Literatuur, maker en maatschappij Voorbereiding op mondeling examen deel 2
Quiz
De literaire auteur Hoe komt een schrijver aan materiaal voor zijn verhaal? autobiografisch materiaal verzonnen materiaal
Naar aanleiding van een gebeurtenis culturele motieven intertekstualiteit
Literatuuropvatting Hoe kom je daarachter? Biblion Uittrekselbank W.F. Hermans schrijft ideeënromans, waarin telkens dezelfde denkbeelden terugkomen. Het verhalend proza bestaat uit variaties op één thema, namelijk de levensopvatting van Hermans zelf. Zijn visie daarover steekt Hermans vaak in een jasje van spannende, meeslepende verhalen, waardoor de romans en novellen heel goed te lezen zijn zonder kennis van de onderliggende laag. Zo kan De donkere kamer van Damokles gelezen worden als een spannend oorlogsverhaal of, misschien wel beter: als een roman over het verzet. Voor een juist begrip van Hermans' werk is het echter wel nodig diens denkbeelden over de mens en de wereld waarin hij leeft, te kennen. In Hermans' mens- en wereldbeeld is het onmogelijk dat de mens vat heeft op de werkelijkheid die hem omringt en waar hij deel vanuit maakt. De realiteit is te complex, te dubbelzinnig en in essentie chaotisch. Niets is zeker en 'de' waarheid bestaat niet. Om toch greep te krijgen op deze chaotische wereld, maakt de mens zijn eigen beeld van de werkelijkheid en ontleent daaraan zijn zekerheden.
De uitgeverij
Literaire kritiek Recensies in kranten en weekbladen Volkskrant, NRC, Trouw etc. Groene Amsterdammer, Vrij Nederland etc. Aandacht bij televisieprogramma’s DWDD – Pauw – RTL latenight – Boeken (NPO1) radioprogramma’s Zie aparte pagina BOL.com http://www.bol.com/nl/m/boeken/mini-boeken-gezien-op-tv/index.html
Hoe is een recensie opgebouwd? Samenvatting van de inhoud Verband tussen de roman en de eerder verschenen boeken van de schrijver Soms een uitgebreide analyse Waardeoordeel (aantal sterren of mening van een belangrijk recensent) In mondeling Positief? Negatief? Waarom?
Soort argumenten Esthetische (Is het boek mooi of verrassend geschreven?) Morele (Handelen de personages goed of slecht?) Structurele (Zit het boek logisch in elkaar?) Literair-historische (Zorgt het boek voor vernieuwing?) Emotionele/emotieve (Raakt het boek mij?) Realistische (Is het boek geloofwaardig?) Intentionele (Wat is de boodschap?) Stilistische (Is de stijl en formulering bijzonder/goed?)
Literaire prijzen NS publieksprijs Libris literatuurprijs ECI literatuurprijs Anton Wachterprijs
Hoe ga je om met een recensie? Arceer de standpunten van de recensent? Noteer in de kantlijn een + of – (positief of negatief)? Kun je argumenten bij deze standpunten vinden? (Noteer een A in de kantlijn). Wat kun je hieruit opmaken? Met welke recensent ben jij het eens? Of komen bepaalde argumenten overeen? Wees voorbereid! Dit doe je al voorafgaand aan je mondeling en je dossier lever je na je mondeling in bij je docent.