Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Kwaliteit en onderwijstijd
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Menno Karres Lead Auditor
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Hans Everhardt – MBO Groningen
Van tweeluik naar driehoeken
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Landelijke LEA-conferentie
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
Toekomst Financiële Functie
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Het cultuurbeleid 2021 en verder
Prestatieafspraak PThU
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
bij kwaliteit en outcome
Werkgroep PO-VO van SWV VO IJssel-Vecht en SWV PO
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Van Human capital management naar inclusief HR Prof. Dr
Onderzoek naar de procedure maatschappelijke noodzaak
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Doel workshop In gesprek over de inhoudelijke invulling van de kwaliteitsafspraken prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud

Inhoud presentatie Achtergrond kwaliteitsafspraken Evaluatie prestatieafspraken Systeemvragen bij vormgeving kwaliteitsafspraken Inhoud van kwaliteitsafspraken prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud

Achtergrond kwaliteitsafspraken Akkoord Studievoorschot PvdA, VVD, D66, GL: Middelen die vrijkomen door invoering studievoorschot worden gekoppeld aan kwaliteitsafspraken Vormgeving kwaliteitsafspraken mede afhankelijk van evaluatie experiment prestatiebekostiging hoger onderwijs Evaluatiecommissie o.l.v. prof. dr. W.B.H.J. (Wim) van de Donk Advies Reviewcommissie over vervolgproces Advies commissie o.l.v. drs. A. Slob aan de Vereniging Hogescholen

Advies commissie-Van de Donk Overheid is verantwoordelijk voor het stelsel. Dus verticale sturingslijn legitiem en noodzakelijk. Voer dialoog met alle betrokken partijen over de strategische visie op ho en onderzoek Daaruit voortvloeiend: generieke afspraken over onderwijskwaliteit (incl kleine set indicatoren). Instellingen maken waardengeoriënteerde instellingsplannen, mede gebaseerd op dialoog met interne en externe stakeholders. Permanente commissie toetst de instellingsplannen, licht om de vijf jaar stelsel door en adviseert minister over doelmatigheid. Instellingen hebben trekkingsrecht op de bekostiging

Advies Reviewcommissie Afspraken overheid - instelling, gekoppeld aan bekostiging Financiële consequenties: combinatie van ex-ante en ex-post financiële consequenties; ex-post belonen ipv korten Betrek stakeholders meer bij planvorming en geef dat proces meer tijd Externe landelijke actor nodig (voor beoordeling plannen/prestaties, gesprekken met instellingen, systematische dataverzameling) Effectieve afspraken dienen ‘smart’ geformuleerd te zijn Geef instellingen keuze, minder generieke indicatoren Driedeling in indicatoren: Generiek: landelijk verplicht, met gelijke definitie Facultatief: landelijke definitie, instelling kiest Instellingsspecifiek: instelling kiest en kiest zelf definitie

Advies Commissie-Slob aan Vereniging Hogescholen Samenleving vraagt hogescholen om verantwoording. Dialoog met interne en externe stakeholders over maatschappelijke opdracht en ambities en voor zover mogelijk meetbare doelen. Zorg als hbo-sector voor indicatoren die in gemeenschappelijkheid gebruikt worden om (proactieve) publieke verantwoording verder vorm te geven. Meer aandacht aan en tijd voor een zorgvuldige besluitvorming en afstemming met alle betrokkenen. Geen financiële malus of bonus op instellingsspecifieke ambities en prestaties, maar bied naar rato van de reguliere bekostigingssystematiek aan de instellingen de (financiële) ruimte om eigen kwaliteitsdoelen vast te stellen. Single audit: jaarverslag

Vragen bij vormgeving kwaliteitsafspraken Verticale en horizontale verantwoording? Hoe wordt beoordeeld? Welk deel bekostiging (omvang)? Welke financiële consequenties? Inspanningsverplichtingen of resultaatverplichtingen? Welke ruimte voor eigen keuzes doelen, indicatoren? Welke kwalitatieve en/of kwantitatieve doelen? prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud

Inhoudelijke richting Bestedingsrichtingen Strategische Agenda “De waarde(n) van weten”: Kleinschalig en intensief onderwijs Talentprogramma’s Onderwijsgerelateerd onderzoek Studiefaciliteiten en digitalisering Tevens doorstroom en samenwerking vo/mbo – ho genoemd voor kwaliteitsafspraken Gemeenschappelijke Agenda Vereniging Hogescholen, VSNU, ISO en LSVb: Intensiever en kleinschalig onderwijs Meer en betere begeleiding van studenten Inzet op talentontwikkeling binnen en buiten de studie Passende en goede onderwijsfaciliteiten Verdere professionalisering van docenten prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud

Aan de slag! Herkent u de thema’s? Zo ja, geef een voorbeeld van doelstellingen en indicatoren die u binnen uw hogeschool hanteert. Thema’s: Kleinschalig en intensief onderwijs Talentontwikkeling binnen en buiten de studie Verwevenheid onderwijs - onderzoek Studiefaciliteiten en digitalisering Meer en betere begeleiding van studenten Verdere professionalisering van docenten

Dank voor uw aandacht