Provinciale Utrechtse Omgevingswetdag Welkom! Deze dag is mede mogelijk gemaakt door: Aan de slag met de Omgevingswet Voor hulp bij implementatie www.aandeslagmetdeomgevingswet.nl
dagvoorzitter Hans Etman
Samen optrekken in de zoektocht hoe het samen kan Bart Krol gedeputeerde provincie Utrecht Edward Stigter programmadirecteur Eenvoudig Beter bij het ministerie van I&M
De Omgevingswet op hoofdlijnen Mirelle Kolnaar procesmanager implementatie Omgevingswet, gemeente Utrecht
Provinciale Utrechtse Omgevingswetdag De Omgevingswet een kans! Mirelle Kolnaar gemeente Utrecht
Kent u ze? Kent u ze? Dit zijn allemaal bewoners, ondernemers, werknemers en bezoekers van de provincie Utrecht. Mensen zoals u en ik. Mensen die vragen om ruimte en tegelijkertijd om bescherming en waar nodig om zorg. Mensen die steeds vaker weer het heft in eigen handen nemen en zich weer meer verantwoordelijk voelen voor hun huis, hun straat, hun buurt, hun buren. Mensen die tegen verandering zijn. En mensen met dromen en wensen. Mensen die leven in een een netwerkmensenmaatschappij en vaak samen met gelijkgestemden hun krachten bundelen. Steeds vaker mondt dat uit in initiatieven in de fysieke leefomgeving. En deze mensen zien de overheid, de provincie, de gemeenten, de waterschappen, als belangrijke factor bij het wel of niet slagen van hun initiatief.
Wat vragen ze? Ruimte Duidelijke regels Heldere informatie Gelijkwaardigheid Duidelijke argumenten Begeleiding Snel antwoord Bescherming Een gesprekstafel In de samenleving kunnen we grofweg drie groepen mensen onderscheiden. Mensen die initiatiefnemen, mensen die wat van dat initiatief vinden en mensen die het allemaal wel best vinden. In Utrecht zijn we de initiatiefnemers zelf gaan vragen wat zij van de gemeente willen. Ze willen vooral ruimte voor hun initiatief. Maar ook snel helderheid over wat kan en mag. Door duidelijke regels. Het hoeven er niet persé minder te zijn. Ze vragen ook om gelijkwaardigheid. Wanneer hun initiatief niet past binnen alle regels maar wel bijdraagt aan de doelstellingen van de gemeente, de waterschappen of de provincie dan moet dat ook een basis zijn voor gesprek. Er moeten dan ook duidelijke argumenten zijn waarom niet van regels kan worden afgeweken. Heel belangrijk is dat veel initiatiefnemers wel graag begeleiding willen, maar ze huiverig zijn voor overname door de gemeente. Het is immers hun initiatief. En tot slot hebben ze behoefte aan snel antwoord. Ze verwachten niet meteen een ja of nee, maar ze willen wel graag goed geïnformeerd worden over wanneer ze iets terug horen, hoe de procedures werken etc. De mensen die wat van het initiatief vinden, zijn vaak uit op bescherming. Ook zij zijn gebaat bij heldere regels en informatie. En zij vragen om deel te mogen nemen aan de gesprekken over het initiatief.
Maar bent u er echt klaar voor? Wat doen we? Participatie Planprocessen Data op één kaart Flexibel Bestemmen Vergunningvrij Zaakgericht werken Maar bent u er echt klaar voor?
Doelen Omgevingswet Het, met oog voor duurzame ontwikkeling en in onderlinge samenhang: bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit en op een doelmatige wijze beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke functies. Met de Omgevingswet houdt de term Ruimtelijke Ordening op te bestaan. In het vervolg gaat het over de fysieke leefomgeving waarin RO en Milieu worden geintegreerd.
Juridisch en inhoudelijk Meer dan een wet Manier van werken Digi-talisering Juridisch en inhoudelijk Stelselherziening is meer dan een wet: Juridisch spoor: Omgevingswet: integratie van 26 wetten in z’n geheel (o.a.Tracéwet, Wet natuurbescherming, Wet milieubeheer)en 2 wetten gedeeltelijk (Monumentenwet en de Woningwet) Van 120 naar 4 AMvB’s (Omgevingsbesluit, Besluit kwaliteit leefomgeving, Besluit activiteiten in de leefomgeving, Besluit bouwwerken leefomgeving) + bijbehorende Min. Regelingen Invoeringsregelgeving Digitalisering (wat is nodig om de wet in werking te laten treden: Toegankelijke kwalitatief goede informatie over de leefomgeving en de regels die daar gelden) en de stip op de horizon de Laan van de Leefomgeving….. Een digitale laan met informatiehuizen (lucht, water, bouw etc) die gegevens aanleveren aan initiatiefnemers, bevoegde gezagen en belanghebbenden Manier van werken gaat in op het hoe! De wet is één, de effecten ervan hangen af van de manier waarop er door de uitvoeringspraktijk mee gewerkt wordt
Hoe? vier verbeterdoelen
Uitdagingen (1) Nieuwe manier van planologie: Van “nee, tenzij” naar “ja, mits” Meer beleidsmatige afwegingen; niet de norm staat centraal, maar het beleidsdoel Integrale afweging fysieke leefomgeving Ruimte voor lokale ambities Vanuit een andere rol en positie in het maatschappelijk krachtenveld Ruimte voor ontwikkeling
Uitdagingen (2) Met een nieuw instrumentarium Rijksregels Omgevingsvisie, -programma, -verordening/-plan Minder vergunningen Meer toezicht & handhaving Minder sturing van het Rijk Europese normen zijn straks de basis “Geen stok meer achter de deur” Dienstverlening en informatie Eén loket, één vergunning DSO Minder vergunningen Gemeente kennen straks de Omgevingsvergunning, waterschappen en provincie het projectbesluit als opvolger van het projectplan respectievelijk het inpassingsplan. DSO is grootste opgave!
Bestuursfilosofie officieël aanbevolen maar dit kan ook! Omgevingswet ja, tenzij ruimte geven flexibel efficiënt nee, mits - planmatig - zorgvuldig - restrictief beleid & bestuur officieël aanbevolen maar dit kan ook! houding & gedrag Stelselherziening is meer dan een wet: Juridisch spoor: Omgevingswet: integratie van 24 wetten in z’n geheel (o.a.Tracéwet, Wet natuurbescherming, Wet milieubeheer)en 2 wetten gedeeltelijk (Monumentenwet en de Woningwet) Van 120 naar 4 AMvB’s (Omgevingsbesluit, Besluit kwaliteit leefomgeving, Besluit activiteiten in de leefomgeving, Besluit bouwwerken leefomgeving) + bijbehorende Min. Regelingen Invoeringsregelgeving Digitalisering (wat is nodig om de wet in werking te laten treden: Toegankelijke kwalitatief goede informatie over de leefomgeving en de regels die daar gelden) en de stip op de horizon de Laan van de Leefomgeving….. Een digitale laan met informatiehuizen (lucht, water, bouw etc) die gegevens aanleveren aan initiatiefnemers, bevoegde gezagen en belanghebbenden De wet is één, de effecten ervan hangen af van de manier waarop er door de uitvoeringspraktijk mee gewerkt wordt
Andere benadering van initiatief NIET in serie schakelen, waarbij alle sectoren toetsend hun plasje over het initiatief doen WEL een gezamenlijke, snelle basis-beoordeling: voegt dit initiatief wat toe aan stad of dorp? schaadt het andere belangen?
Dat heeft gevolgen voor: Inhoud van beleid Wijze van organiseren Verhouding tot de samenwerkingspartners in de keten Werkprocessen Informatievoorziening Handelen van mensen in de praktijk
Nu al aan de slag? De Wet komt er: zorg dat de Omgevingswet een jas wordt die je past Een rode draad is een belangrijke randvoorwaarde Ga uit van je eigen lokale kracht en ambities En van je “veranderingsgezindheid” Gebruik de Omgevingswet, om de verandering die zich in de samenleving hoe dan ook voltrekt, te faciliteren Reserveer daarvoor nu al budget en capaciteit
De impact van de Omgevingswet op alle lagen van de organisatie Hans Martijn Ostendorp burgemeester van Bunnik
Intermezzo met koffie en thee In de foyer
Debat Bert de Groot Yvonne Kemmerling Bart Krol Jacco Post heemraad Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden Yvonne Kemmerling wethouder gemeente Amersfoort Bart Krol gedeputeerde provincie Utrecht Jacco Post directeur Omgevingsdienst Regio Utrecht Gerry Rijsterborgh-Plomp raadslid gemeente Stichtse Vecht Edward Stigter, programmadirecteur ministerie van I&M
Stelling 1 Onder de omgevingswet móeten overheden samenwerken. Dat gaat dus niet lukken.