Agentschap Onroerend Erfgoed

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VRIJWILLIGERSBELEID.
Advertisements

Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
‘t Schrijverke Zoetermeer
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Clean desk voor dummies
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Personeel & Organisatie
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Deel anders, mijn organisatie
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Het Facilitair Bedrijf partner in vastgoed en ICT.
Samen sterk in verandering
Project Proceshuis Road show
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
HR-deelnetwerk Woensdag 3 december 2014
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Het integratieprotocol Werken met een auditieve beperking Zin?Ja! Sessie 16 april
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Donderdag 29 oktober 2015 Gerda Serbruyns P&O-adviseur Vlaamse overheid AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL M 0490.
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
VOORSTELLING PROJECTTEAM HFB Trees Verhoogen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tine Janssen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tom Van de.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
AANWEZIGHEIDSBELEID SYNTRA VLAANDEREN EOC, 19 februari 2014 Therese De Bruecker – Jessy Van Dousselaere.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Getuigenis re-integratie
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
VAC Brussel Herman Teirlinckgebouw
Vijf stappen Borgen Bewustwording Bespreekbaar maken Bewerkstelligen
Algemeen beleid Update “Beleidsplan Sint-Vincentiusregio ” dd
Sleutelproject Modern HR beleid
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Agentschap Onroerend Erfgoed VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed

Inhoudstafel agentschap Onroerend Erfgoed Context Plaats- en tijdsonafhankelijk werken Waarom investeren? Plan van aanpak Vragen?

1 agentschap Onroerend Erfgoed Beleidsdomein RWO Wetenschappelijke instelling + Beleid + beheer Centraal in Brussel – Phoenixgebouw 5 decentrale diensten: VAC’s 3 archeologische depots (Tongeren, Zellik, Zarren) Ongeveer 300 koppen, van wie 170 in het Phoenixgebouw Profielen: Vooral niveau A, in mindere mate niveau B, C en D Leidinggevend kader: administrateur-generaal, afdelingshoofden, directeurs

2 Context Verhuisbewegingen, want verhuis van Phoenix naar VAC Herman Teirlinck + centralisatie depots naar Vilvoorde Impact op 2/3 van het personeel van het agentschap Uitdagingen: Van gedeeltelijk toepassing open kantoor naar indeling volgens de principes van Het Nieuwe Werken Van analoge naar digitale manier van werken Werken volgens normen hedendaags archiefbeheer Normen archiefbeheer: archief wordt in goede en geordende staat overgedragen, geschoond en goed verpakt, goed ontsloten

3 Plaats- en tijdsonafhankelijk werken Plaatsonafhankelijk werken: Phoenix: gedeeltelijk open kantoor Telewerk is ingeburgerd Aangepaste infrastructuur (laptop, smartphone) Informatiebeheersplan: stappen zetten op vlak van digitale informatie (groot aandachtspunt) Tijdsonafhankelijk werken: Gebruik van glijtijden Afbouwen prikplicht (2/3de personeelsleden tegen 1/1/2017)

4 Waarom nog investeren en waarin? Capaciteit niet in huis Werven van capaciteit Link met andere projecten (Radicaal Digitaal, PTOW, …) Voorbereiding verhuis als startpunt nemen naar verandering Waarom wachten met investeren? Investeren in kantoormateriaal, ergonomie, opleiding, … Personeelsleden voorbereiden Betrokken partij, dus zoveel mogelijk betrekken

5 Plan van aanpak Opname in personeelsplan: Signaal: verhuis in 2011 en depots (2) in 2014 Projectmedewerker verhuis VAC Brussel (maart 2015) Projectmedewerker centralisatie depots (mei 2015) Projectmedewerker maximaal digitaal (januari 2015) Of een aanvullende rol zijn van bestaande functie Uitwerken van projectplan: Verhuis archief Verhuis kantoormateriaal Verhuis mensen Oprichten van werkgroep (ambassadeur, werkgroepleden (IT, P&O, verhuis, …) Klankbord (directieteam, lager kader, ambassadeursteam, …)

Verhuis archief Huidige situatie: 2 km archief, 1 km bib, 1,6 km publicatiestocks Huisvestingsnorm: 496m + 331 m = 827m + bib Doel: radicaal reduceren volumes Projectplan: meten volumes, swot Behoeftenvalidatie VAC Herman Teirlinck Organisatie (jaarlijkse) cleanday per team/afdeling Reduceren publicatiestocks Verwijderen dubbels in bib Meer digitaal werken Onderscheid tussen statisch archief (hetgeen er is) en procesmatig werken

Verhuis kantoormateriaal Facilitair bedrijf coördineert Voorbereiding door agentschap (wat wel en wat niet) Oefening gebruiken voor beleid rond kantoormateriaal Van 80/20 naar 65/35: opportuniteiten? Stroomlijnen van bestaande materialen (dock, scherm, bureaus, …)

Verhuis mensen: hoe pakken we het aan PTOW: Gefaseerd invoeren van PTOW (entiteitseigen visie): (aankopen infrastructuur (IT + kantoormateriaal), afbouwen prikplicht, omslag naar resultaatgericht werken, homedesk - ergonomie, psychosociaal welzijn, …) Inkleding werkvloer: Beslissing door AG (kleuren) Beslissing DT: werken in functie van de aard van het werk: stille werkplekken, overlegwerkplekken, dossiergebonden werkplekken, voldoende overlegfaciliteiten Beslissing personeelsleden: inkleding koffiehoek, entiteitseigen objecten, …

Hoe pakken we het aan? Communicatie: Opnemen initiatieven facilitair bedrijf in organisatienieuwsbrief Aanvullen met eigen initiatief In overleg met EOC Gegevens personeelspeiling gebruiken (weinig info) Welzijn: “Terug een verandering”: welzijn personeelsleden (inzetten: op mobiliteit, op aantrekkelijkheid nieuwe manier van werken) Detecteren van behoeften/noden voor indeling werkvloer nieuwe gebouw (zich thuis voelen + werkklimaat creëren)

Hoe pakken we het aan? Ondersteuning: Directieteam: voorstellen formuleren om te kunnen beslissen in kader van nieuwe manier van werken Vorming leidinggevenden: leidinggeven op afstand, resultaatgericht werken, timemanagement, software, … Vorming personeelsleden: timemanagement, software, work-life balance, … Verankeren: Project is opgenomen in ondernemingsplan Functieclassificatie: nieuwe manier van werken opnemen in nieuwe functiebeschrijvingen

TO DO Opdrijven communicatie: via werkgroep en nieuwsbrieven Personeelsleden en leidinggevenden betrekken: infosessie, nieuwe wandeling Nog veel vragen rond mobiliteit: wat zal er voorzien zijn tegen september 2017 Afbouwen archief: nog een weg te gaan

Vragen?

Vragen Hoe pak je zaken concreet aan?  projectplannen opstellen (verhuis, archief, PTOW, radicaal digitaal) Zijn de verschillende projectplannen (verhuis, PTOW, radicaal digitaal) geïntegreerd in elkaar?  er is geen masterplan die alle projectplannen linkt. In de verschillende projectplannen wordt wel verwezen naar andere projecten Waar sta je op dit moment op vlak van archief?  er moeten toch nog een aantal stappen gezet worden tegen juni 2017. Ook is een alternatief afgesproken met het facilitair bedrijf als we de deadline niet halen. Hoe zie je de mobiliteit naar het nieuwe VAC?  we wachten de werkgroep mobiliteit af, maar denken ondertussen al een aantal opties uit. Hoe ga je om met plus-glijtijden? Kunnen die omgezet worden naar verlofdagen of overuren?  er is een overgangsperiode waarin de glijtijden afgebouwd kunnen worden. Ook wordt een attest met het saldo glijtijden opgenomen in het personeelsdossier.