Gezondheid en gezond gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Intercultureel vakmanschap
? Werkgroep visie - PGZ.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
CURSUS ONDERLUITENANT Lesgever: Lt De Groeve Luk
Voortplanting en Ontwikkeling
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ouderenpsychiatrie: in netwerk rond kwetsbare ouderen!
Basisstof 1: Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Positieve gezondheid FLOW: Centrum voor revalidatie & preventie chronische ziekten Máxima Medisch Centrum 15 juni 2015 Nicole Tenbult, verpleegkundig specialist.
Bouw, functie, onderdelen, transport
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
Verslaving en verslavingszorg ORIENTATIE OP HET BEROEP.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hoofdstuk 9 Paragraaf 1 Alles werkt.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Opgroeien in de stad les 3
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
READER AFP 1 OPBOUW VAN HET MENSELIJK LICHAAM
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Basisstof 1: Organen en weefsels
Thema 3 Organen en cellen
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
Carla Kolner, graduate UvH, Inholland 4 mei 2017
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Eetadvies.
Huisvesting en Hygiëne
Leerdoelen zie pp Medische Kennis
Doelstellingen basisstof 1:
Risicofactoren bij gezondheid en ziekte
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Gezondheid en gezond gedrag
Les Orgaanstelsels 11.1 Organisatieniveaus Orgaanstelsels en hun niveau 12 Topografie 12.1 Anatomische houding 12.3 Plaatsaanduidingen 12.5.
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Vluchtelingen en asielzoekers
Les Orgaanstelsels 11.1 Organisatieniveaus Orgaanstelsels en hun niveau 12 Topografie 12.1 Anatomische houding 12.3 Plaatsaanduidingen 12.5.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Pathologie en ziektebeelden
Ziektebeelden en pathologie
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Consumenten-gedrag Het gezin
Gezondheid en gezond gedrag
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Gezond en ziek.
Van cel tot organisme.
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1

Gezond en ziek.
Wat is gezondheid? ‘Een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Gezond en ziek.
Transcript van de presentatie:

Gezondheid en gezond gedrag Wat is dat eigenlijk? Schrijf eens een definitie op van gezondheid

Leerdoelen Aan het eind van de les: kan je uitleggen dat gezondheid ook je eigen verantwoordelijkheid is. Weet je dat de sociale media jouw kijk op gezondheid en ziekte kan beïnvloeden Kan je de nieuwste definitie van de WHO uitleggen (gezondheid en ziekte) Kan je voorbeelden van objectieve en subjectieve beleving van gezondheid benoemen. Weet je dat gedrag en leefstijl invloed kan hebben op Gezondheid Leg de begrippen cellen, weefsels en organen uit.

WHO: (World Health Organisation) Gezondheid is niet alleen de afwezigheid van ziekte, maar een toestand van volkomen lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn Wat is jullie mening over deze definitie?

Oude Defenitie voldoet niet meer! Huidige Definitie van Gezondheid: Health as ability to adapt and to self manage, in face of social, physical and emotional challenges Gezondheid is dynamisch: stelt veerkracht en zelfregie centraal

Gezondheid: ingewikkeld begrip Gezondheid(sbeleving) is afhankelijk van: Cultuur (afrika, Islam / Wat is normaal? Kaalheid, homoseksualiteit, zwangere vrouwen van middelbare leeftijd Opvoeding (waarden en normen) Tijd waarin je leeft (opa en oma) Persoonlijke ervaringen Wat heb je ervoor over (hoe gezond wil je leven?) Ziekte is niet objectief te beantwoorden

Ziekte = verstoring van de Homeostase Het zelfregulerend proces waarbij biologische systemen hun stabiliteit bewaren door zich aan te passen aan de omstandigheden

gezondheidsbevorderende factoren Betere hygiene Betere voedingstoestand Betere bereikbaarheid voorzieningen Ontwikkeling wetenschap / verbreiding kennis

Gezondheids bedreigende factoren Verkeerde voedingsgewoonten Stress Groei industrie – milieuvervuiling Kernenergie Gebrek aan lichaamsbeweging Onveilige sex

Objectief / subjectief Gezondeid en ziekte Objectief / subjectief Objectief: gebaseerd op feiten suiker in de urine gebroken vingerkootje Subjectief: niet gebaseerd op feiten maar op gevoel.

objectief en subjectief Iemand die in de put zit; Objectief gezond, subjectief ziek Iemand die astma heeft ‘ík ben gezond’ Objectief ziek, maar subjectief gezond

Cel: kleinste onderdeel van een organisme bevat alle genetische informatie. Weefsel: groep samenhangende cellen met dezelfde vorm en functie (dekweefsel, steunweefsel) Orgaan: geheel van weefsels dat dient om een bepaalde functie uit te kunnen oefenen (b.v. hart). Orgaanstelsel: Vaak oefenen enkele organen gezamenlijk een bepaalde functie uit.

SOEP Subjectief: welke klachten heeft de patient ? Objectief: wat is er bij onderzoek gevonden? Evaluatie: klacht / ziektebeeld Plan: Wat gaat er gebeuren; advies, therapie

geneesmiddelenleer Een doktersassisistent moet competent zijn op het gebied van: Communicatieve vaardigheden Medisch-technische vaardigheden kennis hebben van en inzicht hebben in acute en chronische aandoeningen inclusief kennis van de bijbehorende medicijnen

geneesmiddelenkennis voor doktersassistenten Meest gebruikte geneesmiddelen Altijd vanuit het beroep van DA Gebruik Farmacotherapeutisch Kompas Gebruik FK op internet: www.fk.cvz.nl