Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag
AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Vragen scholen 3 Voorstelling biologie binnen GWW 3 Binnenklasdifferentiatie
1 Opvolging vorig verslag
Overzicht interessante websites www.sociaal.net www.vlaanderen.be /vrind www.zorgengezondheid.be www.weliswaar.be www.gezondheid.be www.gezondheidenwetenschap.be www.vigez.be
Activiteiten in het kader van vernieuwde visie op zorg en begeleiding Eerst documenteren (observeren, bevragen …) en dan ingaan op wat persoon wenst, aangeeft … Activiteiten doen zonder aanleiding / vraag / behoefte (vanuit observatie) is niet meer verantwoord! Consequentie naar stageopdrachten!
Stageplaatsen BV Kinderdagverblijven, kleuterklassen, voorzieningen voor mensen met beperking, dienstencentra / dagcentra, WZC, JAC, … Je mag dit ruim invullen (volledige veld gezondheid en welzijnszorg)! Je kan lln eigen stageplaats laten kiezen tijdens laatste stageperiode in functie van verder studeren … Belangrijk om stageplaatsen in te lichten omtrent profiel GWW! Wat wil je bereiken met stage bij lln GWW? Stageopdrachten ook hieraan aanpassen.
2 Vragen scholen
Gebruik posters GIP (Brugge) Item niet opgenomen wegens afwezigheid leraar
Taken voor G&W? (Menen) Ideeën van scholen Model van Lalonde toepassen op bepaalde leeftijdsgroep of mens met bepaalde zorgvraag Geschiedenis van de gezondheidszorg: bv.ppt. maken – over 1 belangrijk persoon uit de gezondheidszorg Alternatieve ideeën zoals homeopathie Vanuit casussen een voorziening laten opzoeken (werken met sociale kaart) Rond visie: met interview, getuigenissen,… Gezondheidsproblemen uitwerken
Toelichting biologie in GWW Begeleider Biologie Dominique Hoorelbeke
Reacties De meeste scholen hebben nog hun 4 uur. Geldig vanaf 1 september 2017 (geleidelijke invoering) Chemie en fysica worden niet aangepast. Eindtermen zijn voor natuurwetenschappen 2 uitgeverijen: De Boeck en Van In: geo natura(Aa/NW) en biogenie-T (tso) werken aan boeken (waarschijnlijk ook nog derde uitgeverij!)
Voorbeelden van samenwerking en samenhang Gebruik kader Lalonde hierbij? En hoe? (cfr. inleiding leerplan): het is duidelijk dat we verschillende vakken uit het specifiek gedeelte samenhang verkrijgen binnen model van Lalonde! Belangrijk om ook GIP onderwerpen ruim te kaderen!
Voorbeelden scholen Seminarie is moment om vanuit samenhang (via Lalonde) te werken GIP: sensibiliseringsactiviteit rond beroerte => ook andere factoren (intern, extern,…) Lalonde kan als aanzet genomen worden om een onderzoeksvraag verder uit te werken / te verdiepen. Vb. Lalonde vanuit bepaalde focus: de 4 factoren door verschillende groepjes laten uitwerken!
3 Binnenklasdifferentiatie
Noodzaak BKD Prioriteit van de begeleiding om het M-decreet kans tot slagen te geven. Verlengstuk van UDL (zie artikel 2015-2016). Alle leraren zijn hier op één of andere manier mee bezig. Het kan zinvol zijn om in kaart te brengen wat er als is en waarrond nog kan gewerkt worden.
Mogelijkheid tot kennismaking / verdieping… Filmpje BKD https://www.youtube.com/watch?v=uR72NIoZze4 Artikel personenzorg
Ordeningskader BKD
Ordeningskader BKD Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen
3 2 4 5 6 7
Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?
Portfolio Zie document!
4 Varia, afspraken, nascholingen … zie mededelingen en site!