Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Doel workshop In gesprek over de inhoudelijke invulling van de kwaliteitsafspraken prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud
Inhoud presentatie Achtergrond kwaliteitsafspraken Evaluatie prestatieafspraken Systeemvragen bij vormgeving kwaliteitsafspraken Inhoud van kwaliteitsafspraken prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud
Achtergrond kwaliteitsafspraken Akkoord Studievoorschot PvdA, VVD, D66, GL: Middelen die vrijkomen door invoering studievoorschot worden gekoppeld aan kwaliteitsafspraken Vormgeving kwaliteitsafspraken mede afhankelijk van evaluatie experiment prestatiebekostiging hoger onderwijs Evaluatiecommissie o.l.v. prof. dr. W.B.H.J. (Wim) van de Donk Advies Reviewcommissie over vervolgproces Advies commissie o.l.v. drs. A. Slob aan de Vereniging Hogescholen
Advies commissie-Van de Donk Overheid is verantwoordelijk voor het stelsel. Dus verticale sturingslijn legitiem en noodzakelijk. Voer dialoog met alle betrokken partijen over de strategische visie op ho en onderzoek Daaruit voortvloeiend: generieke afspraken over onderwijskwaliteit (incl kleine set indicatoren). Instellingen maken waardengeoriënteerde instellingsplannen, mede gebaseerd op dialoog met interne en externe stakeholders. Permanente commissie toetst de instellingsplannen, licht om de vijf jaar stelsel door en adviseert minister over doelmatigheid. Instellingen hebben trekkingsrecht op de bekostiging
Advies Reviewcommissie Afspraken overheid - instelling, gekoppeld aan bekostiging Financiële consequenties: combinatie van ex-ante en ex-post financiële consequenties; ex-post belonen ipv korten Betrek stakeholders meer bij planvorming en geef dat proces meer tijd Externe landelijke actor nodig (voor beoordeling plannen/prestaties, gesprekken met instellingen, systematische dataverzameling) Effectieve afspraken dienen ‘smart’ geformuleerd te zijn Geef instellingen keuze, minder generieke indicatoren Driedeling in indicatoren: Generiek: landelijk verplicht, met gelijke definitie Facultatief: landelijke definitie, instelling kiest Instellingsspecifiek: instelling kiest en kiest zelf definitie
Advies Commissie-Slob aan Vereniging Hogescholen Samenleving vraagt hogescholen om verantwoording. Dialoog met interne en externe stakeholders over maatschappelijke opdracht en ambities en voor zover mogelijk meetbare doelen. Zorg als hbo-sector voor indicatoren die in gemeenschappelijkheid gebruikt worden om (proactieve) publieke verantwoording verder vorm te geven. Meer aandacht aan en tijd voor een zorgvuldige besluitvorming en afstemming met alle betrokkenen. Geen financiële malus of bonus op instellingsspecifieke ambities en prestaties, maar bied naar rato van de reguliere bekostigingssystematiek aan de instellingen de (financiële) ruimte om eigen kwaliteitsdoelen vast te stellen. Single audit: jaarverslag
Vragen bij vormgeving kwaliteitsafspraken Verticale en horizontale verantwoording? Hoe wordt beoordeeld? Welk deel bekostiging (omvang)? Welke financiële consequenties? Inspanningsverplichtingen of resultaatverplichtingen? Welke ruimte voor eigen keuzes doelen, indicatoren? Welke kwalitatieve en/of kwantitatieve doelen? prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud
Inhoudelijke richting Bestedingsrichtingen Strategische Agenda “De waarde(n) van weten”: Kleinschalig en intensief onderwijs Talentprogramma’s Onderwijsgerelateerd onderzoek Studiefaciliteiten en digitalisering Tevens doorstroom en samenwerking vo/mbo – ho genoemd voor kwaliteitsafspraken Gemeenschappelijke Agenda Vereniging Hogescholen, VSNU, ISO en LSVb: Intensiever en kleinschalig onderwijs Meer en betere begeleiding van studenten Inzet op talentontwikkeling binnen en buiten de studie Passende en goede onderwijsfaciliteiten Verdere professionalisering van docenten prestatieafspraken Evaluatie Kwaliteitsafspraken Systeem Inhoud
Aan de slag! Herkent u de thema’s? Zo ja, geef een voorbeeld van doelstellingen en indicatoren die u binnen uw hogeschool hanteert. Thema’s: Kleinschalig en intensief onderwijs Talentontwikkeling binnen en buiten de studie Verwevenheid onderwijs - onderzoek Studiefaciliteiten en digitalisering Meer en betere begeleiding van studenten Verdere professionalisering van docenten
Dank voor uw aandacht