Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR Dialooggroep biz centraal- & zuid-west-vlaanderen
Op de agenda Welk traject legden we reeds af met BIZ? Toelichting van de ontwikkelde tools Brainstorm in groepjes met ruimte voor jullie input
Welk traject legden we reeds af? 2015: voorbereiding & organisatie regionale dialoogtafel BIZ Noord-WVL 2016: verschillende bijeenkomsten met regionale werkgroep BIZ Centraal- & Zuid-WVL Brainstorm & dialoog Bepalen van prioritaire acties Concreet aan de slag rond 2 acties: 1) Ontwikkelen van tools om het maximum te halen uit samenwerking draaiboek 2) Voorbereiding van deze provinciale dialoogdag
Opbouw van het draaiboek 5 hoofdrubrieken: Informatie en communicatie Een goede voorbereiding en grondig onderzoek Werkafspraken Leefbaarheid van het leefgeld en rechtenverkenning Samenwerking justitie – welzijn ! het draaiboek is niet af: jullie input is welkom ! Goede informatie-uitwisseling, een positieve werkrelatie en wederzijdse communicatie tussen de schuldbemiddelaar en de verzoeker komen de kwaliteit en effectiviteit van de collectieve schuldenregeling ten goede!
1. Informatie & communicatie
Brochure over CSR: wat & hoe? Inhoud Brochure met eenvoudige en correcte informatie over CSR: inhoud, verloop, verwachtingen, gevolgen, wie en wat In klare taal Met visuele ondersteuning via een tijdslijn Doelstellingen Antwoord op algemene vragen m.b.t. CSR Informeren van personen die overwegen in te stappen Communicatietool bij de opstart van CSR Gebruikers Welzijnsdiensten, advocaat-schuldbemiddelaars, diensten die mensen informeren over CSR
Folder ‘SOS Schulden’ Inhoud Doelstellingen Beknopte toelichting van de verschillende hulpvormen bij financiële problemen of schulden Tweetalig Nederlands – Frans Doelstellingen Informeren over de alternatieven voor/tijdens/na CSR Doorverwijzen naar andere relevante hulp Gebruikers Welzijnsdiensten, advocaat-schuldbemiddelaars, diensten die mensen informeren over CSR
Brainstorm in groepjes Waar & hoe zie je deze tools bruikbaar? Wat zijn volgens jullie de quick-wins voor jullie praktijk en voor de samenwerking tussen alle betrokken actoren? Hebben jullie nog voorstellen & input toe?
2. Goede voorbereiding
Checklist opmaak verzoekschrift Inhoud Overzicht van alle gegevens en documenten die verzoeker moet verzamelen voor de opmaak van het verzoekschrift tot CSR Rubrieken: algemene info – inkomsten – vaste kosten – schulden Doelstellingen Ondersteunen van een grondige voorbereiding Verlichten van de werklast Gebruikers Verzoeker zelf & de dienst/persoon die hem helpt bij de opmaak van het verzoekschrift
Brainstorm in groepjes Waar & hoe zie je deze tools bruikbaar? Wat zijn volgens jullie de quick-wins voor jullie praktijk en voor de samenwerking tussen alle betrokken actoren? Hebben jullie nog voorstellen & input toe?
3. Werkafspraken
Afsprakennota CSR Inhoud Overzicht van alle rubrieken die bij voorkeur besproken worden tussen verzoeker en schuldbemiddelaar: Persoonsgegevens en contactgegevens Algemene informatie en afspraken Overzicht en afspraken m.b.t. de inkomsten Afspraken m.b.t. het leefgeld Afspraken m.b.t. de uitgaven: wie betaalt welke uitgaven, wat met onvoorziene kosten, medische kosten Afspraken m.b.t. het jaarverslag Afspraken m.b.t. het einde van de procedure
Afsprakennota CSR Doelstellingen Gebruikers Faciliteren van communicatie tussen verzoeker & schuldbemiddelaar bij de opstart en gedurende het verder verloop van de CSR Formaliseren van bepaalde afspraken Gemaakte afspraken bijsturen waar nodig Meningsverschillen & conflicten uitklaren en objectiveren Gebruikers Verzoeker zelf & advocaat-schuldbemiddelaar Ook nuttig voor andere betrokken partijen in het dossier
Brainstorm in groepjes Waar & hoe zie je deze tools bruikbaar? Wat zijn volgens jullie de quick-wins voor jullie praktijk en voor de samenwerking tussen alle betrokken actoren? Hebben jullie nog voorstellen & input toe?
4. Leefbaarheid van het leefgeld & rechtenverkenning
Tool rechtenverkenning Inhoud Schematisch overzicht van de meest voorkomende rechten, tussenkomsten & premies OCMW CAW Mutualiteit Uniek Loket Vlaams Sociale Bescherming Federale overheidsdienst (FOD) Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) Federale pensioendienst Taksen, lasten & kortingen Specifiek kinderen Specifiek wonen
Tool rechtenverkenning Doelstellingen Algemeen: de reflex tot rechtenverkenning aanwakkeren Schuldbemiddelaars informeren over de mogelijkheden om het inkomen van de verzoeker te verhogen Gerichte doorverwijzing stimuleren om de toepasbare rechten te activeren Gebruikers Advocaat-schuldbemiddelaars Ruimer: welzijnsdiensten, ...
Brainstorm in groepjes Waar & hoe zie je deze tools bruikbaar? Wat zijn volgens jullie de quick-wins voor jullie praktijk en voor de samenwerking tussen alle betrokken actoren? Hebben jullie nog voorstellen & input toe? Elke groep benoemt 1 iets wat ze heel belangrijk vinden rond deze tool
5. Samenwerking justitie-welzijn
Overzicht welzijnsaanbod Inhoud Noord-WVL: overzicht van de financiële hulpverlening per OCMW & CAW (zie hun website) Centraal- & Zuid-WVL: overzicht van de begeleidingsmogelijkheden voor – tijdens – na CSR (het aanbod, de werkwijze & contactgegevens) = work in progress Doelstellingen Schuldbemiddelaars informeren over het beschikbare aanbod i.f.v. gerichte doorverwijzing in fase van afbouw en/of afronden van de CSR Faciliteren van samenwerking tussen justitie en welzijn Gebruikers Advocaat-schuldbemiddelaars, collega-welzijnsdiensten, cliënten
Bedankt voor jullie input! Vragen? Bedenkingen? Bedankt voor jullie input!
Met dank aan Alle leden van de werkgroep CSR uit regio’s Noord-, Centraal- & Zuid-West-Vlaanderen Advocaat-schuldbemiddelaars Juristen Welzijnswerkers uit OCMW & CAW VWAHWN Kandidaat-gerechtsdeurwaarders