Dick Walstock, huisarts/kaderarts GGZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Minimale interventie Christine van Boeijen.
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Les 1: Symptomen hebben kan heel normaal zijn
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Onverklaard maakt onbemind? De aanpak van SOLK in de eerste lijn
Riëtta Oberink Psycholoog Klinische Psychologie UvA
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Anorexia en Boulimia Nervosa
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Diseasemanagement in de praktijk
CBO richtlijn beroerte
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Ontwikkelingen in Depressiebehandeling
Presentatie Doorbraakproject Depressie 9 oktober 2008
POH GGZ in Almere een uitdaging?.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Lianne Ringoir, projectmanager
Sociale buurt/wijkteam
‘Verbinden’ SOLK Workshopleiders:
Mindfulness.
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Depressie bij ouderen.
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Het begrijpen van eetstoornissen
Omgaan met Chronische vermoeidheid
Camille Coussée 1 BaTP B2 DEPRESSIE PREVENTIE.  Betekenis: voorkomen van een ziekte  Doel:  meer kwaliteit van leven  mensen minder/korter ziek 
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Methodiek: Plancyclus
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Ketenzorg of netwerkzorg voor COPD patiënten Philip de Roos Voorzitter SEZ.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Palliatieve zorg en dementie
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Vermoeidheid bij COPD Dr. Jan Vercoulen, Klinisch Psycholoog
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
ZESC – Situationeel leiderschap
Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten
Psycho-educatie bij angststoornissen
Crisis-Management.
De Kracht van Communicatie
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Kwetsbare ouderen in Emmeloord
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Angststoornissen en hypochondrie
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Psycho-educatie bij angststoornissen
Ondervoeding op de kaart
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Dick Walstock, huisarts/kaderarts GGZ huisartsgeneeskunde & ouderengeneeskunde Huisarts, POHGGZ en SOLK Dick Walstock, huisarts/kaderarts GGZ

Inhoud Wat maakt patiënten met SOLK zo lastig? Taken van de huisartsenpraktijk volgens de MDR-SOLK en de NHG standaard SOLK. Afstemming huisarts - POHGGZ!

1. Patiënten met SOLK: Lastig? Schrijf de eerste 2 woorden die bij u opkomen op!

Artsen vinden patiënten zonder ‘harde’ pathologie moeilijker te helpen! De mate waarin artsen het moeilijk vinden om patiënten te helpen wordt meer naarmate de klachten onverklaarbaarder worden. Dat is natuurlijk niet zo gek: de dokter wil een goede, of op zijn minst plausibele verklaring kunnen geven aan de patiënt. En de patiënt is vaak ook uit op een (plausibele) verklaring. Vaak is dat zelfs genoeg en hoeft er niet iets aan gedaan te worden. Als je de patiënt gerust kunt stellen met een plausibele verklaring, is het grootste leed alweer geleden en kan de patiënt wel weer leven met zijn symptomen. [Carson et al JNNP 2004]

SOLK en QOL

Wat betekent dit? Mismatch tussen vraag en aanbod! Maar, hoe nu verder??

Patiënt zegt: dokter neem me serieus! Huisartsen veronderstellen dat patiënt puur somatisch beleid wil. Bijna alle patiënten geven problemen met stress of stemming aan. Huisartsen gaan daar vaak niet op in.

Hoe kom je uit deze paradox? Deze patiënt lijdt écht en heeft uw empathie nodig. . . . SCEGS: Somatiek Cognities Emoties Gedrag Sociaal Tip 1: Bij gevolgen op gedrags- en sociaal-gebied’ is empathie vaak gemakkelijker Tip 2: Bestel patiënt regelmatig terug op uw spreekuur! Toelichting bij tip 2: Als patiënten uit zichzelf komen, komen ze vaak op een moment van veel klachten en gaat het dus niet goed. Als je ze actief terugbesteld zul je ze ook vaker op een beter moment treffen => geeft een heel ander consult.

2. TAKEN GEZONDHEIDSZORG BIJ SOLK 2009: Multidisciplinaire richtlijn SOLK voor alle gezondheidszorgverleners 2012: NHG standaard SOLK voor huisartsen POHGGZ niet apart benoemd

Huisarts(praktijk) centrale rol . . . Beide richtlijnen geven de huisarts(praktijk) een centrale rol (en dus meeste taken) in de zorg voor SOLK patiënten. Beide richtlijnen omschrijven stepped care: begin altijd met lichtste stap, bij onvoldoende effect zwaardere stap POHGGZ niet expliciet genoemd . . . .

Taken gezondheidszorg voor SOLK patiënten Adequate diagnostiek naar ziekten die klacht kunnen verklaren Werkhypothese SOLK tijdig stellen SCEGS klachten exploratie => ernst en in stand houdende factoren Uitleg: geen ziekte, wel in stand houdende factoren Plan om in stand houdende factoren te doorbreken Verwijsgesprek bij ernstige SOLK Regie houden na verwijzing Alert blijven op tekenen van ziekte

Huisarts & POHGGZ: wie doet er wat? Discussie in groepjes: Wie doet er nu wat? Zijn er werkafspraken? Zo ja: welke?

Stepped care Lichte SOLK Matige SOLK Ernstige SOLK enkele weken, klachten op 1 gebied, weinig functiebelemmering uitleg en activerend beleid in huisartspraktijk Matige SOLK enkele maanden, klachten op 2 gebieden, matige functiebelemmering overige eerste lijn erbij betrekken (fysiotherapeut, psycholoog) Ernstige SOLK - > 3 maanden, klachten op 3-4 gebieden, ernstige functiebelemmering verwijzing tweede lijn multidisciplinaire GGZ / revalidatie huisartspraktijk houdt regie

a. Adequate diagnostiek naar ziekten die klacht kunnen verklaren Hulpvraag: patiëntgerichte communicatie Anamnese: medische kennis + klinisch redeneren Onderzoek: technische vaardigheid + klinisch redeneren

Werkhypothese SOLK tijdig stellen Beoordelen of ziekten voldoende uitgesloten zijn Omgaan met onzekerheid 'Je kunt één ding bestuderen om te concluderen dat het er is . . . . Je moet de hele wereld bestuderen om zeker te weten dat het er níet is . . . . '

c. SCEGS klachten exploratie => ernst en in stand houdende factoren Somatisch: doorvragen naar aard en beloop klachten Cognities: (ziekte)attributies, verwachtingen, alarmerende gedachten, eigen verklaringen Emoties: ongerust, angst, somber, boos, miskend Gedrag/Gevolgen: rust, hollen-of-stilstaan, disfunctioneren Sociaal: reacties thuis / werk /sociaal leven invloed stressoren

d. Uitleg: geen ziekte, wel in stand houdende factoren Leg uit dat, op grond van de klachten, epidemiologie en je onderzoek, een ziekte erg onwaarschijnlijk is! Bespreek predisponerende, uitlokkende en in stand houdende factoren. Van oorzaak naar circulair verklaringsmodel : welke factoren houden bij déze patiënt de klachten in stand

Ziekteconcepten Mono-causaal (en lineaire logica) somatisch of psychisch Multi-causaal (en lineaire logica) somatisch en psychisch Multi-causaal / Vicieuze cirkel / Gevolgen-model somatisch – cognities – emoties – gedrag - sociaal

Ziekteconcepten (2) Medisch model is monocausaal: ziekteoorzaak => ziekte => klacht ziekte => behandeling neemt oorzaak weg => klacht verdwijnt Circulair verklaringsmodel goed uitleggen aan de patiënt!

Circulaire logica: het 'bootje':

Visgraatdiagram: in stand houdende factoren in beeld brengen Start moeheid moeheid nú allergie hoofdpijn slecht slapen minder sporten ruzies ontslag dreigt

Verklaringsmodellen SOLK: Somato-sensorische amplificatie Sensitisatie Sensitiviteit Imuun-sensitisatie Endocriene dysregulatie Signaal-filter theorie Ziektegedrag theorie Autonome zenuwstelsel dysfunctie Abnormale propriocepsis CGT - theorie

Wat kunnen we hiermee? Begrip krijgen voor chroniciteit van klachten Alternatieve verklaring aanbieden voor de klachten: zowel psycho-sociale factoren als ontregeling van het stress-systeem houdt klachten in stand Grijpt op elkaar in: psychotherapie doet ook cytokinen dalen Rationale voor Cognitieve Gedrags Therapie

e. Plan om in stand houdende factoren te doorbreken Startpunt = gezamenlijke probleemdefinitie Samen met patiënt kiezen welke factoren hij aan gaat pakken Kleine haalbare stappen Anderen erbij betrekken

Verwijsgesprek bij ernstige SOLK Kennis van regionale sociale kaart SOLK zorg Kennis van principes CGT Motiverende gespreksvoering

g. Regie houden na verwijzing Start patiënt met behandeling? Houdt patiënt behandeling vol? Effect na behandeling: Hoe functioneert patiënt? Vervolgstap nodig?

h. Alert blijven op tekenen van ziekte Consequent twee sporen beleid : inzetten op doorbreken gevolgen + blijven luisteren naar (verandering in) klachten. Brede medische kennis. Omgaan met onzekerheid.

3. Afstemming werkzaamheden Huisarts - POHGGZ Eerst individueel: Zou je de bestaande samenwerking nu anders inrichten? In groepjes huisarts-POHGGZ: Welke taken kan POHGGZ in de praktijk doen? Wat is daar voor nodig? Deskundigheid? Scholing? Samenwerkingsafspraken?

Delegeren ⬄ Samenwerkingsafspraken POH met BIG registratie: samenwerkingsafspraken POH zonder BIG registratie: huisarts delegeert Delegeren = overdragen verantwoordelijkheid voor uitvoering huisarts blijft eindverantwoordelijk voor resultaat precies omschrijven doel en werkwijze is POH bekwaam en bereid taak op zich te nemen? huisarts verschaft adequate middelen (scholing, tijd) huisarts observeert regelmatig en geeft feedback evalueer regelmatig.