Welkom Eandis,partner in de strijd tegen EnergieArmoede oktober 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BLOGGEN Op School.
Advertisements

Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
FeWeb vzw - Kortrijksesteenweg B-9000 Gent - tel fax web 11 tips om…meer uit uw.
Welkom bij de presentatie van Onlinezeilen.nl. - Gratis online boekingssoftware - Automatisering voor zelfstandige schippers - Onafhankelijke platform.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Digitale handtekening – stad Antwerpen
De kracht van MySolution
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES ? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Energieboekhouding voor scholen
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Infosessie Hosted mail – Exchange en 23 januari 2013 Kristof Brams.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Welzijsoverleg 09 oktober Vzw REGent Vzw opgericht door Stad Gent, OCMW, Samenlevingsopbouw, MAW, … Doel: water en energie besparen in Gent.
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
Intverantwoordelijke 28 April 2015 INFOSESSIE. BEDANKT Voor de verdeling van geschenken en waardebonnen WELKOM Aan de Sintverantwoordelijken van.
Smart Prepayment Kristof Manhaeve.
Even voorstellen .
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Project Recreatex. Projectoverzicht –Doel: 1 algemeen pakket voor kassa, inschrijvingen, zaalreservaties, materiaaluitlening in de verschillende diensten.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Vandenboer Raf Elia: algemene voorstelling i.v.m. Project 150kV Rijkevorsel-Hoogstraten.
Project K : Rioleringswerken Wortel kolonie Voorstelling bewonersvergadering 4 september 2013.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Preventieve woonbegeleiding De praktijk vanuit OCMW Ravels.
Energiecel. 29/7/16 energiecel themadienst OCMW Gent energie- en waterschulden deels opgericht nav liberalisering van de energiemarkt op 1 juli
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Aanpak project “Woningcorporaties” Commissie Communicatie Standaards 2 december 2013.
Soerendonk, donderdag 19 juni 2014
Producttraining voor het vastelijnabonnement van ACN
Impressie e-factureren
energiecel m Mezelf voorstellen en Veerle voorstellen
Wat is Hyperdesk? Web platform voor het optimaliseren en automatiseren van uw dienstverlening aan bedrijven. Kort samengevat:
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Standaard PvE E-Kluizen
Welkom in het Energieloket Sociaal Huis Oostende
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Groepsaankopen.
Elektronische kennisgeving van geboorte
Maarten Peeters 6Handel
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
SNapp (StaalName Applicatie).
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Lichen Planus Vereniging Nederland,
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Resultaten FEAD-enquête 2017
Gebruikersdag 2017 Welkom.
“Energie verbruiken in Vlaanderen”
Transcript van de presentatie:

Welkom Eandis,partner in de strijd tegen EnergieArmoede oktober 2016 OCMW-infosessies

Voorkomen is beter dan genezen: contact Plaatsing budgetmeter meer vooraan in proces Klant beter kennen Nog betere samenwerking met partners OCMW-infosessies oktober 2016

Budgetmeter vooraan in proces Waarom? stoppen schuldopbouw afbetalingsmogelijkheid schulden via budgetmeter binnen haalbare termijn geen financiële verrassingen meer door afrekeningsfacturen bewuster worden van energieverbruik * De Budgetmeter: Het is in het belang van iedereen om de budgetmeter zo vroeg mogelijk te kunnen plaatsen: * stoppen van de schuldopbouw * afbetalingsmogelijkheid van de schulden via de budgetmeter op een haalbare termijn * geen financiële verrassingen meer door aftrekeningsfacturen * bewuster worden van het energrieverbruik OCMW-infosessies oktober 2016

Budgetmeter vooraan: aanpassingen (1) Verfijnde communicatie Gebruik mailadressen / sms, naast bestaande correspondentie Bellen vanop gekend nummer (078 35 35 34) + Engelstalig kader op dropbrief De budgetmeterbrochure krijgt een update Er komt een extra flyer bij de herinnering na een onbetaalde factuur, dit om de voordelen van een budgetmeter beter kenbaar te maken bij de klanten Het contactkanaal mail en SMS zou geautomatiseerd vanuit de Eandis-systemen kunnen ingeschakeld worden Aan de dropbrief werd een Engelstalige kader toegevoegd, dit om anderstalige mensen te stimuleren om contact op te nemen ; dergelijke kader zou eventueel in de toekomst ook bij de herinnering op een onbetaalde factuur kunnen worden toegevoegd Het nummer van het callcenter wordt zichtbaar gemaakt bij de klanten waarnaar er gebeld wordt. Uit testen is namelijk gebleken dat klanten niet snel geneigd zijn om hun telefoon op te nemen wanneer ze gecontacteerd worden door een privénummer. Er worden nog verschillende andere analyses doorgevoerd in dit kader (zoals een optimalisatie in de samenwerking met de KSZ). OCMW-infosessies oktober 2016

Budgetmeter vooraan: aanpassingen (2) Update budgetmeterbrochure Flyer budgetmeter bij de herinnering De budgetmeterbrochure krijgt een update Er komt een extra flyer bij de herinnering na een onbetaalde factuur, dit om de voordelen van een budgetmeter beter kenbaar te maken bij de klanten Het contactkanaal mail en SMS zou geautomatiseerd vanuit de Eandis-systemen kunnen ingeschakeld worden Aan de dropbrief werd een Engelstalige kader toegevoegd, dit om anderstalige mensen te stimuleren om contact op te nemen ; dergelijke kader zou eventueel in de toekomst ook bij de herinnering op een onbetaalde factuur kunnen worden toegevoegd Het nummer van het callcenter wordt zichtbaar gemaakt bij de klanten waarnaar er gebeld wordt. Uit testen is namelijk gebleken dat klanten niet snel geneigd zijn om hun telefoon op te nemen wanneer ze gecontacteerd worden door een privénummer. Er worden nog verschillende andere analyses doorgevoerd in dit kader (zoals een optimalisatie in de samenwerking met de KSZ). OCMW-infosessies oktober 2016

Overzicht oplaadpunten OCMW-infosessies oktober 2016

OCMW-infosessies oktober 2016

OCMW-infosessies oktober 2016

Uitbreiding netwerk oplaadpunten (1) Sinds november 2015 Uitbreiding # 24/7-oplaadpunten: 12 -> 34 51 bestaande oplaadpunten: verruimde openingsuren 15 nieuwe oplaadpunten OCMW-infosessies oktober 2016

Uitbreiding netwerk oplaadpunten (2) Resultaat? Visie Eandis: geen verdere uitbreiding aantal oplaadpunten Goede dekkingsgraad OCMW-infosessies oktober 2016

Piloot Slim Prepayment OCMW-infosessies oktober 2016

Slimme meter als budgetmeter Slimme meter Prepayment Slim - wat? Slimme meter als budgetmeter Slimme meter Elektriciteit- & gasmeter Communicatie met Eandis Via gsm-technologie Meterstanden Aansturen meter OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Verschil met huidige budgetmeter Budgetmeterlogica Nu: in de meter Meter beheert saldo en schuld Betalingen moeten overgezet met budgetmeterkaart Meter schakelt autonoom Toekomst: centraal Beheer saldo en schuld centraal Betalingen komen automatisch aan (geen kaart) Meter schakelt op afstandsgestuurd commando OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Waarom ? Secundaire baten Meterleverancier- onafhankelijk Stigmatisering budgetmeter valt weg Opvolging klanten via gecentraliseerde gegevens Systeemtechnisch flexibeler (bv. online betalen) OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Werking Prepayment- platform Ontvangen en verwerken betalingen Xenta Prepayment- platform overschr. Betaalkanelen cash (post) Ontvangen en verwerken betalingen Dagelijkse verwerking verbruiksgegevens Communicatie met klant web mail sms Communicatie website IVR , *IVR: Interactive Voice Response: computergestuurde berichtgeving via telefoon (principe sprekende klok) verbruiken commando’s OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Vrijwillige deelname piloot (proefproject) Installatie slimme meter Impact klant Vrijwillige deelname piloot (proefproject) Installatie slimme meter Werking met Prepayment Slim Nieuwe communicatiekanalen (sms, e-mail,…) Geen saldo/schuld/… op display meter Nieuwe betaalkanalen Bevraging feedback klantervaring Algemeen uitgangspunt: gebruikservaring klant op zelfde niveau OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Aanpak project Prepayment-platform Project in 3 fases Federale samenwerking: Atrias Project in 3 fases Vlaamse piloot: 2017 Waalse piloot: 2018 Uitrol: 2019 OCMW-infosessies oktober 2016

2 pilootgebieden Zele & Turnhout +/- 200 klanten Vrijwillige deelname Vlaamse piloot (1) 2 pilootgebieden Zele & Turnhout +/- 200 klanten Vrijwillige deelname Q2 2017 2019 Samenwerking Eandis & Infrax ervaring opdoen bij bestaande en nieuwe klanten om hier als Eandis de nodige lessen te kunnen uittrekken naar een globalere uitrol toe’. OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Vlaamse piloot (2) Doel Werking slimme meters in prepayment-modus met focus op betaal- en communicatiekanalen Via klanten zelf vernemen wat ervaringen zijn Praktijkervaring: lessen voor globale uitrol Bullet 3: ervaring opdoen bij bestaande en nieuwe klanten om hier als Eandis de nodige lessen te kunnen uittrekken naar een globalere uitrol toe OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Bevraging potentiële prepayment-klanten Bevraging via Telefoon (dienst Energieleveringen): 08/08-23/08 Klantenkantoor Turnhout: 23/08-09/09 Vragen over… Saldo niet meer beschikbaar op meter, maar geïnformeerd via alternatieve kanalen: sms/telefoon/internet/e-mail Bijkomende betalingsmogelijkheden via internet (thuis) Bereidheid om deel te nemen aan piloot (proefproject) OCMW-infosessies oktober 2016

Bevraging potentiële prepayment-klanten Resultaten telefonische bevraging 65 beantwoorde enquêtes 75% van de gecontacteerde personen nam deel OCMW-infosessies oktober 2016

Klantselectie in overleg met… Benadering klanten Wie? Klanten… met actieve budgetmeter Afh. van technische opstelling in proces voor nieuwe budgetmeter - Doel: evaluatie ervaringen bestaande en nieuwe gebruikers Klantselectie in overleg met… klant zelf: vrijwillige medewerking Steekproef: 70% bereidheid steun OCMW en lokale welzijnsorganisaties OCMW-infosessies oktober 2016 17/10/2017 Prepayment Slim - Voorstelling OCMW's pilootgemeenten

Communicatie met klanten Vervolgstappen Communicatie met klanten Passief Folder Lokale pers Nieuwsbrieven Actief Brief met folder Infosessies Overlegfora met klanten Telefonisch Opbouwend vanaf februari ‘17 Via fora lokale organisaties OCMW-infosessies oktober 2016

Energieovernamedocument OCMW-infosessies oktober 2016

Wat is het probleem? Klanten verhuizen, maar geven verhuizing en meterstanden niet door aan de energieleverancier OCMW-infosessies oktober 2016

Waarom meterstanden doorgeven? Meterstanden binnen? leverancier maakt eindafrekening verbruik oude adres + start facturatie nieuwe adres Geen verhuis gemeld? klant betaalt verbruik nieuwe bewoners (oude woning) en/of verbruik vroegere bewoners (nieuwe woning) OCMW-infosessies oktober 2016

Oplossing: het Energieovernamedocument Meterstanden overmaken aan leverancier(s) (overal in België, moet worden aanvaard) Invullen en opsturen www.vreg.be/verhuisformulieren of gratis bestellen via info@vreg.be / telnr. 1700 Optie: leidraad voor doorgeven info via telefoon, fax, post, e-mail of website OCMW-infosessies oktober 2016

Origineel bewaren + kopie versturen naar leverancier Welk advies geeft u? Origineel bewaren + kopie versturen naar leverancier OCMW-infosessies oktober 2016

Energieovernamedocument OCMW-infosessies oktober 2016

Hoe het document gebruiken (1)? Verlaten oude adres Contacteer leverancier die elektriciteit en/of aardgas levert op je oude adres binnen de 30 dagen na verhuizing Twee energieovernamedocumenten invullen één voor jezelf + één voor de nieuwe huurder of de eigenaar Beide documenten ondertekend door jezelf en de overnemer nieuwe huurder of de eigenaar OCMW-infosessies oktober 2016

Hoe het document gebruiken (2)? Intrekken op nieuwe adres Twee energieovernamedocumenten invullen één voor jezelf + één voor de nieuwe huurder of de eigenaar Beide documenten ondertekend door jezelf en de overnemer nieuwe huurder of de eigenaar Geen energieleverancier? Contract sluiten met leverancier van je keuze www.vreg.be/doe-de-v-test OCMW-infosessies oktober 2016

Handige ‘verhuispakketjes’ Wat doet Eandis? Handige ‘verhuispakketjes’ Nodige verhuisdocumenten + info over de te zetten stappen Bijbestellen? Via secretariaatsodv@eandis.be OCMW-infosessies oktober 2016