Broederschool Roeselare

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

over het Vaderhart van God.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Effect I-Pod op radio luisteren. Effect I-Pod op radio I-POD’s en Podcasting hot topic MP3 spelers zijn populair en worden steeds vaker geintegreerd in.
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
Deltion College Engels A1 Spreken/ [Edu/001] thema: My name is…
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
De “Cambridge English” presentatie voor de leerlingen… Jane West (native speaker en docent Engels)
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Grammar – period 2.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Toekomende tijd: met “going to”
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Muziek - Ricky King - Medley
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
MAKING A BAND.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
English 23 April 2018.
GRAMMAR: SOME/ANY + MYSELF/YOURSELF/HIMSELF….
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Broederschool Roeselare Evaluatie CLIL

Sinds 2 jaar wordt het vak esthetica gegeven in de derde graad. Ondertussen waren er 3 momenten waarbij ouders en leerlingen gevraagd werd naar een korte evaluatie. + Eind 2015, op het einde van de 1° trimester (eerste jaar CLIL), waren er open vragen voor de leerlingen. + In februari 2016, na de 1° trimester (eerste jaar CLIL), werden de ouders bevraagd. + Eind 2016, op het einde van de 1° trimester (tweede jaar CLIL), werden de leerlingen opnieuw gevraagd naar hun ervaringen i.v.m. CLIL Hierbij de resultaten …

Evaluatiemoment 1: - eind 2015, na de 1° trimester CLIL - open vragen aan de leerlingen

Evaluatiemoment 1: - eind 2015, na de 1° trimester CLIL - open vragen aan de leerlingen Have you encountered any problems which you might not have had if you had chosen the course in Dutch? If so, which ones?

Evaluatiemoment 1: - eind 2015, na de 1° trimester CLIL - open vragen aan de leerlingen Have you encountered any problems which you might not have had if you had chosen the course in Dutch? If so, which ones? Op deze vraag geven een kleine helft van de leerlingen aan dat ze geen problemen hebben gehad. De andere helft geeft aan dat ze wat problemen hadden met woordenschat (dat ze woorden moesten opzoeken bij het studeren, dat ze een woord op de toets/examen niet begrepen) en enkele dat ze het moeilijk vonden om hun gedachten uit te drukken of het antwoord te formuleren.

Do you feel this has enhanced your knowledge of English?

Do you feel this has enhanced your knowledge of English? Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content).

Do you feel this has enhanced your knowledge of English? Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice?

Do you feel this has enhanced your knowledge of English? Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice? Alle leerlingen zeiden ja!

Do you feel this has enhanced your knowledge of English? Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice? Alle leerlingen zeiden ja! Would you recommend this course to other students?

Do you feel this has enhanced your knowledge of English? Eén leerling zegt van niet, alle andere van wel. De leerwinst die zij vermelden ligt bijna altijd op het vlak van woordenschat, en daarnaast geven ze ook andere voorbeelden van leerwinst aan: more confidence, improved speaking skills, better comprehension, writing skills, en een leerling gaf ook aan: making sentences unconsciously (because you are focused on the content). Would you make the same choice? Alle leerlingen zeiden ja! Would you recommend this course to other students? Alle leerlingen zeiden ja.

Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career?

Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career? Zes leerlingen zeggen nee. Een achttal leerlingen suggereren het vijfde jaar, een vijftal het vierde, een tweetal het derde, en één zegt om het even wanneer.

Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career? Zes leerlingen zeggen nee. Een achttal leerlingen suggereren het vijfde jaar, een vijftal het vierde, een tweetal het derde, en één zegt om het even wanneer. Would you have preferred having done this in French?

Would you have preferred taking a course in English earlier in your school career? Zes leerlingen zeggen nee. Een achttal leerlingen suggereren het vijfde jaar, een vijftal het vierde, een tweetal het derde, en één zegt om het even wanneer. Would you have preferred having done this in French? Eén leerling zegt ja; de anderen zeggen nee. Twee leerlingen zeggen ‘om het even’.

Volgende citaten werden eveneens vermeld: "I like English, I don't like aesthetics, but together it's ok“ "It's more fun this way“ "We need to be more concentrated in class" (dit kwam enkele keren terug) "It's good to learn to take notes in English“ "it challenges you“ "It's a fun experience. It feels like you're not really in class, like this is just a weekly presentation of some sorts"

Evaluatiemoment 2: - februari 2016, na de 1° trimester CLIL - vragen aan de ouders van de leerlingen die CLIL aan het volgen waren (slechts 11 ouders hebben hierop gereageerd)

Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt?

Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt? Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27%

Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt? Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken?

Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt? Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken? Informatie van de school: 100%

Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt? Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken? Informatie van de school: 100% Zou u opnieuw kiezen voor CLIL ?

Wie heeft de keuze om CLIL te volgen gemaakt? Keuze van de leerling: 73% Gezamenlijke keuze: 27% Op welke informatie hebt u zich gebaseerd om de keuze om CLIL te volgen te maken? Informatie van de school: 100% Zou u opnieuw kiezen voor CLIL ? JA 82% NEEN 18%

Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest?

Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest? Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9%

Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest? Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL?

Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest? Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL? Vanaf het eerste jaar: 9% Vanaf het 3°/4° jaar: 91% (leerlingen kennen dan wat Engels)

Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest? Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL? Vanaf het eerste jaar: 9% Vanaf het 3°/4° jaar: 91% (leerlingen kennen dan wat Engels) Wordt het vak moeilijker door CLIL?

Iedereen vond dat CLIL een voordeel biedt. Op welke gebieden het meest? Woordenschat: 36% Vaardigheden: 55% Transversale vaardigheden: 9% Wanneer wordt er het best begonnen met CLIL? Vanaf het eerste jaar: 9% Vanaf het 3°/4° jaar: 91% (leerlingen kennen dan wat Engels) Wordt het vak moeilijker door CLIL? JA 40% NEEN 60%

Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL?

Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL? JA 30% NEEN 70%

Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL? JA 30% NEEN 70% Is CLIL geschikt voor hoofdvakken?

Ondervindt uw zoon/dochter extra stress door CLIL? JA 30% NEEN 70% Is CLIL geschikt voor hoofdvakken? JA 9% NEEN 91%

Evaluatiemoment 3: - eind 2016, na 1° trimester (tweede jaar CLIL) - vragen aan de leerlingen

Denk je dat de CLIL-cursus moeilijker is dan de niet-CLIL cursus?

Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan?

Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan? De meeste leerlingen geven aan op het vlak van woordenschat (specifieke terminologie); sommigen geven andere taalaspecten aan, zoals luisteren, lezen, schrijven of spreken.

Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan? De meeste leerlingen geven aan op het vlak van woordenschat (specifieke terminologie); sommigen geven andere taalaspecten aan, zoals luisteren, lezen, schrijven of spreken. Heb je problemen gehad die je niet gehad zou hebben bij esthetica in het Nederlands?

Indien je CLIL moeilijker vindt … op welk vlak is dat dan? De meeste leerlingen geven aan op het vlak van woordenschat (specifieke terminologie); sommigen geven andere taalaspecten aan, zoals luisteren, lezen, schrijven of spreken. Heb je problemen gehad die je niet gehad zou hebben bij esthetica in het Nederlands? Opnieuw (en nogal logisch) ging het vooral over woordenschat (bv tijdens het studeren moet ik woorden opzoeken). Enkelen geven aan dat ze meer moeten opletten om te kunnen volgen; dat het eigenlijke studeren moeilijker is. Maar dat vinden ze soms ook positief: "ik wil vooruitgang maken!"

Heb je het gevoel dat je kennis van het Engels door de Clil-cursus verbetert?

Heb je het gevoel dat je kennis van het Engels door de Clil-cursus verbetert?

 Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen?

Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen? JA 29 leerlingen WEET IK NIET 5 leerlingen

Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen? JA 29 leerlingen WEET IK NIET 5 leerlingen Zou je Clil aan andere leerlingen aanraden?

Zou je dezelfde keuze opnieuw maken mocht je het kunnen overdoen? JA 29 leerlingen WEET IK NIET 5 Zou je Clil aan andere leerlingen aanraden? JA 33 leerlingen Hangt af van de lkr 2

Had je vroeger willen beginnen met CLIL?

Had je vroeger willen beginnen met CLIL?

Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen?

Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen? JA 100%

Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen? JA 100% Zou je het ook doen in het Frans?

Ben je tevreden met de keuze om Clil in het Engels te doen? JA 100% Zou je het ook doen in het Frans? JA 5 leerlingen NEEN 26

Conclusies …

Conclusies … + algemene positieve ervaring

Conclusies … + algemene positieve ervaring + tot nog toe ondervindt geen enkele leerling extra problemen

Conclusies … + algemene positieve ervaring + tot nog toe ondervindt geen enkele leerling extra problemen + leerlingen en ouders vinden dat CLIL een meerwaarde heeft

Om aan te tonen dat CLIL-lessen geen ordinaire lessen zijn hier nog wat sfeerbeelden.

Video CLIL-les esthetica 6EMT december 2016