Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
TOTALE COMMUNICATIE.
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
Prof Dr Heleen Evenhuis Geneeskunde voor verstandelijk gehandicapten
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Drugs- en alcoholverslaving
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Onderzoek ontmoet praktijk
VERDERE OPVOLGING VAN DE VEILIGHEID
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
autistisch met gedragsproblemen, GVT
Onderzoek Mentorschap
AVG/Down poli 18+ AVG poli Idris 18-
Emmy Räkers, Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (ASVZ)
CAT Critical Appraisal of a Topic
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rode vlaggen voor wervelfracturen in ouderen met rugklachten
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Verpleegkundig redeneren
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Zelfverwondend gedrag en slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap.
Het werk van Kim Peeters kort samengevat door Inne Sevenois
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
 Wie zijn wij?  Waar hebben wij dit gedaan?  Wat hebben wij gedaan?  Tandheelkunde en fysiotherapie?
De pijngevoeligheidsdrempel is lager in patiënten met het patellofemorale pijnsyndroom R.A. van der Heijden, M.M. Rijndertse, S.M.A. Bierma- Zeinstra,
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Dementie en een verstandelijke beperking
Prognostische factoren van chronische buikpijn bij kinderen in de eerste lijn
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
De Kwaliteitsslag.
Persoonsgerichte zorg
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Disclosure belangen NHG spreker
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Disclosure belangen NHG spreker
Lumbale MRI door de huisarts
Curriculum Informatie Systeem (CIS)
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Ontwikkelingen in genetische diagnostiek van verstandelijke beperking
Praktijkgericht onderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Jeanet Nieuwenhuis, (beleids)psychiater VGGNet en junior onderzoeker
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Toetsen in nieuwe scheikunde
Transcript van de presentatie:

Het combineren van wetenschapsonderwijs met het verkrijgen van wetenschappelijk bewijs Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding Leerstoel Geneeskunde voor Verstandelijk Gehandicapten Erasmus MC Rotterdam 6 juni 2017

Visie rond wetenschapsbeoefening van de AVG Werken volgens de principes van EBM Identificeren van hiaten in de kennis Aanjager van samenwerking rond wetenschappelijk onderzoek Voorvechter van een nauwe relatie tussen wetenschap en praktijk Bewaker van kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappelijke vorming binnen de AVG opleiding 1) Wetenschapsonderwijs Literatuur zoeken Kritisch lezen Methodologie Statistiek Ethiek Wetenschappelijk schrijven

Wetenschappelijke vorming binnen de AVG opleiding 2) Leeronderzoek Doorlopen van de hele onderzoek cyclus Kennis over onderwerp Formuleren vraagstelling Onderzoeksmethoden Verzamelen gegevens Verwerking en analyses Rapporteren in artikel In groepen van 3-4 AIOS

Leeronderzoek ‘nieuwe vorm’ → Verwerven van wetenschappelijke competenties in combinatie systematische dataverzameling ‘Gedragsproblemen en psychiatrie bij mensen met een verstandelijke beperking’ Etiologie / behavioral phenotypes Classificatie Uitingsvormen Oorzakelijke en beïnvloedende factoren Behandelingen en ondersteuning Medicatie en bijwerkingen, behandelmethodieken, therapieën Gezondheidsparameters Etc.

Opzet leeronderzoek Vaste zet gegevens verzameling: Medisch dossier Vragenlijst persoonlijk begeleider Vragenlijst professionals Metingen bij de deelnemer 25 cliënten per AIOS (13-16 AIOS per jaar) Mogelijkheid tot longitudinale dataverzameling Per groep, eigen onderzoeksvraag bedenken en analyseren

Data invoer in limesurvey Alles wordt ingevoerd in 1 database, toegankelijk via internet

Voorbeelden onderzoeksvragen 3e jaars: “Is er een verband tussen cafeïne inname, het gebruik van antipsychotica, en gedragsproblemen?” “Is er een sterker verband tussen psychiatrische diagnoses bij mensen met een disharmonisch profiel dan bij mensen met een harmonisch profiel?” 2e jaars: “Is er een verschil in de prevalentie van automutilatie tussen mensen die verbaal communiceren en mensen die non-verbaal communiceren?” “Is er een verband tussen verschillen in gedragsproblemen en de aetiologie van de VB?”

Voorbeelden onderzoeksvragen 1e jaars “Is er een verband tussen probleemgedrag en een actieve dag invulling” “Welke factoren zijn geassocieerd met wel of niet slagen van de afbouw van psychofarmaca?”

De onderzoeksgroep Kenmerken onderzoeksgroep N = 305 11 zorgorganisaties (m ± sd) N (%) Leeftijd 51.1 ± 17.1 Geslacht Vrouw Man 114 (37.4) 191 (62.6) Mate VB Zwakbegaafd Licht Matig Ernstig Zeer ernstig Onbekend 1 (0.3) 53 (17.4) 87 (28.5) 107 (35.1) 55 (18.0) 2 (0.7) Down syndroom 25 (8.2)

De onderzoeksgroep Kenmerken onderzoeksgroep N = 305 11 zorgorganisaties N (%) Woonsituatie Centrale locatie In de wijk Overig 211 (69.2) 93 (30.5) 1 (0.3) Dagbesteding / werk 290 (95.1) Gedragsproblemen volgens Gedragsdeskundige Begeleider 185 (60.7) 196 (64.3) Epilepsie 97 (31.8) Antipsychotica gebruik 136 (44.6) Afbouwpoging Succesvol 148 (48.5) 102 (33.4)

Onderzoek: gedragsproblemen en cafeïne inname Wat is het verband tussen cafeïne inname, gedragsproblemen en het gebruik van psychotrope medicatie? Dagelijkse cafeïne inname: 230.3 ± 223.0 mg (0 – 935 mg) 25.4% > 400 mg per dag Associaties Cafeïne inname significant geassocieerd met gedragsproblemen (r = 0.180, p = 0.002) Niet in de groep > 400mg per dag Geen associatie met psychotrope medicatie.

Toekomst… Antwoorden op de gestelde onderzoeksvragen Groeiende database, inclusief longitudinale data Meer kennis over gedragsproblemen en psychiatrie bij mensen met VB Wetenschappelijke vorming AIOS

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? a.oppewal@erasmusmc.nl