met medewerking van het team van Hestia, Horizon Jeugdzorg & Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren en seksualiteit
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Zeer Intensieve Behandeling
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Gedragsproblemen
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Vrouwen-autonomie en Sonnehaert: gesneden koek of gekruide kurabiye?
Opvoeden in de puberteit
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Loverboys, onderzoek Verwey Jonker instituut Utrecht
Congres Ouderenmis(be)handeling 10 juni 2011 MOTIVEREN, MAAR TOT WAT ? De weg uit het doolhof vinden.. Marleen Van Laere.
Locatie De Vaart Haagse Vereniging van Jeugdrecht Advocaten op bezoek in De Vaart
Doelstellingen Formuleren
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Begeleidingsplannen GGZ
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Voorlichting en preventie
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
binnen Passend Onderwijs
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Trends, week 6 Jeugdzorg, zwaardere opvoedondersteuning, jeugdcriminaliteit Madeleine Meurs.
Waar staan we ? Oktober Gezondheidsmanagement / NVAO.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
30 mei 2016 Aanbod en ambities Steinmetz| de Compaan Door: Bram van der Tas Manager cluster jongeren Haaglanden. Minisymposium woensdag 3 juni 2009.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Welkom op de informatie-avond Havo /2013. Programma Deel 1  uur, aula Afdelingsleider: Mw. Meinema Decaan: Dhr. Jonkers Coördinatoren.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Pak ‘t samen op. Huidige Situatie Toeleiding Zorg begeleidt zwerfjongeren de eerste 12 weken. TZ heeft gemiddeld 30 aanmeldingen per jaar. 25 jongeren.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
De GGD op het voortgezet onderwijs JGZ-team: op verzoek van school, ouders en of leerlingen zelf. Jeugdarts specifiek voor ziekteverzuimbegeleiding. Jeugdverpleegkundige.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Een alternatief voor JeugdzorgPlus via Shared Decision Matching en JIM
Motiveren: de ins en outs!
De GGD op het voortgezet onderwijs
Doelen behalen met activiteiten
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
Doelen behalen met activiteiten
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
10 jaar kwaliteit ! Masterclass II 2017 Docentrollen & Motivatie.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Leerling- kenmerken Motivatie
Gevaarlijke liefde Humanitas Eindhoven
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Let’s dance Een danseducatieve/ therapeutische werkwijze, gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KenVak 10 juni 2013.
JEUGDzorg - voor wie?.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
‘Motiveren kan je leren’
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

met medewerking van het team van Hestia, Horizon Jeugdzorg & Onderwijs Hestia Methodiek Een zorgprogramma in de JeugdzorgPlus voor jonge vrouwen met aan seksueel misbruik gerelateerde problematiek Inge Bramsen, Susana Castilla Carrasco, Susan van der Woude, Tom Jordan, Mirjam van der Hoek, Raymond Gutterswijk, Juliette Sonderman, Chris Kuiper met medewerking van het team van Hestia, Horizon Jeugdzorg & Onderwijs

Waarom een Hestia Methodiek? Nieuwe locatie Roffa (nu: Hestia) in oktober 2014: specifieke doelgroep: ‘loverboy’ slachtoffers specifieke setting: JeugdzorgPlus Methodiekbeschrijving was nodig: In overeenstemming met aanbevelingen Cie Azough Aansluiten op basismethodiek Horizon Aansluiten bij de doelgroep: meiden en ouders Gedragen door het team

Totstandkoming Hestia Methodiekbeschrijving 1. Praktijkevaluatie (Rapport Roffa’s Labyrint1): Werkwijze expliciet maken Perspectieven meiden, ouders en team Theoretisch kader Cie Azough Aanbevelingen doen 2. Methodiekhandleiding Hestia met werkkaarten: gemaakt in co-creatie met het team Levende methodiek: steeds opnieuw aanpassen Leerwerkgemeenschap 1 Bramsen, Sonderman, Castilla Carrasco, Jordan, Van der Woude, Cardol & Kuiper (2016). Roffa’s Labyrint. Op weg naar een integrale methodiek voor meiden in de JeugdzorgPlus met aan seksueel misbruik gerelateerde problematiek.

Zorgprogramma Hestia: doelgroepspecifiek Vijf kernthema’s methodisch uitgewerkt: Traumasensitief Genderspecifiek Vergroten eigenwaarde en zelfbepaling Gezonde relaties, intimiteit & seksualiteit Cultuursensitief Tekst en Werkkaarten: - Gedragswetenschapper en Pedagogisch medewerker/Leerkracht - Probleemherkenning en Aanpak

Thema: Eigenwaarde & Zelfbepaling Hoe kun je binnen gedwongen kader eigenwaarde en zelfbepaling bevorderen bij deze doelgroep, met als bijzondere kenmerken: Bij aanvang: niet open staan voor hulp, moeilijk te bereiken, opstandig Risicovol gedrag: veiligheidsmaatregelen beperken eigen regie Levensfase puberteit: ontwikkelingstaak autonomie Emotieregulatie problemen als gevolg van complex trauma

Eigenwaarde en Zelfbepaling Theoretisch kader: Zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan) Eigen kracht: Competent voelen Autonomie Verbondenheid met andere mensen Bevordering autonomie: Empathisch zijn Keuzemogelijkheden bieden Zinvolle uitleg Grenzen stellen: - zo min mogelijk dwang & drang - zoveel mogelijk uitleg - rekening houden met gevoelens kind Motivatie: Ongemotiveerd Extern gereguleerd Sociaal gereguleerd Zelfgereguleerd Zelf ge-integreerd Intrinsiek gemotiveerd

Thema: Eigenwaarde en Zelfbepaling Behandelfasering: van externe regulering naar intrinsieke motivatie Drie fasen: Stabilisatie, diagnostiek, komen tot een gedeeld perspectief Planmatig werken aan behandeldoelen Voorbereiding op vertrek

Eigenwaarde en Zelfbepaling Basismethodiek Horizon Master! Motto: Jongeren regisseur eigen bestaan Kernteams: jeugdige, ouders, mentor Portfolio: MyBox & RegieBox Feedbacksysteem: ontwikkelingsdoelen/leerlijnen Portfoliopresentatie Training persoonlijk meesterschap (Covey)

Eigenwaarde en zelfbepaling Zijn er vragen? Reacties?