Richtlijn Ernstige gedragsproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Parent-Child Interaction Therapy PCIT
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
ODD en CD, wat is dat?.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
ADHD bij kinderen.
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Effectieve instructie
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
‘Ouders als behandelaars’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Autisme in de dagelijkse praktijk
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Voortijdig schoolverlaten
Ernstige Gedragsproblemen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Angststoornissen 1.
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Methodiek: Plancyclus
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
De kracht van positief opvoeden
Opvoedingsstijlen met een risico.
Richtlijn Pleegzorg Mariska de Baat (NJi) en Marieke van Wesel (De Rading) 12 juni 2015.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Executieve functies Marije Ruben.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Trauma sensitief lesgeven
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Doubleren.
Nicole Leijten & Claudia Ceron
Doubleren.
Ernstige Gedragsproblemen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Richtlijn Ernstige gedragsproblemen Marjan de Lange Richtlijn Ernstige gedragsproblemen

Uitgangsvragen Hoe herken en diagnosticeer je ernstige gedragsproblemen? Welk type interventie is het meest effectief voor welke leeftijdsgroep? Welke specifieke opvoedingstechnieken dragen bij aan vermindering van gedragsproblemen (voor beroepsopvoeders) Hoe pas je CGT-principes toe als jeugdzorgwerker in dagelijkse praktijk? Hoe bevorder je dat jongeren met gedragsproblemen naar school (blijven) gaan?

Gedragsproblemen Dwars en opstandig gedrag Prikkelbaar en driftig gedrag Antisociaal gedrag

Quizvraag: hoe vaak volgen jongens van 11 jaar verzoeken van ouders niet op? Het is heel normaal dat kinderen regelmatig ongehoorzaam zijn. Onderzoek van Patterson en Forgatch (1987) laat zien dat normale jonge kinderen aan ongeveer 20 tot 40 procent van de verzoeken van hun ouders niet gehoorzamen. Bij jongens rond de elf jaar loopt dit zelfs op naar 50 procent. 30% 50%

Wanneer diagnostisch onderzoek? Als: dagelijks functioneren belemmerd wordt enkele maanden voortduurt hoogste 15% op screeningslijst

Waarom is diagnostisch onderzoek juist bij gedragsproblemen belangrijk? Gedragsproblemen kunnen secundair zijn aan of een uiting zijn van andere problemen (gehechtheidsproblemen, verwaarlozing en mishandeling, trauma, depressie, autisme, licht verstandelijke beperking) Tevens voorkomende problemen kunnen overschaduwd worden door gedragsproblemen

Quizvraag: Diagnostisch onderzoek nodig? Rick (3 jaar) driftbuien maakt dingen kapot thuis en op school Rick (9 jaar) driftbuien maakt dingen kapot thuis en op school ongelukkige indruk vriendjes willen niet meer spelen JA NEE

Welke interventies leiden tot best mogelijke resultaat? Onder de 12 jaar: Intensieve gedragstherapeutische oudertraining Vanaf 8 jaar: Zo nodig aangevuld met cognitieve gedragstherapie Vanaf 12 jaar: Multisysteeminterventie en cognitieve gedragstherapie

Effectieve opvoedingsstrategieën VOORAF ERNA Effectief opdrachten geven, instrueren, voordoen, oefenen Samen problemen oplossen Voorspelbaar maken omgeving routine en regels Betrokken- heid tonen Positief her- formuleren Materiele bekrachting (beloning / feedback-systeem) Negeren Feedback geven Adequaat straffen Time out / apart zetten Sturende feedback Prijzen Corrigerende instructie Compli-menteren GEDRAG 50/50 Adequaat straffen: kort, toegespitst op het inadequate gedrag: bij voorkeur taak- of leerstraf 5:1

Quizvraag: Dit doen we toch al? Zorgvuldig toepassen van opvoedtechnieken in een groep met jongeren met ernstige gedragsproblemen vereist: VAKMANSCHAP & SUPERVISIE JA NEE

Filmpje

Toepassen cognitieve gedragstherapie Alleen in aanvulling op opvoedingsstrategieën Pas toe: - psycho-educatie - woedethermometer en 1e hulp-kaart - sociale probleemoplossingsvaardigheden vergroten - waarmemings- en interpretatievaardigheden verbeteren - zelfsturingsvaardigheden versterken Pas NIET toe: cognitieve herstructurering, TENZIJ je opgeleid bent tot CGT-therapeut Voorkom dat je in bejegening onbedoeld storende gedachten versterkt.

Samenwerken met school Neem in overleg met ouders ALTIJD contact op met school. Informeer je over mogelijkheden op school Maak een integraal onderwijs-zorgplan; hanteer dezelfde opvoedingsstrategieën thuis, op school en in zorg Ondersteun ouders en draag zorg voor (verbetering van) de relatie tussen school en ouders Reageer snel bij acute problemen Communiceer over mogelijkheden en beperkingen van iedere betrokkene

Tijd voor:

Contact Marjan de Lange Mail : info@marjandelange Mobiel : 06 41722819 Twitter : @Marjandelange