IMPULS: leren van concepten uit researchcontexten ECENT Conferentie - 19 mei 2017 - Utrecht Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma ELAN, Universiteit Twente
Versterking bètadidactiekonderzoek Uitgangspunten IMPULS: Vakvernieuwing bètavakken als setting voor onderzoek Verbeteren bètadidactiek doe je samen: bètaonderzoekers, lerarenopleiders, bètadocenten, studenten, leerlingen Inzet van bètastudenten en docenten in opleiding bij ontwikkeling en afstudeeronderzoek Implementatie, aanpassen en gebruiken door bètadocenten Combinatie van Educational Design Research & Lesson Study en/of DOT Aanpak
Vijf deelprojecten Onderzoeksterrein Schoolvak Bèta-onderzoeksgroepen Deelprojectleider, onderzoeker Quantumfysica Natuurkunde Alexander Brinkman Jeroen Grijsen, Henk Pol Molecular Nanofabrication Scheikunde Jurriaan Huskens Fer Coenders Wachtrijen Wiskunde Richard Boucherie Nellie Verhoef, Tom Coenen Sociale robotica Informatica Vanessa Evers Jan-Willem van ’t Klooster, Ingrid Breymann Lab on a chip NLT (Na, Sk) Albert van den Berg Jan Jaap Wietsma
5E-model voor inquiry learning als ontwerpaanpak Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate Engage : Motiverende context , verbinding voorkennis Explore: Leerlingen verkennen samen de context en de vraag of uitdaging Explain: Verklaringen zoeken, gebruiken concepten, vergelijken ontwerpen Elaborate: Verdieping aanbrengen, verbanden aangeven, uitwerken ontwerp Evaluate: Presenteren, evaluatie ontwerp. Delen opbrengsten. Reflectie / wrap-up wat is er geleerd/uitgezocht/ontworpen? Ook input uit 6E-model (Windels): geschikte mate van scaffolding
is de lesmodule effectief? Onderzoeksaanpak Millar, R. (2010): Analysing Practical Science Activities
UITwerkingen: Scheikunde: vroege kankerdiagnose, nanofabrication NLT: lab-on-a-chip, eigen chip maken en experiment mee uitvoeren Informatica: gezichtsuitdrukkingen herkennen, robots in ouderenzorg Natuurkunde: golf/deeltje dualiteit en tunneling, toepassingen Wiskunde: speltheorie en wachtrijen
Aan de slag met leren in contexten! Lees de context en bespreek vervolgens binnen je groepje: Welke concepten zouden leerlingen hieruit kunnen leren? Dus waar past deze context ongeveer in het VO-curriculum? Of wat zijn de vereiste voorkennis en vaardigheden? In de Explore fase stellen leerlingen zichzelf vragen. Hoe kun je dit proces ondersteunen? Of in andere woorden: hoe beginnen leerlingen grip te krijgen op de context? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen de leerdoelen halen die je als ontwikkelaar had geformuleerd? (sturing versus zelfregulatie) Welke specifieke eisen stel je aan contexten en het gebruik ervan in het VO?
Gezamenlijke afsluiting Wat vinden we van het gebruik van bèta-onderzoek in het vo? Sterk/positief? Knelpunten? Aandachtpunten en tips? Gebruik bronnen en kenniskaarten? Leeropbrengsten van leerlingen hoe evalueren? Sturing (door docent) versus eigenaarschap (van leerlingen)