Meer communiceren met een klein budget Wivina De Bus, Externe communicatiemanager Provincie Limburg Vereniging weinig middelen
1 2 3 4 5 DOELGROEP BEGIN BIJ JEZELF KANAALKEUZE? SPRING ERUIT INHOUDSTAFEL 3 KANAALKEUZE? 4 SPRING ERUIT 5 HANDIGE GRATIS TOOLS
STELLING: Best probeer je zoveel mogelijk doelgroepen te benaderen, dan heb je het grootste bereik. DOELGROEP -Iedereen bereiken = onmogelijk. Slechtste antwoord= alle Limburgers Wie is profiel van de openmonumentendag? 1 DOELGROEP
1 DOELGROEP DOELGROEP -Via integratiedienst -Via contactpersoon SIKH tempel Ook via flyers bib, affiche 1 DOELGROEP
1 Wie is je doelgroep? Baken af, hoe preciezer= best resultaat -Iedereen bereiken = onmogelijk. Slechtste antwoord= alle Limburgers Wie is profiel van de openmonumentendag? 1 DOELGROEP
1 Wie is je doelgroep? – demografisch – hoe denkt de doelgroep? – noden? – kanalen? – hoe verleiden tot actie? Oppassen! Neem jezelf niet als referentie. DOELGROEP -Iedereen bereiken = onmogelijk. Slechtste antwoord= alle Limburgers Wie is profiel van de openmonumentendag? 1 DOELGROEP
DOELGROEP -Iedereen bereiken = onmogelijk. Slechtste antwoord= alle Limburgers Wie is profiel van de openmonumentendag? 1 DOELGROEP
1 Tip: Maak gebruik van een ijkpersoon DOELGROEP DOELGROEP -Iedereen bereiken = onmogelijk. Slechtste antwoord= alle Limburgers Wie is profiel van de openmonumentendag? 1 DOELGROEP
DOELGROEP -Iedereen bereiken = onmogelijk. Slechtste antwoord= alle Limburgers Wie is profiel van de openmonumentendag? 1 DOELGROEP
1 Wie is je doelgroep? Baken af, hoe preciezer= best resultaat -Iedereen bereiken = onmogelijk. Slechtste antwoord= alle Limburgers Wie is profiel van de openmonumentendag? 1 DOELGROEP
1 2 3 4 5 DOELGROEP BEGIN BIJ JEZELF KANAALKEUZE SPRING ERUIT INHOUDSTAFEL 3 KANAALKEUZE 4 SPRING ERUIT 5 HANDIGE GRATIS TOOLS
2 Wie bezocht deze maand zijn eigen website? BEGIN BIJ JEZELF Wees streng voor jezelf Wie ken je persoonlijk in je nabije omgeving van doelgroep, waarom krijg je hem niet overtuigd om te komen? Mond aan mond reclame=beste Gebruikersonderzoek: beperkt houden in lengte een trigger om deel te nemen. Belangrijk= hoe verzamel je de gegevens van diegene die het gaan invullen? Wie wil je bereiken? Kan ook gebruikt worden voor evaluatie 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 BEGIN BIJ JEZELF BEGIN BIJ JEZELF Wees streng voor jezelf Wie ken je persoonlijk in je nabije omgeving van doelgroep, waarom krijg je hem niet overtuigd om te komen? Mond aan mond reclame=beste Gebruikersonderzoek: beperkt houden in lengte een trigger om deel te nemen. Belangrijk= hoe verzamel je de gegevens van diegene die het gaan invullen? Wie wil je bereiken? Kan ook gebruikt worden voor evaluatie 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 Kanaalkeuze: Huidige kanalen evalueren Wie bereik je vandaag? Gebruikersonderzoek Wedstrijd / gratis uitdelen Vraag feedback aan ijkpersoon. Bereik ik met mijn kanalen mijn doelgroep? BEGIN BIJ JEZELF Wees streng voor jezelf Wie ken je persoonlijk in je nabije omgeving van doelgroep, waarom krijg je hem niet overtuigd om te komen? Mond aan mond reclame=beste Gebruikersonderzoek: beperkt houden in lengte een trigger om deel te nemen. Belangrijk= hoe verzamel je de gegevens van diegene die het gaan invullen? Wie wil je bereiken? Kan ook gebruikt worden voor evaluatie 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 BEGIN BIJ JEZELF -resultaten online verwerkt -eenvoudig, herinnering sturen, personaliseerbaar, enz. 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 INTERNE ORGANISATIE Eerst intern dan extern Werk met 1 communicatieverantwoordelijke Maak van communicatie een vast item in je vergaderingen. (Raad van bestuur, enz..) Vergeet de interne communicatie niet. BEGIN BIJ JEZELF 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 NIET: “Permanente tentoonstelling zusters van Liefde” WEL: “Zuster Placida kan niet spinnen en wordt uit het klooster gestuurd!Benieuwd hoe het afloopt? Bezoek de unieke tentoonstelling over het leven en werk van de Zusters van Liefde. Ontdek hoe deze vrouwen al tweehonderd jaar lang omgaan met het leven achter de kloostermuren.” 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 Kanaalkeuze: TIP: CUSTOMER JOURNEY *Hoe komt onze doelgroep met ons in contact, alle onderdelen in kaart brengen. *Behouden wat goed is, maar verbeteren waar nodig! *Vaak vergeten: nazorg en evaluatie Het stopt niet als de activiteit voorbij is. BEGIN BIJ JEZELF 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 Kanaalkeuze: Huidige kanalen evalueren BEGIN BIJ JEZELF
2 Kanaalkeuze: Huidige kanalen evalueren BEGIN BIJ JEZELF
3 KANAALKEUZE
2 Facebook -kies het juiste profiel! Kanaalkeuze: Huidige kanalen evalueren Facebook -kies het juiste profiel! -Inhoud: -niet enkel eigen nieuws -20/20/60 regel * 20 eigen nieuws * 20 sector * 60 procent vind mijn doelgroep leuk Durf te adverteren Help mekaar! BEGIN BIJ JEZELF 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 Nieuwsbrief – Geen nieuwsbrief in onderwerp – Niet in bijlage Kanaalkeuze: Huidige kanalen evalueren Nieuwsbrief – Geen nieuwsbrief in onderwerp – Niet in bijlage – scanbaar maken -titels – max 3 onderwerpen – beelden!! – schrappen, schrappen!! – mogelijkheid tot uitschrijven verplicht -ijkpersoon test (zou hij het interessant vinden? ) BEGIN BIJ JEZELF 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 Kanaalkeuze: Huidige kanalen evalueren Lay-out vb: Nieuwsbrief MAILCHIMP Gratis onder de 2000 adressen BEGIN BIJ JEZELF 2 BEGIN BIJ JEZELF
2 Kanaalkeuze: Huidige kanalen evalueren WEBSITE Mensen lezen in F-vorm (belangrijkste van boven) (bekijk je knopen) Homepagina= etalage (niet het laatste nieuws, wie zijn we..) Bekijk je website eens mobiel Haven voor alle andere kanalen. BEGIN BIJ JEZELF 2 BEGIN BIJ JEZELF
Blog, hoger in de zoekresultaten
2 BEGIN BIJ JEZELF
Blog, hoger in de zoekresultaten
2 Kanaalkeuze: PERS: Kant en klaar persbericht Telefonisch contacteren BEGIN BIJ JEZELF Blog, hoger in de zoekresultaten 2 BEGIN BIJ JEZELF
3 KANAALKEUZE
2 Alles wat op internet staat is rechtenvrij. Stelling: BEGIN BIJ JEZELF 2 BEGIN BIJ JEZELF
1 2 3 4 5 DOELGROEP KANAALKEUZE SPRING ERUIT HANDIGE GRATIS TOOLS BEGIN BIJ JEZELF INHOUDSTAFEL 3 KANAALKEUZE 4 SPRING ERUIT 5 HANDIGE GRATIS TOOLS
3 KANAALKEUZE KANAALKEUZE Herhaling werkt, niet alles inzetten op 1 kanaal! 3 KANAALKEUZE
3 CONTACTPUNTEN: Bepaal de contactpunten met je doelgroep Ga na hoe de dag van je doelgroep eruitziet en welke communicatie deze tegenkomt. Kost per contact KANAALKEUZE 3 KANAALKEUZE
3 PARTNERSCHAPPEN: Win Win Nieuw publiek KANAALKEUZE KANAALKEUZE Vb toneelvereniging samen met reuzegilde, peterschap van de vereniging bij nieuwe opstart Jeugdbeweging en 3 KANAALKEUZE
1 2 3 4 5 DOELGROEP KANAALKEUZE SPRING ERUIT HANDIGE GRATIS TOOLS BEGIN BIJ JEZELF INHOUDSTAFEL 3 KANAALKEUZE 4 SPRING ERUIT 5 HANDIGE GRATIS TOOLS HANDIGE GRATIS TOOLS
4 Minder middelen CREATIEVER zijn Meer tijd Opvallende actie: over gesproken worden Kan tegen lage kostprijs SPRING ERUIT 4 SPRING ERUIT
SPRING ERUIT
SPRING ERUIT
SPRING ERUIT
Bij KLJ Zepperen zit je goed SPRING ERUIT
SPRING ERUIT
SPRING ERUIT
SPRING ERUIT
SPRING ERUIT
1 2 3 4 5 DOELGROEP KANAALKEUZE SPRING ERUIT HANDIGE GRATIS TOOLS BEGIN BIJ JEZELF INHOUDSTAFEL 3 KANAALKEUZE 4 SPRING ERUIT 5 HANDIGE GRATIS TOOLS HANDIGE GRATIS TOOLS
HANDIG
48 h ACTIE ONDERNEMEN!
3 Keuze van kanalen Pannekoekentaart Samenwerken 1Doelgroep leef je in Ijkpersoon 2Begin bij jezelf Lentschoonmaak Eerst intern dan extern Dag allemaal 4Spring eruit Durf! WAT HEBBEN WE VANDAAG GELEERD?