Rekenwerkgesprek Willem Rosier.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 2
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Proeverij van ondersteuningsmiddelen voor de rekenles
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Portfolio
Rekenen en Rekenproblemen
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Informatie- avond groep 6
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Return to Sender.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Meer rekenplezier en onderwijskwaliteit! Het rekenplein: bewegend rekenen op het schoolplein.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Grafiek vragenlijst diagnostische rekengesprekken
Referentiekader rekenen. Uit: /
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
? (Periode-) taak ?.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Denken als een computer
Passend onderwijs.
De veranderende rol van de IB
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Slim tellen.
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Slim tellen.
gesprekstechnieken Les 2
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Zichtbaarheid Creëren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Rekenwerkgesprek Willem Rosier

Doelen workshop Hoe voert u een rekenwerkgesprek? Welke (docent)vaardigheden hebt u daarbij nodig? Welke interventies zet u in na het voeren van rekenwerkgesprek? Welke hulpmiddelen kaarten kunt u hanteren. Doelen workshop

Denken-delen-uitwisselen Workshop: Rekenleergesprek Denken-delen-uitwisselen Welke ervaringen heeft u met het voeren van een reken(werk)gesprek met een leerling? Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 3

Programma Positionering, ontwikkeling en uitgangspunten van het Rekenwerkgesprek Werkwijze van het Rekenwerkgesprek Vaardigheden die nodig zijn voor het voeren van rekenwerkgesprek Interventies na een rekenwerkgesprek Oefenen met een rekenwerkgesprek

Doel van een Rekenwerkgesprek Workshop: Rekenleergesprek Doel van een Rekenwerkgesprek Door extra gebruik te maken van de lerende zelf, het stagnerende schoolse rekenproces bij de lerende een extra impuls te geven om weer op gang te komen en/of beter te laten verlopen Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 5

3.4 Waarom: “Keeping the Class Together” Instructie belangrijk Convergente differentiatie 6

3.4 Waarom: “Many Obstacles for the Class” Heterogene groepen (passend onderwijs) (diverse labels) 7

3.4 Waarom: “Making Work Easier; Better Outcomes" Alle leerlingen er zoveel mogelijk bijhouden 8

Positionering Rekenwerkgesprek Diagnostisch onderzoek

Uitgangspunten Reken(werk)gesprek

Start RWG = leerlingenwerk

De onderzoekende houding Wat is een onderzoekende houding? Waardoor kenmerkt zich een onderzoekende houding? © CPS Onderwijsontwikkeling en advies 13

Uitgangspunten Reken(werk)gesprek

Werkwijze Reken(werk)gesprek Op de achterzijde van de kaarten met de sternummers 1 tot en met 5 staat de opdracht (vraag)! Tijdens het gesprek maakt de leraar met behulp van de Quick reference card (8A) een notitie bij elke kaart. Met kaart 8B kan een prioritering in onderwijsbehoeften worden aangebracht. Tijdens het “eerste” gesprek worden de thematiek en aanknopings-punten in beeld gebracht. De uitkomsten van kaart 4 en 5 zijn de basis voor de aansluitende rekeninterventies. Technieken bij het houden van een reken(werk)gesprek: * observeren, parafraseren, * vragen (doorvragen, spiegelen, variëren van opgaven), * metacommunicatie. Achterzijde

Gespreksvoeringstechnieken Vragen: doorvragen, spiegelen, variëren van opgaven Observeren: taakaanpak, taakuitvoering, taakcontrole Parafraseren

Vragen en doorvragen introspectie (hardop laten rekenen) retrospectie (laten vertellen hoe het heeft gerekend, m.b.v. open vraag) doorvragen (om antwoorden beter te begrijpen) bespiegelen opgaven variëren (moeilijker, makkelijker, bouwstenen) tips geven (om te achterhalen wat werkt)

Cirkelkaart 1 Domeinen Leren rekenen * getallen, * verhoudingen, * meetkunde & meten, * verbanden, Leren rekenen * begripsvorming, * ontwikkelen van oplossingsprocedures * vlot leren rekenen, * flexibel toepassen, 3A 18

Cirkelkaart Met een volle IPad-accu kun je 5 uur gamen. Hoe lang kun je nog gamen met een accu die nog maar voor 60% vol is?

Kaart 1 Om welk domein gaat het (getallen, verhoudingen, meetkunde & meten en verbanden), welke onderdelen (notatie, met elkaar in verband brengen, gebruiken) en welk niveau (paraat hebben, functioneel gebruiken, weten waarom) ? In welke fase van de rekenwiskunde-ontwikkeling bevindt zich de leerling (begripsvorming, ontwikkelen van oplossingsprocedures, vlot leren rekenen, flexibel toepassen van kennis en vaardigheden)? Achterzijde 3B

Werkkaart 2 4A 21 Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 21

Kaart 2 Waar “wringt de schoen” volgens het drieslagmodel (aanpak, bewerking, reflectie)? Tip: Spiegel het werk van de leerling aan het werk van een “fictieve” leerling. Lok hiermee discussie uit! 4B

Drieslagmodel 23 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies Waar kan een leerkracht mee werken? © CPS Onderwijsontwikkeling en advies 23

IJsbergkaart 3 5A 24 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Kaart 3 Op welk handelingsniveau werkt de leerling? - informeel, - voorstellen-concreet, - voorstellen-abstract, - formeel handelen 5B

Verwoorden Mentaal handelen Symbolen 3 + 5 = Verwoorden Mentaal handelen H T E Tekening Schema Foto Doen

Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen 2-11-2017 4 Schaalkaart 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 6A 28 Omdat elk kind telt in Amsterdam Zuidoost - Henk Logtenberg 28 28

Kaart 4 De leerling “schaalt” zijn eigen niveau in bij deze opgave. Naar welk “cijfer” zou de leerling eigenlijk toe willen? Wat heeft de leerling nodig om deze sprong te maken? 6B

5 Toverkaart

Kaart 5 Vraag: “Stel dat morgen alles anders is. Dat je vannacht een hele bijzondere nacht hebt en je morgen deze opgave wél kunt maken! Wat is er vannacht dan veranderd? Waaraan kan ik zien dat er vannacht iets veranderd is?”

Quick reference card 6 Kaart Kindkenmerken 1. Cirkelkaart A. Taal (rekenbegrippen, rekennotaties) 2. Werkkaart B. Manier van leren (visueel, auditief, motorisch, coöperatief, construerend, modellerend) 3. IJsbergkaart C. Getalontwikkeling (gevoel voor getallen en getalbegrip!) 4. Schaalkaart D. Motivatie, affectie, concentratie & geheugen 5. Toverkaart E. Vormen van rekenen (schatten, hoofdrekenen, kolomsgewijs rekenen, cijferen, zakrekenmachine, oplossingen buiten het rekenen)

Onderwijsbehoeften 7B

Rekenwerkgesprek Het rekenwerkgesprek - Video - leraar24

In tweetallen Bespreek je observaties naar aanleiding van het filmpje. Welke interventies gaan er plaatsvinden? Wat vinden jullie daarvan?

Kijkwijzer

Oefenen Reken(werk)gesprek Vorm drietallen Eén is leerling, één is leraar, één is observant. Als leerling kies je een opdracht van het leerlingwerk dat uitgangspunt is bij het rekenwerkgesprek. Als leraar voer je het gesprek met de leerling volgens de besproken werkwijze. Bedenk welke interventies je zou toepassen n.a.v. RWG. Als observant kijk je wat er gebeurt en geef je na afloop feedback. Oefenen Reken(werk)gesprek 37

Het rekenwerkgesprek is een hulpmiddel waar ik tijdens mijn rekenlessen gebruik van wil en kan maken. Stelling

Evaluatie/feedback