Mindful ouders Introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Advertisements

Mindfulness Wat is mindfulness en wat kan
Bewustwordingsworkshop
Lotgenotencontact.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Workshop Knallende ruzie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Het is precies 19:06.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Een haperend geheugen.
Geluk is een werkwoord.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
PAD Mindfulness en Yoga
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Breathworks Mindfulness Omgaan met een chronische aandoening - MS
Communicatie en dementie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Om soms eens dieper over na te denken
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
De docent als persoon: over identiteit, eigenheid en mindfulness
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Doelen van deze presentatie:
Voelsprieten Informatieavond
25 november Mentale veerkracht De belangrijkste voorspeller van inzetbaarheid Ulrika Leons Becksén GZ-psycholoog, trainer/coach Directeur SKILS Zorg.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Wat? Hoe? Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. (Fil 4:4)
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS

BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Dementie Nabij zijn.
Mogelijke Jezusbeelden
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’

Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
MINDFULNESS voor mensen met autisme
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Mindful ouders Introductie

Mindful ouders - Introductie Kennismakingsrondje Mindfulness – algemeen Aandacht voor het hier-en-nu Keuzemogelijkheid Heartfulness

Kennismaking

Kennismaking 3 vragen: Voornaam? Kinderen? Ervaring met mindfulness? Waarom hier? (kort)

Opstartoefening Terug in de tijd Stel je voor dat je terug 8 jaar bent. Wat had je toen nodig? Neem de tijd om dit terug te beleven. Stel je voor dat je dit krijgt. Hoe voelt dit?

Mindfulness

Herken je dit?

Wat? “Mindfulness is bewust aandacht schenken aan het hier en nu zonder oordeel.” Jon Kabat-Zinn Bewust = intentie. Je kiest bewust waar je aandacht aan geeft, in plaats van op automatische piloot te handelen. Hier en nu ≠ gedachten en beelden over verleden en toekomst. Zonder oordeel = met een zekere mildheid, zonder verlangen of afkeer. Of nog: Mindfulness is vriendelijk opmerken wat er hier en nu gebeurt, zonder het anders te willen.

Hier en nu

Hier en nu Aandacht voor de adem Oefening Waarom de adem? Altijd aanwezig Brengt (vaak) rust -> daling stress Oefening Aandacht telkens opnieuw terugbrengen naar één punt waar je je adem voelt Versterkt concentratie Kennismaking met (onrustige) geest

Hier en nu Andere oefeningen Oefeningen op kindermaat Mindful stappen Mindful luisteren Mindful kijken Mindful eten Mindful douchen … Oefeningen op kindermaat

Je hebt de keuze

Keuzemogelijkheid Keuze waar je je aandacht op richt Gedachten Zintuiglijke waarnemingen Dingen die je in/uit balans brengen Keuze van respons -> heartfulness

Keuzemogelijkheid Je aandacht leren verplaatsen Body scan: je aandacht verplaatsen van punt naar punt in je lichaam Verhoogt lichaamsbewustzijn Vertraagt gedachtestroom ‘Open awareness’ meditatie Je aandacht breed houden (zintuigen) Opmerken wat je waarneemt Niet vast blijven hangen bij wat je waarneemt

Gedachten Waar gaan gedachten over? Gedachten zijn geen feiten Verleden & toekomst Verlangen & afkeer (oordelen & weerstand) Veel herhaling Gedachten zijn geen feiten Vaak zien we ze als absoluut waar We gedragen ons alsof ze (al) werkelijkheid zijn In kindertaal: Kwebly

Gevoelens Fysieke veranderingen die ons voorbereiden op het ondernemen van actie. We neigen er naar iets doen, maar we hebben nog steeds een keuze. Boos => neiging: roepen; keuze: rustig spreken. Angst bij spreken voor publiek => neiging: vluchten; keuze: toch doen. Wisselwerking met gedachten. In kindertaal: Grommy. Hij bedoelt het goed en wil ons beschermen. Hij is vaak niet zo lief voor anderen en onszelf in zijn keuze van strategieën.

Gevoelens in ons lichaam Warme kleuren: meer sensaties Koude kleuren: minder sensaties

Gevoelens en gedachten komen en gaan Net als wolken in de lucht, blaadjes in een rivier Alles komt en gaat, dus we hoeven er ons niet te hard over op te winden.

Stress (optioneel) Verschil tussen draaglast en draagkracht Verschil tussen oorzaak (stressor) en effect/respons (stress) Stressor kan extern of intern zijn Extern: je werk verliezen Intern: gedachten of gevoelens Stress heeft invloed op onze gezondheid Gebrekkige weerstand Fysieke klachten Subjectief welbevinden Leervermogen Hoe we naar dingen kijken en hoe we er mee omgaan maakt het verschil

Stress (optioneel) Gebeurtenis wordt als bedreiging ervaren Vlucht/vecht/bevriezingsreactie geactiveerd Stresshormonen komen vrij Bedreiging wordt verwijderd Stresshormonen verlagen Lichaam keert terug naar normale toestand

Hersenonderzoek Het brein verandert doorheen het leven Het brein is veranderbaar (neuroplasticiteit) Het brein is complex

Hersenonderzoek

Hersenonderzoek Amygdala Hippocampus is een deel van ons oerbrein. Activatie zorgt voor een vlucht-, vecht- of bevriezingsrespons en vrijgave van stresshormonen (adrenaline en cortisol) wordt geactiveerd bij het opmerken en het reageren op emoties, vooral sterke emoties zoals angst. activatie hindert de werking van de hippocampus en de prefrontale cortex beoefenen van mindfulness zorgt voor mindere activatie en kleinere dichtheid van de grijze stof Hippocampus onmisbaar voor leren en het geheugen helpt de amygdala reguleren beoefenen van mindfulness zorgt voor verhoogde activatie en hogere dichtheid van de grijze stof

Hersenonderzoek Prefrontale cortex (PFC) gedeelte van het brein dat het meest geassocieerd wordt met volwassenheid een beter ontwikkelde PFC hangt onder meer samen met verbetering van Regulering van het lichaam Inzicht in jezelf Communicatie met anderen Empathie Emotionele balans Regulering van angst Flexibiliteit in respons (minder reactief) Intuïtie Moraliteit minder ‘toegankelijk’ als de amygdala is geactiveerd beoefenen van mindfulness zorgt voor verhoogde activatie

Hersenonderzoek

De hersenen van kinderen veranderen Benedenverdieping (oerbrein met o.m. Amygdala) volledig ontwikkeld bij geboorte. Bovenverdieping: in ‘aanbouw’ tot 12 jaar. Sterke emotionele reacties (Amygdala). Nood bescherming en veiligheid (o.m. onvoorwaardelijke liefde). Moeilijkere toegang tot prefrontale cortex. Bovenverdieping: verdere afwerking tot 24 jaar (adolescentie). Zoektocht naar nieuwigheden Sociale contacten Verhoogde emotionele intensiteit Creativiteit

Hersenen zijn veranderbaar en complex Reactieneiging = meest gebruikte weg. Neurons that fire together wire together. Metafoor: smal paadje in bos. Kinderen (en wijzelf) kunnen leren een andere reactie te kiezen. Hoe vaker ze dit doen, hoe meer ze naar deze nieuwe reactie neigen => nieuwe gewoonte. Hersenen zijn complex. Welk deel van de hersenen wil je activeren? Bovenverdieping: empathie, logisch denken, ontvankelijkheid. Benedenverdieping: verdedigingsreactie. Geen toegang tot complexer denken.

Stressreactie kinderen

Stressreactie kinderen Mogelijke respons (benedenverdieping kalmeren). Communiceer comfort/veiligheid. Laat zien dat je je kind onvoorwaardelijk liefhebt. Bevestig het gevoel dat je bij je kind ziet. “Je bent echt wel verdrietig, eh.” Stop met praten en luister. Luister naar de emotie, niet naar de letterlijke woorden. Spel je kind niet de les. Benoem het gevoel dat je in het verhaal van je kind hoorde. “Ik snap dat je kwaad bent. Ik zou me ook boos voelen.” Pas daarna kan je rustig met je kind bespreken hoe het verder moet of wat hij/zij anders had kunnen doen (bovenverdieping aanspreken).

Anders naar je kind kijken Met je volle aandacht Alsof je je kind voor het eerst ziet (nieuwsgierig) Gedachten (verleden/toekomst & oordelen) opmerken en loslaten

Heartfulness

Heartfulness De zachte stem van ons hart die vriendelijk is voor anderen maar ook voor onszelf. In kindertaal: Hartelief. Horen we vaak pas als we eerst even ‘gestopt’ zijn -> Kwebly en Grommy opmerken, maar er niet in meegaan. Herkent Kwebly en Grommy in zichzelf en anderen (en is er mild voor). Vraagt veel luisterbereidheid en moed.

Grenzen stellen Elk gevoel mag er zijn, maar niet elk gedrag. (We kiezen niet of Grommy ons opzoekt, maar we kunnen er wel voor kiezen om niet naar hem te luisteren.) Verschillende grenzen: Veiligheid Zorg voor anderen (en jezelf): “Mama heeft een moeilijke dag gehad en heeft er nood aan om een uurtje te rusten. Daarna wil ik zeker tijd maken om een spelletje met je te doen.” “Ja, ik wil morgen zeker nog een verhaaltje voorlezen.”

Heartfulness Als je kind overspoeld raakt door emoties Eerst verbinding met jezelf (zelfzorg): anders antwoord je ook vanuit emoties. Benoem in gedachten wat er in je omgaat (“Dit is boosheid”, “onmacht”), wat je in je lichaam voelt (“versnelde hartslag en ademhaling, gespannen schouders”). Wees mild voor jezelf. Verbinding met je kind (benedenverdieping aanspreken): Geruststellen: veiligheid, onvoorwaardelijke liefde. “Kom eens hier”. Lichamelijk contact. Je onder ooghoogte plaatsen. Benoemen wat je bij het kind ziet: “Ik zie dat je van streek bent.” Laten vertellen zonder de les te spellen. Reflecteren wat je gehoord hebt: “Je bent boos omdat …” Pas daarna bovenverdieping aanspreken “Hoe denk je dat X zich voelt?” “Hoe zou je het de volgende keer anders kunnen doen?”

Oefening MF ouders Stressvolle situatie met je (een) kind: neem de tijd om je de situatie terug voor te stellen. Waar was je? Wie was er bij? Wat gebeurde er? Wat doet je kind? Wat doe jij? Wat gaat er door je heen? Lichaamsgewaarwordingen, gedachten, emoties (GEL). Benoem je ervaring in gedachten. Laat je ervaring er zijn, maar ga er niet in mee. Kijk met een open blik naar je kind. Open je hart voor je kind. Wat heeft je kind nodig? Als je naar je hart zou luisteren: wat zou je dan doen?

Mindful ouders We leren om te ‘stoppen’, uit de automatische piloot of gedachtenmolen te stappen en bewust te reageren. We creëren ‘ruimte’ om impulsieve reacties te vervangen door bewust handelen. STIMULUS REACTIE MINDFULNESS RESPONS Zonder mindfulness Met mindfulness

Hoe verder?

Mijn idee Zelf als ouder/volwassene aan de slag gaan met mindfulness Samen met je kind oefenen Meer lezen over ontwikkeling van kinderen

Meer weten? Mindsurfing.weebly.com