Rekenwerkgesprek Willem Rosier
Doelen workshop Hoe voert u een rekenwerkgesprek? Welke (docent)vaardigheden hebt u daarbij nodig? Welke interventies zet u in na het voeren van rekenwerkgesprek? Welke hulpmiddelen kaarten kunt u hanteren. Doelen workshop
Denken-delen-uitwisselen Workshop: Rekenleergesprek Denken-delen-uitwisselen Welke ervaringen heeft u met het voeren van een reken(werk)gesprek met een leerling? Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 3
Programma Positionering, ontwikkeling en uitgangspunten van het Rekenwerkgesprek Werkwijze van het Rekenwerkgesprek Vaardigheden die nodig zijn voor het voeren van rekenwerkgesprek Interventies na een rekenwerkgesprek Oefenen met een rekenwerkgesprek
Doel van een Rekenwerkgesprek Workshop: Rekenleergesprek Doel van een Rekenwerkgesprek Door extra gebruik te maken van de lerende zelf, het stagnerende schoolse rekenproces bij de lerende een extra impuls te geven om weer op gang te komen en/of beter te laten verlopen Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 5
3.4 Waarom: “Keeping the Class Together” Instructie belangrijk Convergente differentiatie 6
3.4 Waarom: “Many Obstacles for the Class” Heterogene groepen (passend onderwijs) (diverse labels) 7
3.4 Waarom: “Making Work Easier; Better Outcomes" Alle leerlingen er zoveel mogelijk bijhouden 8
Positionering Rekenwerkgesprek Diagnostisch onderzoek
Uitgangspunten Reken(werk)gesprek
Start RWG = leerlingenwerk
De onderzoekende houding Wat is een onderzoekende houding? Waardoor kenmerkt zich een onderzoekende houding? © CPS Onderwijsontwikkeling en advies 13
Uitgangspunten Reken(werk)gesprek
Werkwijze Reken(werk)gesprek Op de achterzijde van de kaarten met de sternummers 1 tot en met 5 staat de opdracht (vraag)! Tijdens het gesprek maakt de leraar met behulp van de Quick reference card (8A) een notitie bij elke kaart. Met kaart 8B kan een prioritering in onderwijsbehoeften worden aangebracht. Tijdens het “eerste” gesprek worden de thematiek en aanknopings-punten in beeld gebracht. De uitkomsten van kaart 4 en 5 zijn de basis voor de aansluitende rekeninterventies. Technieken bij het houden van een reken(werk)gesprek: * observeren, parafraseren, * vragen (doorvragen, spiegelen, variëren van opgaven), * metacommunicatie. Achterzijde
Gespreksvoeringstechnieken Vragen: doorvragen, spiegelen, variëren van opgaven Observeren: taakaanpak, taakuitvoering, taakcontrole Parafraseren
Vragen en doorvragen introspectie (hardop laten rekenen) retrospectie (laten vertellen hoe het heeft gerekend, m.b.v. open vraag) doorvragen (om antwoorden beter te begrijpen) bespiegelen opgaven variëren (moeilijker, makkelijker, bouwstenen) tips geven (om te achterhalen wat werkt)
Cirkelkaart 1 Domeinen Leren rekenen * getallen, * verhoudingen, * meetkunde & meten, * verbanden, Leren rekenen * begripsvorming, * ontwikkelen van oplossingsprocedures * vlot leren rekenen, * flexibel toepassen, 3A 18
Cirkelkaart Met een volle IPad-accu kun je 5 uur gamen. Hoe lang kun je nog gamen met een accu die nog maar voor 60% vol is?
Kaart 1 Om welk domein gaat het (getallen, verhoudingen, meetkunde & meten en verbanden), welke onderdelen (notatie, met elkaar in verband brengen, gebruiken) en welk niveau (paraat hebben, functioneel gebruiken, weten waarom) ? In welke fase van de rekenwiskunde-ontwikkeling bevindt zich de leerling (begripsvorming, ontwikkelen van oplossingsprocedures, vlot leren rekenen, flexibel toepassen van kennis en vaardigheden)? Achterzijde 3B
Werkkaart 2 4A 21 Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen Omdat elk kind telt! in Zuidoost - Henk Logtenberg 21
Kaart 2 Waar “wringt de schoen” volgens het drieslagmodel (aanpak, bewerking, reflectie)? Tip: Spiegel het werk van de leerling aan het werk van een “fictieve” leerling. Lok hiermee discussie uit! 4B
Drieslagmodel 23 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies Waar kan een leerkracht mee werken? © CPS Onderwijsontwikkeling en advies 23
IJsbergkaart 3 5A 24 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Kaart 3 Op welk handelingsniveau werkt de leerling? - informeel, - voorstellen-concreet, - voorstellen-abstract, - formeel handelen 5B
Verwoorden Mentaal handelen Symbolen 3 + 5 = Verwoorden Mentaal handelen H T E Tekening Schema Foto Doen
Workshop: Werkvormen voor automatisering bij rekenen 2-11-2017 4 Schaalkaart 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 6A 28 Omdat elk kind telt in Amsterdam Zuidoost - Henk Logtenberg 28 28
Kaart 4 De leerling “schaalt” zijn eigen niveau in bij deze opgave. Naar welk “cijfer” zou de leerling eigenlijk toe willen? Wat heeft de leerling nodig om deze sprong te maken? 6B
5 Toverkaart
Kaart 5 Vraag: “Stel dat morgen alles anders is. Dat je vannacht een hele bijzondere nacht hebt en je morgen deze opgave wél kunt maken! Wat is er vannacht dan veranderd? Waaraan kan ik zien dat er vannacht iets veranderd is?”
Quick reference card 6 Kaart Kindkenmerken 1. Cirkelkaart A. Taal (rekenbegrippen, rekennotaties) 2. Werkkaart B. Manier van leren (visueel, auditief, motorisch, coöperatief, construerend, modellerend) 3. IJsbergkaart C. Getalontwikkeling (gevoel voor getallen en getalbegrip!) 4. Schaalkaart D. Motivatie, affectie, concentratie & geheugen 5. Toverkaart E. Vormen van rekenen (schatten, hoofdrekenen, kolomsgewijs rekenen, cijferen, zakrekenmachine, oplossingen buiten het rekenen)
Onderwijsbehoeften 7B
Rekenwerkgesprek Het rekenwerkgesprek - Video - leraar24
In tweetallen Bespreek je observaties naar aanleiding van het filmpje. Welke interventies gaan er plaatsvinden? Wat vinden jullie daarvan?
Kijkwijzer
Oefenen Reken(werk)gesprek Vorm drietallen Eén is leerling, één is leraar, één is observant. Als leerling kies je een opdracht van het leerlingwerk dat uitgangspunt is bij het rekenwerkgesprek. Als leraar voer je het gesprek met de leerling volgens de besproken werkwijze. Bedenk welke interventies je zou toepassen n.a.v. RWG. Als observant kijk je wat er gebeurt en geef je na afloop feedback. Oefenen Reken(werk)gesprek 37
Het rekenwerkgesprek is een hulpmiddel waar ik tijdens mijn rekenlessen gebruik van wil en kan maken. Stelling
Evaluatie/feedback