SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

Realisatie kindcentrum
In het bestuursakkoord
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Utrecht, 11 juni
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Visie & Strategie.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Pedagogische theorieën
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INLEIDING.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Passend onderwijs.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Diversiteit & Inclusie
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Een vergadering organiseren
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Inkoopcoöperatie.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Aanpak van laaggeletterdheid
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
5 valkuilen & Tips.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Sint-Jozefsinstituut
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Sint-Jozefsinstituut
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Overzicht gedragingen per competentie
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

SAMEN WERKEN OF SAMENWERKEN ? OVERDENKINGEN NAV EERDERE ERVARINGEN EN OBSERVATIES Constance Jacobson

Tuurlijk samen, MAAR WAARAAN EIGENLIJK? WELK PROBLEEM MOETEN WE OPLOSSEN? OVER WIENS TOEKOMST GAAT DIT? EN HOE ZIET DIE ER UIT? ONZE SECTOR IS VAN NATIONAAL BELANG. => ONZE TOEGEVOEGDE WAARDE DUS OOK.

FOCUSSEN WE DUS OP: DE DINGEN GOED DOEN OF: DOEN WE DE GOEDE DINGEN? => DE OMGEVING BEPAALT DAT, ZEKER IN ONZE TIJD VAN SNELLE VERANDERING PHILIPS, DSM, CSM/CORBION. EERST DE ORGANISATIE BOUWEN OF: EERST HET PRIMAIRE PROCES VASTSTELLEN? => DE ORGANISATIE ONDERSTEUNT HET PRIMAIRE PROCES, IS DUS VOLGEND HAMVRAAG: LEVERT ONS PRIMAIRE PROCES nog WEL DE BEOOGDE OPBRENGST OP? => IS ONS VERTROUWDE AANBOD NOG STEEDS WAT ER NODIG IS ? => IN DEZE SNEL VERANDERENDE 21E EEUW ?

BESTUURLIJKE DRUKTE RONDOM HET KIND OUDERS WERKGEVERS GGD BOINK OVERHEID BELASTINGBETALER POLITIEK VNG OCW FIN SZW ROCS WETENSCHAP VVE PRIM ONDERWIJS BKK SLO HBO FNV, CNV Rondom kinderopvang : veel belanghebbenden, ieder eigen idee over kwaliteit => geheel in lijn met dat eigen belang…. We zoomen in op onze circle of influence, het deel van de sector waar wij het meest invloed op hebben. PROFESSIONAL KIND EN DUS HEEL VEEL BELANGEN & RUIS…..

HET PRIMAIRE PROCES IS ESSENTIEEL… IK METSEL …. WAT BEN JE AAN HET DOEN? IK BOUW EEN KATHEDRAAL ! Dit verhaal gaat over kwaliteit, maar kan niet losgezien worden van beeldvorming. U kent wellicht het verhaal van de twee metselaars, aan wie wordt gevraagd wat zij aan het doen zijn. De eerste antwoordt: ik metsel stenen. De tweede antwoordt: ik bouw een kathedraal. En weet u waarom ik dit zo boeiend vind? Metselaars zijn vandaag de dag nog steeds mensen met een MBO 3 diploma…. Maar het is iedereen direct duidelijk wat hun bijdrage is aan de maatschappij. Natuurlijk is er een hele keten nodig voor zo n kathedraal, - maar die metselaar blijft nodig.

WAT ZOUDEN ONZE PROFESSIONALS ANTWOORDEN, ALS ZIJ NAAR ‘HUN’ KINDEREN KIJKEN ? IK VOED EEN KIND OP? OF: IK VOED EEN KIND OP VOOR DEZE TIJD, DE 21E EEUW. WANT IK WEET HOE HET BREIN WERKT HOE IK FITHEID ONDERSTEUN HOE BELANGRIJK MIJN VOORBEELD IS HOE IK HET BESTE AANBOD BEPAAL EN AANBIED AAN MIJN KINDEREN HOE IK HET BESTE MET DE ANDERE VOLWASSENEN SAMENWERK HOE IK MIJN KENNIS EN INZETBAARHEID BIJHOUD etc

INZOOMEN OP HET PRIMAIRE PROCES: 1. WAT WORDT ER MEE BEDOELD? ONTW & OPL/EDU EMO FYS VEILIG 2. WAAROM KIJKEN WE ER ZO ‘ANALYTISCH’ NAAR ?? TEAM GB! 3. HOE KUN JE HET VERBETEREN? (LIEVER WETENSCHAP OF MENINGEN?…)

2. ANALYTISCHE BLIK: PEDAGOGIEK & FITHEID ZIJN NOODZAKELIJKE RANDVOORWAARDEN … DE OPBRENGST VAN DE OPVOEDING/VORMING KOMT UIT COMBINATIE (KIND + ‘HOE TE HANDELEN & INTERACTEREN / LEREN DENKEN / FITHEID’ DE INHOUD & VORM VAN HET AANBOD AAN ERVARINGEN

3. GEDACHTEN OVER VERBETERINGEN V PRIMAIR PROCES: DE T-SHAPED PROFESSIONAL: - PRIORITEIT OP DE EIGEN VAKKENNIS ? OF OP DE SAMENWERKING? ERVARINGEN UIT ANDERE SECTOREN: EERST DE DIEPTE IN VAN JE VAK, DAN DE BREEDTE BEROEPSOPLEIDING: LEIDT OP TOT STARTBEKWAAMHEID… WIE WIL DE BESTE SCHOLING VOOR ZIJN/ HAAR KIND, VAN 0- VOLWASSENHEID? - WIE LUKT HET OM DIE BESTE SCHOLING/ VORMING TE KRIJGEN/ TE BIEDEN ? - WAT GEBEURT DAAR DAN? KUNNEN WE DAAR VAN LEREN tbv ALLEN? BESTAAT ER BEST PRACTICE IN ONS VAK ??? - AANBIEDERS-MENING OF WETENSCHAP OF OUDERLIJKE KEUZE ?

RIKSEN WALRAVEN, NORMEN EN WAARDEN. - WELKE NORMEN EN WAARDEN? - HOE HOUDEN WIJ ONS AAN DE WET? - AANBIEDERS-, WETENSCHAP-, POLITIEKE OF OUDERLIJKE KEUZE ? => INSPIRATIE UIT DE WETENSCHAP: - TONY WAGNER, HARVARD UNIVERSITY (TONYWAGNER.COM) - PRAKTISCH AANBOD-RAAMWERK UIT UK - DIVERSE INPUT UIT WETENSCHAP EN OMMELANDEN, LEIDT TOT:

Vanaf 0 jaar : COMMS FYSIEK SOC/ EMO TAALVAARDIG STEAM*- VAARDIG CREATIVITEIT DE WERELD ERVAREN Arbeidsmarkt vaardigheden: 4C COMMUNICEREN SAMENWERKEN (COLLAB..) CREATIEF PROBLEEM OPLOSSEN CRITISCH DENKEN effectief gedrag: EMPATHIE DOORZETTEN DURVEN PROBEREN ZELFDISCIPLINE: GEZOND LEVEN etc 4 12 6 NIEUWE OPBRENGST? ALLEMAAL NIEUW AANBOD UITVINDEN HET GAAT NIET MEER OM WAT JE WEET, MAAR WAT JE DOET MET WAT JE WEET * STEAM: SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, ARTs, MATHEMATICS

CONCLUSIES: ORGANISEER RONDOM HET PRIMAIRE PROCES => KAN ALTIJD BETER, MAAR ZEKER NAAR ’21E EEUWSE BEST PRACTICE’ WE VULLEN HET SAMEN IN, => WAT HEEFT EEN KIND/ DIT KIND NODIG? => HOE KUNNEN WIJ, PROFESSIONALS, DAT REGELEN, SAMEN MET THUIS? SAMEN WERKEN? DAN ZEKER OOK SAMEN LEREN!