Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Advertisements

Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Integrale opdrachten STW
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
AD6 in leerplan verzorging
Kinderzorg 16 Januari 2014.
16 Januari 2014 Verslag in Groen
AD in verzorging-voeding
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Structurele projectwerking in de Wingerd
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Ouderavond LOB 4 VWO 9 oktober 2014.
Netwerk coördinatoren IO
Project Proceshuis Road show
Overgang basis naar secundair
Netwerk coördinatoren VZ
Ouderavond LOB 4 HAVO 9 oktober 2014.
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Onderzoeksvaardigheden 3
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Vlaamse NME-dag Natuur- en milieueducatie (NME) in Vlaanderen: een druppel op een hete planeet? Brussel, 20 oktober 2009.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
STUURGROEP GWW MAART 2016 Verslag in groen. 2 Doelstelling netwerk 2 Wederzijdse uitwisseling scholen en begeleiders Gedeelde verantwoordelijkheid coördinatoren.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
GO! Campus De Vesten Herentals
Blended learning Italiaans
Gezondheids- en welzijnswetenschappen Sancta Mariainstituut Leuven
Bijbelstudies De Hervormde Vrouw
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Inleiding campusvoorrang
E health, Domotica en E-learning
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag

AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Vragen scholen 3 Voorstelling biologie binnen GWW 3 Binnenklasdifferentiatie

1 Opvolging vorig verslag

Overzicht interessante websites www.sociaal.net www.vlaanderen.be /vrind www.zorgengezondheid.be www.weliswaar.be www.gezondheid.be www.gezondheidenwetenschap.be www.vigez.be

Activiteiten in het kader van vernieuwde visie op zorg en begeleiding Eerst documenteren (observeren, bevragen …) en dan ingaan op wat persoon wenst, aangeeft … Activiteiten doen zonder aanleiding / vraag / behoefte (vanuit observatie) is niet meer verantwoord! Consequentie naar stageopdrachten!

Stageplaatsen BV Kinderdagverblijven, kleuterklassen, voorzieningen voor mensen met beperking, dienstencentra / dagcentra, WZC, JAC, … Je mag dit ruim invullen (volledige veld gezondheid en welzijnszorg)! Je kan lln eigen stageplaats laten kiezen tijdens laatste stageperiode in functie van verder studeren … Belangrijk om stageplaatsen in te lichten omtrent profiel GWW! Wat wil je bereiken met stage bij lln GWW? Stageopdrachten ook hieraan aanpassen.

2 Vragen scholen

Gebruik posters GIP (Brugge) Item niet opgenomen wegens afwezigheid leraar

Taken voor G&W? (Menen) Ideeën van scholen Model van Lalonde toepassen op bepaalde leeftijdsgroep of mens met bepaalde zorgvraag Geschiedenis van de gezondheidszorg: bv.ppt. maken – over 1 belangrijk persoon uit de gezondheidszorg Alternatieve ideeën zoals homeopathie Vanuit casussen een voorziening laten opzoeken (werken met sociale kaart) Rond visie: met interview, getuigenissen,… Gezondheidsproblemen uitwerken

Toelichting biologie in GWW Begeleider Biologie Dominique Hoorelbeke

Reacties De meeste scholen hebben nog hun 4 uur. Geldig vanaf 1 september 2017 (geleidelijke invoering) Chemie en fysica worden niet aangepast. Eindtermen zijn voor natuurwetenschappen 2 uitgeverijen: De Boeck en Van In: geo natura(Aa/NW) en biogenie-T (tso) werken aan boeken (waarschijnlijk ook nog derde uitgeverij!)

Voorbeelden van samenwerking en samenhang Gebruik kader Lalonde hierbij? En hoe? (cfr. inleiding leerplan): het is duidelijk dat we verschillende vakken uit het specifiek gedeelte samenhang verkrijgen binnen model van Lalonde! Belangrijk om ook GIP onderwerpen ruim te kaderen!

Voorbeelden scholen Seminarie is moment om vanuit samenhang (via Lalonde) te werken GIP: sensibiliseringsactiviteit rond beroerte => ook andere factoren (intern, extern,…) Lalonde kan als aanzet genomen worden om een onderzoeksvraag verder uit te werken / te verdiepen. Vb. Lalonde vanuit bepaalde focus: de 4 factoren door verschillende groepjes laten uitwerken!

3 Binnenklasdifferentiatie

Noodzaak BKD Prioriteit van de begeleiding om het M-decreet kans tot slagen te geven. Verlengstuk van UDL (zie artikel 2015-2016). Alle leraren zijn hier op één of andere manier mee bezig. Het kan zinvol zijn om in kaart te brengen wat er als is en waarrond nog kan gewerkt worden.

Mogelijkheid tot kennismaking / verdieping… Filmpje BKD https://www.youtube.com/watch?v=uR72NIoZze4 Artikel personenzorg

Ordeningskader BKD

Ordeningskader BKD Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen

3 2 4 5 6 7

Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?

Portfolio Zie document!

4 Varia, afspraken, nascholingen … zie mededelingen en site!