Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2018 Zorgkantoor Midden IJssel
Programma Welkom Inkoopkader langdurige zorg 2018 Regionaal inkoopkader langdurige zorg 2018 Inkoopprocedure Nieuwe zorgaanbieders Tijdspad Aanlevering door zorgaanbieders Vragen (regionaal inkoopkader)
Inkoopkader Langdurige Zorg 2018 Inkoopkader 2018 bestaat uit: Contractering Wlz 2018 bestaande zorgaanbieders (inkoopkader Wet langdurige zorg 2018 – 2020 voor bestaande aanbieders) Contractering Wlz 2018 nieuwe zorgaanbieders Landelijk beleidskader contractering Wlz 2018 Regionaal inkoopkader regio Midden IJssel & regionale ontwikkelruimte Diverse bijlagen
Contractering Wlz 2018 bestaande zorgaanbieders (1) Eén landelijk kader voor de contractering Wlz 2018 voor alle sectoren, minder regionale uitwerking Landelijke sectorale kwaliteitskaders basis (V&V en GZ, voor GGZ richtlijnen/standaarden EPA) Ontwikkelplannen en dialoogsessies wordt vervangen door dialoog over implementatie van de kwaliteitskaders
Contractering Wlz 2018 bestaande zorgaanbieders (2) Geld volgt klant In principe meerjarige overeenkomst met in 2017 gecontracteerde zorgaanbieders Uniforme uitgangspunten voor de tariefafspraken in de regio De woonplaats waar de klant woont (inschrijving in het BRP/GBA) wordt leidend voor financiering en contractering: zorgaanbieders schrijven in bij zorgkantoor dat verantwoordelijk is in de woonplaats van klanten.
Landelijk beleidskader – de hoofdlijnen Nieuwe opzet Vervangt PvE en inhoudelijke onderwerpen inkoopkader Inzichtelijker Uniformering en administratieve lastenverlichting
Regionaal inkoopkader Langdurige Zorg (1) Missie Zorgkantoor Midden IJssel: ‘Zorgkantoor Midden IJssel wil als klein zorgkantoor elke dag een zichtbare meerwaarde leveren aan het welbevinden van zijn klanten met een langdurige zorgbehoefte. Wij doen dat door te luisteren naar de wensen en zorgbehoeften van onze klanten en door hen te faciliteren in een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven en in een bestaan zoals zij dat graag zelf willen leiden.’
Regionaal inkoopkader Langdurige Zorg (2) 6 leidende principes in de regiovisie Zorgkantoor Midden IJssel: cliëntgerichte zorg hoogwaardige zorg toegankelijke zorg samenhangende zorg doelmatige zorg beperking van administratieve lasten
Regionale speerpunten inkoopkader Implicaties van regionale ontwikkelingen vraag en aanbod Vergroten mogelijkheden scheiden van wonen en zorg (minder intramuraal, meer VPT/MPT) Beleid meerpersoonskamers Mogelijkheden voor partneropname (niet-geïndiceerde partner) Crisis-/spoedzorg
Regionale ontwikkelruimte Als de regionale ontwikkelruimte er komt zet het zorgkantoor in op: Initiatieven op het gebied van extramuralisering Maatwerk voor ‘moeilijk plaatsbare cliënten’ Vervolgafspraken traject kwetsbare ouderen in de regio; Kansrijke innovaties t.b.v. langer thuis wonen en veilige verblijfsomgeving (bijv. domotica, robotica); Verbetering samenhang WLz, Zvw en Wmo
Beleidswijzigingen (1) Landelijke sectorale kwaliteitskaders uitgangspunt kwaliteitsbeleid zorgaanbieders Ontwikkelplannen en dialoogsessies wordt vervangen door dialoog over implementatie van de kwaliteitskaders In principe meerjarige overeenkomst met in 2017 gecontracteerde zorgaanbieders Uniforme uitgangspunten voor de tariefafspraken in de regio Nieuw verdeelmodel contracteerruimte 2018 mogelijk verlaging regiobudget, veel meer inzet op extramuralisering de woonplaats waar de klant woont (inschrijving in het BRP) wordt leidend
Beleidswijzigingen (2) Regionale ‘ontwikkelruimte’ naast reguliere financiering maatwerkoplossingen
Inkoopprocedure In principe meerjarige overeenkomst (2018 – 2020) voor zorgaanbieders die in 2017 een overeenkomst hebben, mits aan contractvoorwaarden wordt voldaan. Nieuwe aanbieders ontvangen eenjarige overeenkomst
Inkoopprocedure Vaststellen van de prijs: Standaard basistarief op basis van historie, marktconformiteit en het stimuleringsbeleid rondom VPT en MPT Intramuraal (ZZP) VPT MPT V&V 95,5% 96,5% GZ 95,75% 96.5% GGZ 95,0% n.v.t.
Inkoopprocedure Vaststellen volume bestaande zorgaanbieders: Uitgangspunt initiële afspraak op basis van herschikking 2017 ‘Geld volgt klant’ principe op alle onderdelen Stimuleren VPT en MPT ! Monitoring productie is belangrijk Intramuraal (ZZP) VPT MPT V&V 80% 100% GZ GGZ n.v.t.
Nieuwe zorgaanbieders Landelijke algemene voorwaarden contractering Basiskwaliteit op orde Voor aantal eisen half jaar de tijd te hieraan te voldoen Prijsbeleid conform bestaande aanbieders Nieuwe zorgaanbieders eenjarige overeenkomst Volume afspraak 1 Aanleveren oa bestuursverklaring bijlage 2a & ondernemingsplan Lees het document hierover goed door
Uiterlijk 1 augustus 2017 17.00 uur Tijdspad Processtap Tijdspad in 2017 1 Publicatie inkoopkader langdurige zorg 1 juni 2017 Voorlichtingsbijeenkomst contracteerbeleid 6 juni 2017 Datum uiterlijke indiening schriftelijke vragen Uiterlijk 21 juni 2017 Publicatie Nota van Inlichtingen 30 juni 2017 2 Inschrijving nieuwe en bestaande zorgaanbieders Uiterlijk 1 augustus 2017 17.00 uur 3 Eventueel gesprek over inschrijving Uiterlijk 3 oktober 2017 4 Voorlopige contractering (een/meerjarige overeenkomst) 10 oktober 2017 5 Indienen afspraken bij het zorgkantoor (in NZa portaal) 15 oktober 2017 Indiening productieafspraken/budget bij NZa door zorgkantoor 31 oktober 2017
Tijdspad (aanlevering door zorgaanbieders) Nota van inlichtingen: Uiterlijk 21 juni 2017 Vragen via format website zorgkantoor (splitsing landelijk/regionaal). Inschrijving: Bestuurs- of instemmingsverklaring. Uiterlijk 1 augustus 2017 17:00 uur via offerte-WLZ@eno.nl Afspraken: Productieafspraken (budgetformulier, uiterlijk 15 oktober 2017)
Vraag: GBA wordt leidend bij verdeling, uit analyse blijkt dat behoorlijk wat cliënten die intramuraal verblijven hun GBA niet aan de locatie gekoppeld hebben, is in dit geval voor ons een probleem. Verzoek om dit aan te passen. Zijn er situaties waarbij het GBA niet aangepast kan worden?
Vragen