak Millar, R. (2010): Analysing Practical Science Activities

UITwerkingen: Scheikunde: vroege kankerdiagnose, nanofabrication NLT: lab-on-a-chip, eigen chip maken en experiment mee uitvoeren Informatica: gezichtsuitdrukkingen herkennen, robots in ouderenzorg Natuurkunde: golf/deeltje dualiteit en tunneling, toepassingen Wiskunde: speltheorie en wachtrijen

Aan de slag met leren in contexten! Lees de context en bespreek vervolgens binnen je groepje: Welke concepten zouden leerlingen hieruit kunnen leren? Dus waar past deze context ongeveer in het VO-curriculum? Of wat zijn de vereiste voorkennis en vaardigheden? In de Explore fase stellen leerlingen zichzelf vragen. Hoe kun je dit proces ondersteunen? Of in andere woorden: hoe beginnen leerlingen grip te krijgen op de context? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen de leerdoelen halen die je als ontwikkelaar had geformuleerd? (sturing versus zelfregulatie) Welke specifieke eisen stel je aan contexten en het gebruik ervan in het VO?

Gezamenlijke afsluiting Wat vinden we van het gebruik van bèta-onderzoek in het vo? Sterk/positief? Knelpunten? Aandachtpunten en tips? Gebruik bronnen en kenniskaarten? Leeropbrengsten van leerlingen hoe evalueren? Sturing (door docent) versus eigenaarschap (van leerlingen)