De Responsieve Rechtsstaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
12 juli 2014 Intake procedure. Aanleiding. Nieuwe Wro en GREX wet leiden tot betere mogelijkheden van kostenverhaal, vooral op plekken waar de gemeente.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Aanpak en planning planstudie
DONALD VAN DEN AKKER SER ENERGIE AKKOORD.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Ontwikkeling van Windenergie in Nederland Michiel Dorresteijn.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
De (T)OR en de bestuurder
Realisatie windmolens in Coevorden
Subsidiebeleid Barendrecht
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Van Wind naar gemeenschappelijke Win(d)st
|Datum faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Toekomstbestendig Goed Bestuur Openbaar Bestuur en het verdienen.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Democratische Aspecten van Besluitvorming Lobbycratie: via doordrukmacht.
Voorontwerp-bestemmingsplan "West III" 1 Voorontwerp-bestemmingsplan “West III” Inspraakavond 12 juli 2007.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde DUURZAAMHEID VERDIENT GOED BESTUUR Lobbycratie: democratie zonder burgers?
Centrumplan Schaijk informerend en opiniërend voorbereidende raadsvergadering van 7 december 2010.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Bestemmingsplan Bedrijvenpark H2O Informele informatiebijeenkomst raad d.d. 18 februari 2015 Rho adviseurs voor leefruimte Joske Poelstra.
Millingerwaard en Waalwaard Verplaatsing De Beijer Commissie Ruimtelijke Ordening en Water 9 januari 2013 Patricia van Eijndthoven / Jan van Dooren Projectleiders.
Informatieavond Planontwikkeling “Hoogh Gullepe” Terrein voormalig Dr. Ackenshuis Woensdag 23 januari.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Haalbaarheid woningbouwlocaties Bij het vermoeden dat er voor een locatie belemmeringen te verwachten zijn, zijn eerst de onderzoeken m.b.t. de te verwachten.
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda "Horen" gemeente Ruimtelijke Ordening - Inpassingsplan.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Burger en Governance Lobbycratie: bestuur tegen burger? Symposium Lokaal.
Presentatie Antennebeleid Welkom. Onderwerpen presentatie  Aanleiding opstellen beleid  Huidige situatie  Inhoud beleid  Procedure tot vaststelling.
Sybrand Landman (VROM) Projectgroep Zwemwater Implementatie van de richtlijn.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Informatiebijeenkomst GOL
Voorontwerp bestemmingsplan Willevenstraat – presentatie tijdens de voorbereidende raadsvergadering d.d. 11 juni 2012 ir. M.J. (Marjolijn) Nijssen.
seminar kleine windturbines
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Energiebesparing bij bedrijven
Voorafgaand aan de aanwijzing door provincie
Bestemmingsplan Buitengebied
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Bestemmingsplan Graspeel
Omgevingsproces Ternaard
Bestemmingsplan Buitengebied
Project Handvatten Omgevingsplan
Stand van zaken Windpark Weert
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Snelheid, overzicht en transparantie
17 september 2018 Duurzame energie
Een veilige leefomgeving?
2e informatiebijeenkomst voor (kandidaat) leden van Provinciale Staten over stand van zaken Klimaatakkoord 17 januari 2019.
Informatie bijeenkomst
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
Transcript van de presentatie:

De Responsieve Rechtsstaat Inspraak: van hobbel naar kans Leren van Worst Practices Masterclass Conferentie PCMO 22 september 2016, Den Haag prof. dr. Herman Bröring h.e.broring@rug.nl

De casus

De vragen Waarom windenergie? Climate change, mijnschade Groningen, geopolitiek -> energietransitie Hoe? Wind, zon, bio, etc In Energieakkoord vooral ingezet op wind Waarom hier? Schaal en structuur landschap Is tegelijkertijd vrijwel enige kernkwaliteit landschap Ten oosten van Hondsrug minder wind, dus hogere turbines nodig Wie de lusten, wie de lasten? Algemeen belang Parallel particulier windboerenbelang (forse complicatie) Tegengesteld particulier bewonersbelang

09, 10 1 maart 2009 Wijziging Elektriciteitswet 1998, RCR igv > 100 MW Voorjaar 2010 Enquête: geen concentratie in Drentse Veenkoloniën 7 januari 2010 Concept-prov omgevingsvisie ter inzage 19 mei 2010 RCR-‘claim’ Raedthuys en DEE 2 juni 2010 Vaststelling prov omgevingsvisie. Toevoeging Drentse Vk, p. 162. Aanwijzing als ‘zoekgebied’. Na afronding inspraak, geen nieuwe inspraak: “Erin gerommeld” 8 juli 2010 Brief minister aan Raedthuys en DEE: RCR van toepassing (motivering? overleg met decentrale overheden?); “u bent verantwoordelijk voor draagvlak” 11 oktober 2010 RCR-‘claim’ Windunie 14 oktober 2010 Stb 749. Wijziging geluidsnormen (3.14a Activiteitenbesluit): niet meer 45/40/35 dB(A), maar Lden 47 dB en Lnight 41 dB 8 december 2010 Instelling stuurgroep Windenergie betrokken gemeenten en provincies; Stadskanaal en prov Groningen slechts in klankbordgroep, die nooit bijeen is geweest RCR-claim. Bewuste strategie Raedthuys om initiatief uit te breiden om binnen de RCR te vallen (iv van Annemiek Berends (scribent) met Arthur Vermeulen, dir. Raedthuys, op 24 September 2015). 9b(3) Elektriciteitswet 1998 De producent meldt een voornemen tot aanleg of uitbreiding van een productie-installatie als bedoeld in het eerste of tweede lid, zo spoedig mogelijk schriftelijk aan Onze Minister. Bij ministeriële regeling kan voor het doen van de melding en de daarbij te verstrekken gegevens een formulier worden vastgesteld. Is melding in de zin van infoverstrekking, dus geen aanvraag of andere handeling met enig rechtsgevolg. Vaststelling provinciale omgevingsvisie. Is structuurvisie als bedoeld in 2.2 Wro. Als hoofdregel geen besluit. Verdedigbaar: in wezen geen aanwijzing van zoekgebied, maar van locatie. Aanwijzing Vk als ‘zoekgebied’ ontbrak in conform Algemene inspraakverordening c.q. 3.4 Awb aangeboden concept-structuurvisie. P. 52, 53. Maat en schaal landschap van het landschap het criterium. Aan Oostzijde Drents plateau extra hoge turbines nodig? Wijdsheid landschap. Had de structuurvisie na majeure wijziging, nl aanwijzing van Vk, niet opnieuw ter inzage gelegd moete worden? (Brief waarbij gedeputeerden persoonlijk aansprakelijk worden gesteld…???) ‘Draagvlak’. De begrippen draagvlak en acceptatie. Positief (omarmen) en negatief (verlies erkennen en aanvaarden).

11, 12 24 juni 2011 Terinzagelegging concept Notitie Reikwijdte en Detail De Drentse Monden (m.e.r.) 7 november 2011 Brief minister aan Windunie: RCR van toepassing (motivering? overleg?), “u bent verantwoordelijk voor draagvlak” 22 januari 2012 Terinzagelegging concept Notitie Reikwijdte en Detail Oostermoer (m.e.r.) 6, 7 februari 2012 Informatiebijeenkomsten EZ en initiatiefnemers in Zuidlaren en Nooitgedacht (dus buiten het betrokken gebied) 13 maart 2012 Vaststelling Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte 27, 29 maart 2012 Informatiebijeenkomsten provincie en gemeenten in Valthermond en Annen

Chronologie 13, 14 22 januari 2013 Afspraak Rijk – IPO: 6000 MW op land, Drenthe 285,5 19 april 2013 Terinzagelegging SvWOL 23 juni 2013 Vaststelling Gebiedsvisie Windenergie Drenthe 6 september 2013 Energieakkoord (SER) tussen overheid, werkgevers, vakbeweging, milieuorganisaties, financiële instellingen 20 december 2013 Brief minister: Mondengebied 150 - 185,5 MW, Gebiedsvisie zal worden betrokken bij rijksinpassingsplan 28 maart 2014 Vaststelling SvWOL 25 maart 2014 Advies College van Rijksadviseurs: geen opstelling parallel aan Nieuwediep 2 juli 2014 Actualisatie prov omgevingsvisie: 150-185,5 MW (50-62 turbines) 11, 17 september 2014 Informatiebijeenkomsten EZ en initiatiefnemers in Bareveld en Tweede Exloërmond Structuurvisie wol (SvWOL). Ex 2.3(2) Wro. Geen brede nut en noodzaak-discussie. Geen integrale afweging. Geen aandacht voor alternatieven. Onvoldoende aandacht voor geluidsnormen. Onvoldoende aandacht voor locatiekeuze. Geen brede kosten-batenanalyse (alleen gekeken naar laagste productiekosten). Onvoldoende rekening gehouden met opmerkingen MER-cie, dat enerzijds naar meer locaties gekeken had moeten worden en anderzijds dat niet alle aangewezen zoekgebieden zijn beoordeeld. Structuurvisie dus geen topper in termen van 3:2 en 3:46. De zienswijzen slechts een rol pro forma. Energieakkoord. 6000 MW wol. Drenthe 285,5. Geen BMD. Geen discussie nut en noodzaak wol. Gaat het om duurzaamheid of om economie / gewin? Lobbycratie. Wie vertegenwoordigt wie? Is de burger vertegenwoordigd? De gemeente? De VNG heeft geen ledenraadpleging gehouden. Het ‘convenantenprobleem’. Zie ook Jaarverslag 2015 RvS, die waarschuwt voor besluitvorming bij akkoord.

14, 15, 16 24 september 2014 Vaststelling Regieplan Windenergie Drenthe: Emmen 95,5, Coevorden 40, A&H en B-O 150 MW (samen 285,5 MW) 9 december 2014 Uitkomst draagvlakonderzoek: bijna 80% tegen 3 september 2015 Motie A. de Vries, 33 612, nr. 57, verzoek aan de minister om serieus naar zienswijzen mbt Drouwenermond te kijken 11 september - 22 oktober 2015 Vooroverleg Bro / Wro voorontwerp rijksinpassingsplan en MER 5 december 2015 Uitkomst verkenning gebiedscoördinator: geen draagvlak 4 maart 2016 Terinzagelegging ontwerp-inpassingsplan 21 maart – 8 april 2016 (‘Barcode’)keukentafelgesprekken EZ en initiatiefnemers 9 juni 2016 Cie m.e.r over inpassingsplan: ivm milieueffecten meer aandacht nodig voor grootte en aantal turbines 22 september 2016 Besluit minister, waarna uitspraak ABRvS, waarna bouwen Barcodegesprekken max 428 pp, in groepjes van ongeveer 6 pp. In Gieterveen, Tweede Exloërmond en Stadskanaal. Barcode. Geen film- en geluidsopnames. In dit verband geen inbreng (mondelinge) zienswijzen.

Zere plekken en lessen I Toepassing RCR Zonder (kenbare) motivering: schending 3:46 Awb Zonder (kenbaar) overleg met decentrale overheden: schending Code interbestuurlijke verhoudingen Bovendien problematiek vd schaarse vergunningen Motiveer!!! Voer tijdig (‘proactief’) overleg!!! Let op eisen schaarse vergunningen!!!

Zere plekken en lessen II Aanwijzing door provincie van gemeenten na inspraak over ontwerp Omgevingsvisie Drenthe 2010 Schending 3.4 (UOV) Awb Na majeure wijziging nieuwe inspraakprocedure!!! Onvoldoende communicatie door provincie met gemeenten, zelfs negeren buurgemeente Stadskanaal (andere provincie, maar grootste plaats, direct grenzend aan de windparken) Schending Code interbestuurlijke verhoudingen Informeer en communiceer (‘transparant’ en ‘proactief’)!!!

Zere plekken en lessen III ↔ EZ initiatiefnemers gemeenten bewoners Polariserende aanpak door EZ EZ schuift verantwoordelijkheid af naar Initiatiefnemers (met groot eigen financieel belang): zorg voor draagvlak Provincie en gemeenten (die tegen de EZ zijn gaan procederen!): voorlichting aan en informele inspraak voor de burger ‘Waar velen verantwoordelijk zijn, is niemand verantwoordelijk’ Neem als bevoegd gezag de volle verantwoordelijkheid, voor zorgvuldige voorbereiding besluit en voor draagvlak!!! Laat je gezicht zien, ga zelf de regio in!!! Voorkom fragmentatie bestuur!!!

Zere plekken en lessen IV Onduidelijkheid over wat inspraak inhoudt (Formele) inspraak (EZ, in mindere mate provincie) (Informele) voorlichting (provincie, vooral gemeenten) Mensen halen het door elkaar Geef duidelijk aan wanneer mensen inspraak hebben!!! Opeenvolgende inspraaktrajecten en onduidelijkheid over wat op welk moment tegen welk besluit kan worden ingebracht Geef duidelijk aan in welke fase welke argumenten kunnen worden ingebracht (specialiteitsbeginsel)!!! ‘Wet van de inspraak’: aan het begin veel speelruimte maar weinig gebruik van inspraak, aan het eind weinig speelruimte maar veel gebruik van inspraak Houdt bij vormgeving van en voorlichting over inspraak rekening met deze ‘inspraakwet’!!!

Zere plekken en lessen V Onvoldoende aansluiting bij belevingswereld burger Opwarming aarde en noodzaak energietransitie worden door de meeste mensen onderschreven Hun directe zorgen gaan over kwaliteit eigen leefomgeving: aanzien landschap, overlast, waardedaling woning Neem de burger serieus in zijn zorgen vanuit diens perspectief!!!

Zere plekken en lessen VI Het taboe van de verdeling van de lusten en lasten Die verdeling is voor veel bewoners een heel belangrijke factor (“Zij verdienen kapitalen over onze rug”) Politici en bestuurders erkennen dat, maar zwijgen over de financiële feiten Idem de projectontwikkelaars en initiatiefnemers (“Want het verdienmodel verschilt per dag als gevolg van steeds wisselende rentes en tarieven”) Mensen gaan daarom af op (spookverhalen?) in de media Wees ‘transparant’ over de lusten en lasten, bv door het geven van rekenvoorbeelden!!!

Zere plekken en lessen VII Participatie Beperkt tot financiële participatie aan het eind van het traject Afkopen De “spiegeltjes en kraaltjes” Zorg voor participatie zoals participatie is bedoeld (cf ‘participatiesamenleving’, Omgevingswet)

Inspraak: hobbel noch kans Inspraak over rijksinpassingsplan, aan het eind van de rit, als vrijwel alles in kannen en kruiken is, is zinloos Hooguit werkgelegenheidsproject Copy paste zienswijzen inbrengen Idem wegschrijven Maar ook overige inspraak beantwoordt niet aan zijn doelstellingen Amper beleidsverrijking Afbreuk draagvlak

Regie Transparantie Inspraak Sociale cohesie →Bad Governance →Boze Burger

Theorie en praktijk Beleidstheorie Omgevingswet De Drentse casus Burgerschap en burgerparticipatie Minder regels, meer samenwerking Neo-liberale aanpak: terugtred overheid Vertrouwen, vooral in de initiatiefnemers (mvt, p 7) De Drentse casus Te beperkte opvatting van participatie Polarisatie ipv samenwerking Wantrouwen in overheid en initiatiefnemers Van ‘Groen’ is de glans af Profit, planet, people: “It’s about the money, stupid!” Participatiesamenleving is ver weg. Als het gaat om financiële participatie: hebben de mensen wel de financiële mogelijkheden?

Regievoering EZ wekt de indruk van partijdigheid BZK compenseert dat niet (is onzichtbaar) Provincie dubbelhartig Gezagsverlies overheid!!! Instellen onafhankelijke procesbewaker? Ombudsfunctionaris (No)? Afzonderlijk instituut (DK)? Participatiesamenleving is ver weg. Als het gaat om financiële participatie: hebben de mensen wel de financiële mogelijkheden?

De boze burger Afname autonomie, oa ‘Over ons, zonder ons’ ‘Je kunt er toch niks aan doen’ Toename complexiteit, oa ‘Wie gaat er eigenlijk over?’ ‘Hoe zit dat nou met die lusten en lasten?’ Verlies aan vertrouwen: vervreemding Overheid en politiek de rug toekeren Boeren (buren) de rug toekeren ‘Groen’ de rug toekeren http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/87749/Geduw-bij-windmolenbijeenkomst-in-2e-Exloermond

Tot slot Verbazing over ruwe omgang met de burger Meer inzicht in waarom de burger boos is Liever realisme dan newspeak (de overheid is slechte leerling) Gebruik om redenen van ‘verwachtingenmanagement’ liever geen jargon als ‘proactief’, ‘transparantie’, ‘communicatie’, ‘sociale cohesie’ Distributieve rechtvaardigheid belangrijker dan procedurele rechtvaardigheid Wel kan gebrek aan procedurele rechtvaardigheid acceptatie schaden Decentraliseer energiedoelstellingen Flexibiliteit (wind, zon, bio, thermo) Probeer grootschalig windpark tot eigen zaak van zoveel mogelijk bewoners te maken, ipv voor slechts 5% van hen Windpark als toekomstperspectief voor krimpregio Echter, dit vraagt totaal andere (coöperatieve) aanpak