Participantendag 22 november 2016 Cliënten participatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Resultaatgericht Samenwerken
Lid raad van toezicht op voordracht van de cliëntenraad
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Begeleidingsplannen GGZ
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Discussiegroepen - resultaten
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Op Expeditie bij Vanboeijen Samen op weg naar een Goed Leven voor cliënten en Mooi Werk voor medewerkers Mark Knopperts en Suzanne Kars Vanboeijen VGN.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
P ROGRAMMA Z ORG WAARDIGHEID EN T ROTS De betrokkenheid van Toezichthouders.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid Welkom Balanceren tussen kwaliteit van leven en veiligheid.
Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Verwijzen naar kookboek.
Persoonsgerichte zorg
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Positieve gezondheid in de praktijk
Kwaliteit Verbetercyclus
Stichting Vrienden van De Oase
Kwaliteit Verbetercyclus
SHEQ SHQ.
Kick-offbijeenkomst <datum>
Conclusies evaluatie Regieraden
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Patiëntenparticipatie
De Ondernemingsraad.
Medezeggenschap bij De Eshoek
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Aan de slag met kwaliteit
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Participantendag 22 november 2016 Cliënten participatie Rol – perspectief van de Toezichthouder Van Systeemwereld naar Leefwereld Yvonne van Kemenade Toezichthouder Schakelring www.yvonnevankemenade.nl

Voorstellen 51 jaar, getrouwd, zoon (18j), dochter (17j). Bijna 30 jaar werkzaam in gezondheidszorg: Wetenschap, O-beleid, zh, eerstelijn, ouderenzorg Adviseur, bestuurder, toezichthouder Opgegroeid Brabants gezin Vader (91 jaar) en moeder (recent overleden) Mantelzorger: 2 jaar voor mijn dementerende moeder (mede) gezorgd (en gestreden). Drijfveer: verbinding maken vanuit klantbeleving /perspectieven, ten bate van de kwetsbare mens Promotieoz: ervaringsdeskundigheid – DM spuiten Kijken door de ogen van…. www.yvonnevankemenade.nl

Wie van u: Ouder(s) die hulpbehoevend zijn e/o verleent Mantelzorg? Toezichthouder – kwaliteitskader? Wie van u is zelf Toezichthouder? www.yvonnevankemenade.nl

Wat kwetsbaarheid (en afhankelijkheid) echt is! Vanuit ervaring: Wat kwetsbaarheid (en afhankelijkheid) echt is! Wirwar van regels/instanties ten bate van cliënt? Gaat om TW welzijn/leven ipv zorg! Het gaat niet om het wat maar om het hoe: Communicatie & Respect Proberen te kijken door de ogen van// leefwereld Wordt de dialoog gevoerd (verschillende niveaus)? Medewerker - Client www.yvonnevankemenade.nl

Aanleiding// Nut en noodzaak Veranderende Visie op (ouderen)zorg: persoonsgericht, leven en welzijn ipv gezondheid. Zeggen cijfers (keurmerken e.d.) alles? Hoe kan je zaken objectief, meetbaar e/o concreet maken (– inzichtelijk maken)? Wet- en regelgeving & procedures vs kwaliteit van leven/welzijn (dilemma’s, IGZ-lijstjes) Verantwoordelijkheid Toezichthouder (is een andere dan die van de bestuurder!) (= schakel in proces)

Gesprek/dialoog met patient/naaste? “Klant in regie”: bewegingsvrijheid, eten e.d.. Kan op gespannen voet staan met kwaliteit vanuit perspectief van anderen (procedures en regels). Niet altijd makkelijk (van taaksysteem- naar leef-wereld) Lef – Moed om de dialoog aan te gaan Veilige werkomgeving ………. Hoe brengen we die perspectieven bij elkaar? Klant in regie: wensen en behoefte clienten// eigen professionele normen www.yvonnevankemenade.nl

Rol als toezichthouder: Verantwoordelijkheid als toezichthouder. Van Afvinken naar aanvonken Van Kennis naar inzicht Van “inner circle” naar “buitenstebinnen” Meerwaarde: perspectief van toezichthouder, als extra schakel in de ketting Kwaliteitskader Toezicht Innercircle naar buitenstebinnen: Een belangrijke toegevoegde waarde van toezichthouders is om externe perspectieven van de buitenwereld binnen brengen, door actief aandacht te besteden aan behoeften van klanten en de bredere context waar de organisatie in opereert. Schakel van de RvT toevoegen- kwaliteitsdenken – ieder in zijn rol en verantwoordelijkheid. Hele RvT ogen en oren Van intern, controlerend en op afstand - naar – waardegedreven toezicht: betrokken, adviseren/controle, intern/extern www.yvonnevankemenade.nl

Vanuit twee perspectieven: Normatief Reflectief Beleid wordt Koers…. Naast interne ook Externe stakeholders in gesprek gaan. www.yvonnevankemenade.nl

Vraag RvT: Geeft deze informatie/overzichten voldoende inzicht in gerechtvaardigd vertrouwen in de kwaliteit van zorg? Voldoende informatie? Samenhang? (wordt de dialoog gevoerd, verschillende niveaus) www.yvonnevankemenade.nl

Vraag RvT: Geeft de informatie/overzichten/activiteiten (organisatie/relatie/professie) RvT voldoende inzicht in gerechtvaardigd vertrouwen in de kwaliteit van zorg? Voldoende & de goede informatie en wat zegt het? Samenhang en Balans (taak-functie/persoonsger)? Gaat om wat men doet + Hoe men met zaken omgaat! (wordt de dialoog gevoerd verschillende niveaus)

Kwaliteitskader Toezicht Meetbare – merkbare kwaliteit “Niet alles van waarde is meetbaar en niet alles wat meetbaar is, is van waarde” (Albert Einstein) Indeling (NVTZ): Relationeel Professioneel Organisatorisch Info + verbinding/samenhang: Naar gerechtvaardigd vertrouwen in kwaliteit van zorg (vanuit rol als toezichthouder) www.yvonnevankemenade.nl

Kwaliteitskader RvT (2016) 1. Meetbare kwaliteit: 1.a. Algemeen MTO/vrijwillgers Klanttevredenheid Ziekteverzuim, in/uitstroom Klachten, MIC/MIM Zorgindicatoren: decubitus, medicatieveiligh, valacc, middelen en maatregelen…. 1b. Beleid 2016: Klant in regie Samen Verantwoord Teams Veiligheid/risicomanagement & dilemma’s 2.Interne/externe toetsing:   Managementletter + gesprek accountant Materiele controle (jaarrekening) Certifceringsrapport HKZ/ISO9001(jaarlijks) IGZ Benchmarking Keurmerken (Prezo) Audits Compliance (RvT check jaarlijks) ……. ……… Zorgindicatoren: decubitus, gewicht/ondervoeding, middelen en maatregelen, psychofarmacie, valincidenten – cijfers en trends koppelen aan dilemma’s. 3.Dynamisch/merkbare kwaliteit: Gerechtvaardigd vertrouwen kwaliteit van zorg/gezondheid J/N? Samenhang en Balans Agenda: September vergadering 2016 www.yvonnevankemenade.nl

3.Dynamisch/merkbare kwaliteit: Kwaliteitsrapportages (gesprek, hoe wordt omgegaan met….): iedere RvT vergadering + 1x per jaar uitgebreid Dilemma’s bespreken bestuurder – 2016: bijv Euthanasie/levensbeëindiging Tussentijdse gesprekken met bestuurder: ……. Stakeholders: MT/RvT-dag gekoppeld aan werkbezoek: najaar 216 Locatiebezoeken: per vergadering andere locatie (zien en horen) Voorzitter RvT: 1x per jaar gesprek met voorzitter OR en CR (zonder bestuurder) OR: 2x per jaar vergadering met minimaal 1 RvT lid (met bestuurder) ahv stellingen discussie + RvT-lid/leden bijwonen reguliere OR vergadering CR: 1 RvT lid is 2x per jaar aanwezig bij CR vergadering 2 RvT leden bijwonen tussentijdse Prezo audit (najaar 2015) Openingen/bezoeken/…….. Stakeholders bijeenkomst Ieder RvT lid heeft hierin afgelopen jaar dingen gedaan. Bestuurder rapporteert en ligt toe: meetbare kwaliteit, trends en verhaal achter de cijfers. - Auditcie: Vertrouwen? Verhaal achter de cijfers: positieve & verbeterpunten en dilemma’s? Gerechtvaardigd vertrouwen kwaliteit van zorg/gezondheid J/N? Info – samenhang - balans www.yvonnevankemenade.nl

Cliëntenperspectief Dialoog – wordt die gevoerd en hoe? Hoe meetbaar te maken, hoe kunnen we hier iets over zeggen? RvT Kwaliteitskader (balans meetbaar/merkbaar): Kwaliteit van de zorg Kwaliteit van de organisatie (stakeholdermanagement) Keurmerk/Prezo: Stakeholders (intern, ook extern) betrekken RvT toevoegen Dialoog op verschillende niveaus wordt die gevoerd? Voelen mensen zich veilig in de organisatie www.yvonnevankemenade.nl

We hebben er zin in! Yvankemenade@wxs.nl www.yvonnevankemenade.nl