Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Noord-Limburg Juni 2017 De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften naar het VO Doel: Voorlichting t.b.v. de onderzoeksprocedure voor leerlingen die uitstromen vanuit S(B)O Marlies Willems Coördinatie Website: www.passendonderwijsnoordlimburg.nl kies VO kies ondersteuningsloket
voortgezet (speciaal) onderwijs In schema voortgezet (speciaal) onderwijs VSO PRO praktijkonderwijs VMBO BBL KBL GL TL HAVO VWO SPOP SPOP SPOP TOV Maasland
NEE JA ondersteuningsloket 3) PRO procedure VSO PRO VO regulier met SPOP ondersteuning of anders Onder-steuning vmbo Maasland Meer ondersteuning noodzakelijk? NEE JA BO / SBO /SO ondersteuningsloket Aanmelden VO Aanmelden Maasland 1) OT procedure 2) ondersteuning vmbo procedure 5) VSO procedure 4) Maasland procedure Onderzoeksprocedure Advies regulier Advies ondersteuning vmbo, praktijkonderwijs, Maasland, VSO
Onderzoeksprocedure Samenwerkingsverband verantwoordelijk voor middelen lwoo en pro Opting out: eigen procedure voor lwoo, dus andere naam: toekenning ondersteuning vmbo (TOV) Was: landelijke criteria - Praktijkonderwijs blijft landelijke criteria
Uitgangspunten Uitgaan van ondersteuningsbehoeften van kinderen: ieder kind de best passende plek, duidelijk vóór de aanmelddatum Huidige samenwerking met basisschool (en ouders) behouden en versterken Uitgaan van de informatie die we nodig hebben om tot een goed besluit te komen, waarbij informatie vanuit de basisschool leidend is en alleen waar nodig aanvullend onderzoek wordt gedaan Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Criteria Praktijkonderwijs landelijke criteria Cognitie: Intelligentie: 55/60< IQ < 75/80 Leervorderingen (LOVS is leidend): Meer dan 50 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 30 bij DL=60 (let op bij doublure) Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Adaptief getoetst! Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Criteria Toekenning ondersteuning vmbo eigen criteria (basis: wettelijke voorschriften lwoo) Leervorderingen (LOVS is leidend): Meer dan 25 % achterstand op minimaal 2 gebieden DLE < 45 bij DL=60 (let op bij doublure) Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen Rekenen ! niet technisch lezen én spelling Adaptief getoetst! Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Aan te leveren gegevens Onderwijskundig rapport Beschrijving belemmerende en compenserende factoren Beschrijving ondersteuningsbehoeften middels DOD (LDOS) Relevante handelingsplannen, diagnostische onderzoeken, OPP, etc. LOVS gegevens bij aanmelding voor 1 november: t/m eind groep 7 bij aanmelding na 1 november: ook groep 8 gegevens Adaptief getoetst Betrouwbare intelligentiegegevens (niet ouder dan twee jaar) voor Maasland en (twijfel) Praktijkonderwijs (WISC, NIO) NDT is niet meer toegestaan Geen DVL, geen andere sociaal-emotionele vragenlijsten Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Adaptief toetsen Toets moet passen bij feitelijke niveau van de leerling Zo niet dan terug- of doortoetsen Stelregel: als de feitelijke uitslag meer dan één leerjaar (in DLE’s uitgedrukt meer dan 10 punten) van de verwachte score af ligt. Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Adaptief toetsen Toetsen waar door- of terugtoetsen aan de orde zou kunnen zijn, zijn: Technisch lezen onderdeel Leestempo, Cito LOVS Begrijpend lezen, Cito LOVS Spelling, Cito LOVS Rekenen-wiskunde, Cito Noemen leerlingen met eigen leerlijn, scores D en E
Casus Jantje: groep 7 Doublure in groep 3 DL= 55 versie datum DLE LA versie datum DLE LA DMT (Technisch lezen) DMT 1+2+3 19-1-2017 max. 0.000 CITO Begrijpend lezen M7, 1 20-1-2017 24 0.563 CITO Spelling 26-1-2017 33 0.400 CITO Rekenen M7 + zrm 18-1-2017 41 0.255
Ondersteuningsloket Het Ondersteuningsloket beoordeelt en beslist! Toekenning ondersteuning vmbo Toelaatbaarheidsverklaring pro, Maasland, vso 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ PrO 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 IQ LWOO Rekenen !! Begrijpend lezen !! PrO dle Dle 10 - 30 25 - 45 LWOO dle
Praktijkonderwijs (PRO) Moeite met theoretisch leren Niet in staat om VMBO diploma te halen Gericht op arbeidstoeleiding
Speciaal Passend Onderwijs Bedoeld voor leerlingen die gewoon in de klas mee kunnen doen, als extra voor- en naschoolse opvang aangeboden wordt Leerlingen volgen de reguliere lessen Waar nodig is er extra begeleiding voor, tijdens en na de lessen Leerlingen worden ondersteund in een speciale ruimte binnen de school Plaatsingscriteria (vanuit ondersteuningsteam school)
Maasland Twee-jarige onderbouw als brug tussen basisonderwijs en bovenbouw VMBO of HAVO Complexe problematiek Startniveau VMBO-t of HAVO Maatwerk basisberoepsgerichte leerweg – HAVO Aanmelden bij samenwerkingsverband (via ondersteuningsloket POVO)
VSO Een reguliere vo school kan niet tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, o.a. De leerling vraagt om zeer veel (individuele) ondersteuning op het gebied van gedrag, leren, omgang met anderen, etc. De leerling heeft structureel de behoefte aan een prikkelarme omgeving, waarin veel (pedagogische) veiligheid, structuur en consequent handelen wordt geboden. Aanmelden bij samenwerkingsverband (via ondersteuningsloket)
Onderzoeksprocedure ONDERSTEUNINGSLOKET Aanmelding ondersteuningsteam VO school onderzoeksprocedure POVO (TOV, PRO, Maasland, VSO) Vragen omtrent advisering bij complexere problematiek ONDERSTEUNINGSLOKET marlieswillems@bco-onderwijsadvies.nl
Onderzoeksprocedure povo Beeld van leerling en verwachtingen vroegtijdig met ouders bespreken groep 7 Belang van zorg voor leerling staat voorop Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Adviescommissie VSO Onderzoek gebeurt op eigen school Adviescommissie (gedragswetenschapper, vertegenwoordiger Maasland, vo en vso) komt tot advies Gedragswetenschapper legt in psychologisch verslag advies vast Op grond van dossier en dit advies neemt ondersteuningsloket een besluit Indien het ondersteuningsloket een TLV VSO afgeeft, kunnen de ouders de leerling aanmelden bij een VSO school Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Adviescommissie MAASLAND Onderzoek gebeurt op eigen school Adviescommissie (gedragswetenschapper, vertegenwoordiger VO, Maasland, evt VSO) komt tot advies dat vastgelegd wordt in format Gedragswetenschapper legt in psychologisch verslag advies vast Op grond van dossier en dit advies neemt ondersteuningsloket een besluit Indien het ondersteuningsloket een TLV VSO afgeeft, kunnen de ouders de leerling aanmelden bij een VSO school Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Adviescommissie TOV en praktijkonderwijs Onderzoek gebeurt op eigen school Adviescommissie komt tot advies dat vastgelegd wordt in format. Bij deze adviescommissie is de benodigde expertise om tot het besluit te komen aanwezig. Als voorbeeld: wordt gedacht aan praktijkonderwijs of vmbo dan wordt van beide schoolsoorten een vertegenwoordiger uitgenodigd. Gedragswetenschapper legt in psychologisch verslag advies vast Op basis van verslag en adviescommissie (en onderliggend dossier) besluit het Ondersteuningsloket over een eventuele toekenning ondersteuning vmbo of toelaatbaarheidsverklaring praktijkonderwijs Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
BO Gedragswetenschapper + VO/VMBO VO/PRO VO/Maasland VSO Wie denkt mee? BO Gedragswetenschapper + VO/VMBO VO/PRO VO/Maasland VSO Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Contactpersonen VO namens swv Taalbrug Citaverde/PRO Raayland Wijnberg Raayland/PRO Raayland Talentencampus Valuas/Wildveld Geijsteren Raayland/PRO Raayland Fontein Bouwens/Wildveld Schans Blariacum/Wildveld Lings Den Hulster/Wildveld Twister Dendron/Citaverde/PRO Raayland Focus Raayland/PRO Raayland Ulingshof Den Hulster/Wildveld Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Contactpersonen namens swv Velddijk Gerard Rosebaum Maasland Saskia Park Wildveld Wim Sijbers PRO Raayland Sjraar Arts Valuas Sophie Vocks Blariacum Lilianne Wevers Den Hulster Tessy van der Coelen/Henny Nijveld Citaverde Gerry Willems Dendron Mano Pallandt Raayland Jos Hebben Bouwens Silvester Frencken Impuls Ans Janssen Ulingshof Hans Ploum Denk aan eigen leerlijn en acceptatieproces, Afgelopen jaar: 1e ronde op 35 % 2e ronde: 33% 3e ronde 32%
Vragen ?