Welkom op de KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)  Gebedsgroep:
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
KVLO Bijeenkomst Politieke Lobby GR 2014 Woensdag 26 juni 2013 Goed Leren Bewegen!
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Fontys Sporthogeschool
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
IPC Nederland.
Stages Keuzen en kansen.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
ÉÉN JAAR NA CHARLIE ZIJN DOCENTEN MAATSCHAPPIJLEER TERREUR-PROOF?
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Fa waka!? Informatieavond 14 maart. Vlnr: Rik (Penningmeester), Stijn (Voorzitter), Amber (Onderwijs), Lotte (Secretatis/Perikles), Nicole (Acquisitie),
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
<plaats en datum>
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De nieuwe onderbouw.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Het cultuurbeleid 2021 en verder
Passend onderwijs.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Cliëntenraad Sociaal Domein
Terugkoppeling herijkingswensen
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Duurzame inzetbaarheid
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
JUIST GYM.
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
<plaats en datum>
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Provincie Noord-Brabant
*.
Duurzame inzetbaarheid
Clusterdidactiek Gamma
JUIST GYM.
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
‘Kansen voor alle kinderen’ Inzet extra middelen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Welkom op de KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032? 30-09-2016

Warming up: Het belang van bewegingsonderwijs Jongleren met drie belangen:

leren goed bewegen 3de bal is ‘goed’ 2de bal is ‘leren’ Goed een gezamenlijk oordeel Leren op je eigen wijze Doel ‘persoonsvorming’ Doel ‘socialisering’ Bewegen beleven Bewegen regelen 1ste bal is ‘bewegen’ Introductie bewegingscultuur Doel ‘kwalificatie’ Bewegen verbeteren

Welkom op de KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032? 30-09-2016

Programma 13.00-14.00 uur Inloop en intekenen aanwezigheid 14.00-14.10 uur Opening, Jan Rijpstra (voorzitter KVLO) 14.10-14.20 uur De hoofdlijnen van het Eindadvies Onderwijs2032, Sandra Roelofsen (bestuur FvOv) 14.20-14.30 uur KVLO-standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging, Cees Klaassen (directeur KVLO) 14.30-15.15 uur Forumdiscussie 15.15-15.30 uur Pauze 15.30-16.20 uur Het opstellen van adviezen voor staatssecretaris Dekker in groepen van circa vijf leden 16.20-16.30 uur Plenaire terugkoppeling en sluiting, Jan Rijpstra 16.30-17.30 uur Borrel

Platform Onderwijs2032 Vraag: Hoe kunnen we kinderen die nu naar school gaan, zo goed mogelijk voorbereiden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032? Januari 2016: advies op verzoek van staatssecretaris Dekker. Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Maatschappelijke dialoog Nieuwe koers. Andere kennis en vaardigheden in 2032 nodig. Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Uitgangspunten 2032 Persoonlijke ontwikkeling. Minder kern en meer keuze. Ruimte voor verbreding en verdieping. Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Kerncurriculum Onderwijs 2032

Basisvaardigheden Taalvaardig (Ned. Eng.) Rekenvaardig (rek. wisk.) Digitaal vaardig Sociaal vaardig (burgerschap) Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Drie kennisdomeinen: méér van minder Natuur & technologie Mens & maatschappij Taal & cultuur Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Vakoverstijgende vaardigheden Leren leren Maken & creëren Samenwerken Denken & doen Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Kerncurriculum Onderwijs 2032

Keuzes binnen de school Verdieping en verbreding Wat en hoe Vakken of themagericht Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Andere onderwijsinhoud Herijking kerndoelen en eindtermen Wettelijk verankerd kerncurriculum Keuzedeel Het hele advies en een samenvatting is te vinden op: http://onsonderwijs2032.nl/

Hoe is de route na nu Input voor eindadvies tot 1 november. De onderwijscoöperatie verzamelt veld-adviezen voor Dekker. Dekker komt dan met een voorstel naar de 2e kamer.

KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032? 30-09-2016

KVLO standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging Perspectief, zes jaar beleid en politiek met betrekking tot de LO.

Onderwijs 2032 Positief: In het eindadvies staat dat bewegen en sport belangrijk is voor de persoonlijke ontwikkeling van elk kind. Negatief: LO staat niet genoemd in het kerncurriculum.

Standpunt KVLO KVLO pleit voor een apart domein lichamelijke opvoeding, bewegen en sport zodat goed leren bewegen voor alle kinderen in 2032 behouden blijft.

Ontwikkelingen beleid en politiek 2010 KVLO actie: 3 plus 2 2012 OCW/VWS/KVLO: SBGL en Vignet Gezonde School Rutte II: Meer gymlessen op de basisschool (2 naar 3) 2013 Nulmeting Mullier: 20% maar 1 uur en 25% onbevoegd PO

Ontwikkelingen beleid en politiek 2014 Bestuursakkoord PO-Raad-OCW: 2 liefst 3 uur + leergang KVLO lanceert Deltaplan Tweede kamer: moties voor wettelijke borging. OCW komt met aanscherping lessentabel LO-uren in VO 2015 UNESCO (pleit voor meer uren: van 2 -> 3 klokuren PE)

Ontwikkelingen beleid en politiek 2016 VVD initiatief voorstel verplichting vakleerkracht PO SP initiatief wetsvoorstel verplicht aantal (klok)uren in het PO Sportkracht 12 provinciale bijeenkomsten voor 3e uur en meer beweegmomenten in het PO (pva bewegingsonderwijs)

Kerncurriculum 2032

Kerncurriculum + Een domein met verplichte vaste kern en keuze voor verbreding en of verdieping.

Reactie KVLO: Kern en Keuze We opteren voor een domein ‘Lichamelijke Opvoeding, Bewegen en Sport’ met een verplichte vaste kern van basisvaardigheden en een keuzedeel voor verbreding en/of verdieping

(goed leren bewegen doet bewegen) Tendens van 3+2 naar 2+3? Goed leren bewegen (PE) -bewegen als doel- verschuift naar Fysieke activiteit (PA) –bewegen als middel- KVLO vindt: PE is voorwaarde voor PA PA kan onderdeel zijn van PE (goed leren bewegen doet bewegen) Wat vonden de leden?

Enquête Ledenpeiling Onderwijs2032 526 reacties

Wat valt op? 65% eens met beperkt kerncurriculum, met vrije ruimte aan scholen. 85% vindt het goed om in leerdomeinen te denken met een basiscurriculum. Naast taalvaardigheid en rekenvaardigheid, horen bewegingsvaardigheden daar ook bij.

Resultaten: LO verbinden

En nu is het aan jullie Wat vinden jullie! Forumdiscussie Advies

Programma 13.00-14.00 uur Inloop en intekenen aanwezigheid 14.00-14.10 uur Opening, Jan Rijpstra (voorzitter KVLO) 14.10-14.20 uur De hoofdlijnen van het Eindadvies Onderwijs2032, Sandra Roelofsen (bestuur FvOv) 14.20-14.30 uur KVLO-standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging, Cees Klaassen (directeur KVLO) 14.30-15.15 uur Forumdiscussie 15.15-15.30 uur Pauze 15.30-16.20 uur Het opstellen van adviezen voor staatssecretaris Dekker in groepen van circa vijf leden 16.20-16.30 uur Plenaire terugkoppeling en sluiting, Jan Rijpstra 16.30-17.30 uur Borrel

Forumdiscussie Paul Rosenmöller, voorzitter VO-Raad Rudmer Heerema, Tweede Kamerlid VVD Grethil Post, ALO Amsterdam Cees Gouw, docent VO Veenendaal Wiebe Faber, docent PO Almere Jilles Veenstra, voorzitter FvOv en forum

Stellingen onderzoeksvragen

Onderzoeksvragen 1. Geeft het advies van Schnabel de juiste richting voor een nieuw curriculum? 2. Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum?

Onderzoeksvragen 1. Geeft het advies van Schnabel de juiste richting voor een nieuw curriculum? Stelling 1: Als het vak LO niet expliciet wordt opgenomen in het kerndeel van het curriculum, zullen er minder uren LO komen. Stelling 2: Als het vak LO wel expliciet wordt opgenomen in het kerndeel van het curriculum dan kunnen ook de kinderen met minder kansen en talenten een leven lang met plezier bewegen en gezond oud worden en kan talent tot bloei komen. Stelling 3: Status aparte voor het vak LO. Het belang van LO voor de kinderen is zo groot en het vak is zo specifiek en apart, qua didactiek, ruimte en veiligheid, dat we geen risico kunnen nemen of de kinderen het toevallig wel of niet krijgen; daarom is het verstandig om LO met een Status aparte, los van 2032, apart wettelijk te borgen en te labelen.

Onderzoeksvragen 2. Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum? Stelling 4: Uit de enquête blijkt dat een behoorlijk aantal leden ook wel kansen ziet voor keuzeprogramma’s (verdieping en verbreding, zoals LO2 en BSM, en of een bijdrage aan vakoverstijgende thema’s met andere vakken, zoal bij mens en maatschappij…

Programma 13.00-14.00 uur Inloop en intekenen aanwezigheid 14.00-14.10 uur Opening, Jan Rijpstra (voorzitter KVLO) 14.10-14.20 uur De hoofdlijnen van het Eindadvies Onderwijs2032, Sandra Roelofsen (bestuur FvOv) 14.20-14.30 uur KVLO-standpunten en uitkomst van de digitale ledenraadpleging, Cees Klaassen (directeur KVLO) 14.30-15.15 uur Forumdiscussie 15.15-15.30 uur Pauze 15.30-16.20 uur Het opstellen van adviezen voor staatssecretaris Dekker in groepen van circa vijf leden 16.20-16.30 uur Plenaire terugkoppeling en sluiting, Jan Rijpstra 16.30-17.30 uur Borrel

Inlognaam: gast Wachtwoord: free-wifi Stap 1 (15 Inlognaam: gast Wachtwoord: free-wifi Stap 1 (15.30 uur) Ga met je groep in gesprek over de onderzoeksvragen en stel de adviezen op. Onderzoeksvraag 1 Geeft het advies van Schnabel de juiste richting voor een nieuw curriculum? Geef maximaal 3 adviezen met betrekking tot deze vraag (max. 150 woorden per advies) Onderzoeksvraag 2 Hoe kan en wil de beroepsgroep invulling en uitvoering geven aan een nieuw curriculum? Geef maximaal twee adviezen met betrekking tot deze vraag (max. 150 woorden per advies) Voor vijf adviezen heb je gemiddeld acht minuten per advies de tijd om deze te formuleren Stap 2 (vóór 16.15 uur) Stuur de adviezen van je groep in een mailbericht naar corry.dijkstra@kvlo.nl Vermeld hierbij in de onderwerpregel: Advies groep nr. …. (zie nummer op de tafel)    

Stap 3 ( vóór 16.15 uur of na 16.30 uur)   Adviezen digitaal verzenden aan de Onderwijscoöperatie Vul in: Lidorganisatie/vakvereniging: KVLO Plaats: Amersfoort Datum: 30-09-2016 Klik eerst de betreffende onderzoeksvraag aan (1 of 2) en voeg het advies in het daarvoor bestemde kader. Alles ingevuld? Klik op Verzenden.

KVLO ledenpeiling Bestaat het vak LO nog in 2032? Afsluiting 30-09-2016