bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

T a a l Meta-Model Van Virginia Satir naar John Grinder
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Thema 6: Zintuigen.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Communicatief gedrag + / -
Effectieve communicatie voor de BHV-er
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Kijk, dit is C.V.I..
Natuurkundige aspecten van het oog
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
Basisstof 6: De werking van de ogen
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Quiz Start.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
Het oog.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Coaching week Rotterdam Academy.
Doelen van deze presentatie:
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Thema 7: Zintuiglijke waarneming
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Paragraaf Zoek de definitie van de onderstaande begrippen: 1. Pupil: 2. Netvlies (retina): 3. Oogbol: 4. Gele vlek (macula): 5. Oogspieren: 6.
Oogonderdelen § Hoornvlies (cornea) 2. Oogwit ( harde oogrok) 3. Iris (regenboogvlies) 4. Ooglens 5. Glasvocht (glasachtig lichaam) 6. Netvlies.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Het oog.
Volksuniversiteit Zwolle
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bouw aan je veerkracht.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Thema Zintuigen.
Volksuniversiteit Zwolle
3.2 Zien 1ste klas.
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
Volksuniversiteit Zwolle
Workshop “Rituelen van verstilling”
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Transcript van de presentatie:

bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” voor een waardevol model van jouw wereld Welkom! bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Voorjaar 2017 week 1

Programma voorjaar 2017 NLP cursusprogramma ‘Je Ongekende Vermogens’ 10 lessen van 3 uur op dinsdagavonden Week: Onderwerpen: 1 Doelen, Wat is NLP? Introductie, Vooronderstellingen 2 Zintuiglijke scherpzinnigheid NLP-communicatiemodel, Neurologische Niveaus Rapport Representatiesystemen Ankeren Taal 1 chunken Taal 2 Metamodel, (Metaforen) Taal 3 Miltonmodel, (Geweldloze Communicatie) Herkaderen, Doelen, Presentatie, Evaluatie, Certificering, Afsluiting Bij verhindering of te laat komen graag even afzeggen indien mogelijk bij Sytse: email: sytsemarlies@home.nl, tel 038-4608461, mob. 06-40030923

Structuur van de NLP cursussen Volksuniversiteit cursussen van 10 avonden van 3 uur NLP Basiscursus 30 uur 3 Vervolgcursussen 3 x 30 = 90 uur NLP Practitionerexamen 10 uur Samen NLP Practitioner 130 uur NLP Practitioner 130 uur NLP Masterpractitioner 130 uur NLP Trainersopleiding 130 uur Assisteren bij NLP Practitioner 130 uur NLP Trainersexamen 26 uur

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Luisteren en Presenteren 2 Voorstellen Voorstellen 2 x 5 min, Je stelt de ander voor (0,5min) K+ Boekentafel Intervisiegroepjes 21.55 afronden en opruimen 22.00 lokaal uit.

3.2 Van recente situatie naar doelen Recente situatie waarin je beter had willen communiceren (met jezelf of met een ander). Bijv. mijn kleindochter wilde niet slapen………

3.3 Voorlopig doel Formuleer vanuit je recente situatie een voorlopig doel. Gebruik positieve termen! (zie blz 6 voor meer tips)

4. Wat is NLP? Neurologisch: Alles wat we meemaken wordt via onze zintuigen en onze zenuwen (neuronen) naar het centrale zenuwstelsel getransporteerd en opgeslagen in ons geheugen.  Linguïstisch: Communiceren doen we door middel van gesproken taal (lingua = tong of taal). Het lichaam heeft ook zijn taal dit zijn houdingen, gebaren, toonhoogtes, gezichtsuitdrukking en ander non-verbaal gedrag.  Programmeren: Terwijl we communiceren kunnen we anderen, of anderen ons, iets bijleren, afleren of veranderen. We hebben invloed op ons eigen gedrag en dus ook op dat van anderen. 100 miljard zenuwcellen

Neuro Linguïstisch Programmeren Privé Relaties versterken Omgaan met emoties Opvoeden Leerprocessen Zakelijk Verkoop Vergaderen Onderhandelen Presenteren Contactmaken Zorgsector Gewichtsverlies Stoppen met Roken Empathie Genezing van fobieën Onderwijs Effectief leren Meer motivatie Trainen Meer uithoudings_ vermogen Neuro Linguïstisch Programmeren Communiceren Zelfexpressie Oplossen van problemen Doelgerricht Coaching Sporten Topprestaties Trainen Mentale coaching Motiveren Doorzetten

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren Wat zijn de NLP gereedschappen? Focussen Ankeren Betekenis geven Wijzer worden Doen Loslaten Accepteren De structuur leren veranderen Respecteren Herkaderen Interne voorstelling veranderen 3 waarnemingsposities Uitgaan van voor-onderstellingen Kiezen voor de hoogste neurologische niveaus Rapport maken Versterkende overtuigingen opbouwen Hulpbronnen aanboren Zelfvertrouwen vergroten

5. Wie is wie in NLP? Dr Richard Bandler Prof. Dr John Grinder

5.2 Wie zijn de voorlopers? Milton Erickson, succesvol psychiater, hypnotherapeut Virginia Satir, beroemde familietherapeute Gregory Bateson, bioloog psychiater, anthropoloog en cyberniticus Fritz Perls, de ‘vader’ van de Gestalt therapie Ivan Petrovich Pavlov, grondlegger van het idee van de reflex Alfred Korzibsky, Professor in linguistiek en semantiek

Anthony Robins

Focus op ademen Mindfulnes oefening (blz. 10) van de Boeddhistische monnik Thich Nhat Hahn. Ik adem in en ik weet dat ik inadem, Ik adem uit en ik weet dat ik uitadem.   Terwijl mijn inademing dieper wordt, wordt mijn uitademing langzamer. Ik adem in en kalmeer mijn lichaam, Ik adem uit en voel me ontspannen. Ik adem in en ik glimlach, Ik adem uit en ik laat los. Thuis in het huidige moment, Weet ik dat dit een heerlijk moment is.  Je kunt dit inkorten tot de volgende woorden, één woord of zinsdeel per ademhaling:   Ik adem in, Ik adem uit. Ik adem diep, Ik adem langzaam uit. In adem kalm in,Ik adem uit en ontspan. Ik adem in en glimlach, Ik adem uit en laat los. Ik adem in dit moment, Ik adem uit in dit heerlijke moment.

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Taal/Gedrag

6. De drie levensvragen Waar focus je op? Welke betekenis geef je er aan? Wat doe je?

Oefening: betekenis geven Hiernaast zie je één plaatje van een hond. Welke betekenis geef je aan dit plaatje? Op de volgende bladzijde gaat de oefening verder. Hiernaast zie je nog één plaatje van een hond. Welke betekenis geef je aan dit plaatje? Wat is het verschil in betekenis die je geeft aan deze twee plaatjes? Wat is de oorzaak ervan dat je dit verschil er aan toe kent?

Oordelen nuttig? zo kan t’ook

O = oordelen M = meningen A = adviezen “Laat Oma thuis!” O = oordelen M = meningen A = adviezen

Neem je ‘GIDS’ mee! G = het Goede in iedereen’ I = Inspiratie D = Dom en Dankbaar S = Samen

Vooronderstellingen van NLP Als je van een vooronderstelling uit gaat werkt hij voor je. Respect voor andermans model van de wereld en dat van mijzelf!. De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. De woorden die wij gebruiken zijn NIET de gebeurtenis of de zaak die zij weergeven (De kaart is niet het gebied). De belangrijkste informatie over iemand is zijn gedrag. Het huidige gedrag is de beste keus die er is (gedrag is aanpasbaar). Ga er van uit dat alle gedrag een positieve bedoeling heeft. Iemands gedrag staat niet voor de persoon die hij is (accepteer de persoon, verander het gedrag). De mens heeft alle bekwaamheden die nodig zijn om te slagen (er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken). Ik ben de baas over mijn geest en daarom over mijn resultaten. De persoon met het meest flexibele gedrag zal het systeem beheersen. Mislukking bestaat niet, alleen feedback. (om er van te leren) Weerstand bij iemand waarmee je communiceert is een teken van gebrek aan "rapport" . Alle procedures dienen de keuze te verruimen. Gedrag en verandering dienen geëvalueerd te worden in termen van context en ecologie. Alles is erop gericht om opnieuw één en volledig te worden met jezelf. Het is zoals het is, accepteer dat de situatie is zoals hij is.

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Hoe zou je willen leren om nog nauwkeuriger te kijken, horen, voelen wat er in iemand omgaat?

Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid Oefening: Wat laten onze zintuigen weg?  Kijk het lokaal rond en let op alles wat rood is. Doe je ogen nu dicht. Maak een innerlijk beeld van het lokaal en ga na wat je in dit beeld voor een blauwe dingen kunt ontdekken.

Wat laten we weg?

Hoe neemt het oog waar?

Hoe neemt het oog waar? Beeld Licht/kleur Lens buigt stralen naar elkaar en vormt een omgekeerd beeld Beeld Licht/kleur Chemische stofjes Elektrisch impulsen Hersenen Intern beeld

Weglaten, door onze zintuigen Blinde vlek van onze ogen De blinde vlek is een deel van het netvlies achter in het oog waar de oogzenuw het oog verlaat. Hier zitten geen zintuigcellen. Met andere woorden; op deze plaats is ieder mens blind. Dit verklaart de naam ook. Oefening om je blinde vlek te ontdekken: Sluit je linker oog Focus nu op het + Beweeg naar het scherm toe en er weer vanaf, wees je er van bewust wat er met het o gebeurd. Blinde vlek + o

Weglaten en vervormen De blinde vlek wordt normaal niet waargenomen. De hersenen vullen het ontbrekende deel van het beeld aan met de kleuren van de omringende staafjes en kegeltjes zodat de structuren die een mens ziet niet onderbroken lijken.

Weglaten, vervormen, generaliseren Hoeveel keer staat de letter F in de volgende tekst? FINISHED FILES ARE THE RESULTS OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH EXPERIENCE OF YEARS OF TRUTHFULL WORK AND OF INTENSIVE REFLECTION IF THEY ARE FILLED WITH FAITHFUL FACTS ABOUT EFFECTIVE SAFETY PERSONS OR FALSE OFFENDERS OF FOUR BEAUTIFUL PEOPLE.

De Hoofdenboom

Hoe Zintuiglijk Scherpzinnig ben je? Nog beter observeren!

Focussen met Zintuiglijke Scherpzinnigheid! Wat heb je gezien? Hoeveel? Merk op hoeveel verschillende waarnemingen er gedaan worden!

Heel Zintuiglijk Scherpzinnig! Het antwoord is 10 hoofden Wil je nog even checken? Heb je ook gezien dat het allemaal staatslieden uit India waren?

MahatmaGandhi Indira Gandhi Nehru Rajiv Gandhi

Wat hebben we nodig om een compleet beeld te krijgen? Aandacht Letten op detail Letten op overzicht Kennis van wat te verwachten valt Interesse ………

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

Misleiding? Welke emoties meen je te zien bij deze persoon? Wat zie je als je deze foto rechtopzet (180odraait)?

Zo was de oorspronkelijke foto

Wat valt je op? Wat is het verschil?

En als je het onderste deel bedekt? Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het onderste deel bedekt?

En als je het bovenste deel bedekt? Hoeveel poten heeft deze olifant? En als je het bovenste deel bedekt?

Detail of……..

Detail of overzicht?

Wat valt je het eerste op? Wat daarna?

Waar gaat je aandacht naar toe?

Ontdek Mr. Bean Wat is de functie van een zoekbeeld?

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Soms werkt het anders …….. Wat hebben we echt nodig?

Welke kenmerken veranderen? Kleur van de huid: Licht …………………………………………………….. Donker  2. Spanning van de huid: Glimmend …………………………………………Niet glimmend Symmetrisch ……………………………………..Asymmetrisch 3. Ademhaling Snel ………………………………………….………Langzaam Hoog …………………………………………….……Laag 4. Grootte van de onderlip, stand van de mondhoek Lijnen ……………………………………………..Geen lijnen  Mondhoek omhoog …………………Mondhoek omlaag  5. Ogen Focus scherp …………………………………………Niet scherp  Pupil verwijd …………………………………….…Niet verwijd

Kleine details die belangrijk worden als je er op let.

Communicatie in stripvorm “Ik heb een hond gekocht” “Oh ja? Een grote hond?” “Nee niet zo groot” “Met lang haar?” “Nee met kort haar” “Welke kleur?” “Gevlekt zwart en wit” “Wat een leuke hond!” “Ja inderdaad het is een hele leuke hond!”