Ouderavond in het teken van onderwijs aan de kinderen van st

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Advertisements

Realisatie kindcentrum
‘t Schrijverke Zoetermeer
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Presentatie gemeente Beek
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Basisschool De Driesprong
Informatieavond groep 4
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Ouderavond Groepsorganisatie
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Informatieavond Mariaschool Wierden
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatieavond Het Kompas Woensdag 15 april 2015.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Informatie avond OBS Noord - maart Inhoud van de avond Welkom Algemene informatie obs Noord Video obs Noord Een dag in de kleutergroep Koffie/thee.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Ontmoetingsschool Arum.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Freekids Kinderopvang
23 maart 2017 profilering.
Een vergadering organiseren
Ouderinformatie avond
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Vergadering Personeelsdienst
Presentatie Rode Bosbes
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Informatieavond groepen 8
Doubleren.
Basistekst : Talentontwikkeling
Basisschool St. Lambertus September 2018
Doubleren.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Presentatie Inspectie - Bezoek
Transcript van de presentatie:

Ouderavond in het teken van onderwijs aan de kinderen van st Ouderavond in het teken van onderwijs aan de kinderen van st. Hubert volgend schooljaar en in de verdere toekomst

Agenda 20.00 uur: Welkom 20.05 uur: Werkgroep onderwijs van de Dorpsraad en MR-ouders 20.20 uur: Directeur en team presenteren hoe het onderwijs volgend schooljaar georganiseerd gaat worden. 21.00 uur: Pauze 21.15 uur: Gelegenheid om vragen te stellen 21.45 uur: Afsluiting.

Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders Scenario Ontwikkeling Basisonderwijs Gemeente Mill en St.Hubert Stichting Peelraam, leden van de werkgroep onderwijs van de Dorpsraad en MR-ouders geven een korte terugblik op het traject.

Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders S.O.B. Aanleiding krimp leerlingenaantal Behoud kwaliteit en continuïteit onderwijsaanbod Opdracht Stuurgroep Plan voor toekomstscenario’s, behoud kwaliteit, dicht bij dorpskernen. Betrokken partijen Leerkrachten, ouders, leerlingen, dorpsraden, MR-en, bestuurders onderwijs en gemeente

Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders Tijdlijn​ 2015 2016 Doel: waar willen wij staan in 2025?​ Rol binnen het SOB-proces​ Onze uitgangspunten​ Wat viel op?​

Werkgroep onderwijs Dorpsraad en MR-ouders Tijdlijn​ 2015: Peelraam zoekt contact met Dorpsraad​ 2016: formele start stuurgroep (directie 5 scholen en extern procesbegeleider)​ Doel: waar willen wij staan in 2025?​ Rol binnen het SOB-proces​ Aandacht voor probleemdefinitie​ Deelname aan klankbordbijeenkomsten​ Onze uitgangspunten​ Kwaliteit onderwijs, school in dorp, leefbaarheid, zorgvuldig proces​ Wat viel op?​ Betrokkenheid en trots

Onderwijs volgende schooljaren Structurele daling van het aantal leerlingen

Onderwijs volgende schooljaren Structurele daling van het aantal leerlingen 2017 – 2018 : 69 leerlingen

Onderwijs volgende schooljaren Structurele daling van het aantal leerlingen 2017 – 2018 : 69 leerlingen 8 7 lln 7 8 lln 6 10 lln 5 14 lln 4 8 lln 3 9 lln 1 en 2 13 lln

Missie waar leren en leven in balans is Ons onderwijs van de toekomst richt zich sterk op de brede talentontwikkeling van leerlingen, zowel op cognitief als op creatief gebied. Onze leerlingen hebben autonomie in hun leerproces. Ze dragen verantwoordelijkheid voor hun leren. De leerlingen krijgen kennis en basisvaardigheden mee, waarmee zij zelfbewust en met zelfvertrouwen een succesvolle overstap kunnen maken naar het vervolgonderwijs. Ouders zijn actief betrokken .

Van missie naar visie We bereiken onze missie door ons onderwijs zo in te richten dat wij de leerlingen uitdagen door samenwerkend, ontdekkend en ontwerpend leren actief in te zetten en daarmee accenten te leggen op het talent van ieder afzonderlijk. ICT is een belangrijk middel in het proces om de missie te bereiken. We stimuleren het zelfbewustzijn en het zelfvertrouwen van de leerlingen door frequenter leerlingen presentaties te laten verzorgen. Naast de cognitieve vakken en sociaal-emotionele vaardigheden, dragen ook de creatieve vakken bij aan talentontwikkeling. Er moet balans zijn tussen deze drie pijlers (cognitief, sociaal-emotioneel en creatief), waarbij ICT noodzakelijk is.

Van visie naar actie Waarom? Hoe? Wat? Zijn er voorbeelden?

Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie. Hoe? Wat? Zijn er voorbeelden?

Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie biedt ook kansen. Hoe? Wat? Zijn er voorbeelden?

Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie bied ook kansen. Hoe? De vorm van het organiseren van onderwijs. Wat? Zijn er voorbeelden?

Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie bied ook kansen. Hoe? De vorm van het organiseren van onderwijs. Wat? Meer kindgericht en toekomstgericht. Zijn er voorbeelden?

Van visie naar actie Waarom? Vanwege de krimp. Urgentie bied ook kansen. Hoe? De vorm van het organiseren van onderwijs. Wat? Meer kindgericht en toekomstgericht. Zijn er voorbeelden? Ja! Bezoek aan De Buut en St.Anna.

werken in units Van visie naar actie We gaan werken met meerjarengroepen, die we units noemen. De unit bestaat uit leerlingen uit vier opeenvolgende leerjaren. In een unit zitten dus vier leerjaren bij elkaar. We kunnen dit vergelijken met een groot gezin, waarbij er verschillende kinderen van verschillende leeftijden samen leven en werken. Juist door deze samenstelling kunnen kinderen makkelijker op hun eigen niveau werken door soms aan te sluiten bij een hogere of lagere instructiegroep. Leren van en met elkaar.

Van visie naar actie Unit 1 Groep 1/2 3/4 5/6 7/8 Maandag Dinsdag   Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Unit 1 Groep 1/2 3/4  Unit 2 5/6 7/8

werken in units Van visie naar actie Van en met elkaar leren, kinderen met verschillende talenten ontmoeten elkaar en werken samen. Het onderwijs bied ruimte om op maat te werken. Eigenaarschap bij leerlingen ‘Meerdere ogen’ volgen dagelijks de kinderen. In één unit werken twee leerkrachten nauw samen en volgen ze de ontwikkeling van de kinderen Binnen elke unit zijn twee leerkrachten samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Zij maken gebruik van elkaars kwaliteiten.

Van visie naar actie Unit 1 Unit 2 Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag   Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Unit 1 Ochtend: Angela Middag: Unit 2 Harm Middag

Middag: (alleen nog groep 8) Van visie naar actie   Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Unit 1 Ochtend: Angela Mariëtte Gym; de groepen worden gesplitst Middag: Elma Unit 2 Harm Marion Maisie Middag: (alleen nog groep 8) Jeanette

Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders.

Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Met ondersteuning en commitment vanuit de stichting

Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Met ondersteuning en commitment vanuit de stichting Met professionalisering van de leerkrachten

Van visie naar actie In stappen voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Met ondersteuning en commitment vanuit de stichting Met professionalisering van de leerkrachten In samenwerking met De Klimop

Actie stap 1 Samen met team De Klimop studiemiddagen

stap 1 Actie Samen met team De Klimop studiemiddagen weektaak om zelfstandigheid te bevorderen gezamenlijk rooster basisvaardigheden groep doorbrekend inrichting van de lokalen/aanpassing gebouw

stap 2 Actie Ouderbetrokkenheid en participatie Met vaste regelmaat een klankbordgroep Ouders ruimte bieden om te komen kijken Ouders optimaal betrekken.

Actie stap 3, 4, 5……….

Actie Pauze

Vragen en opmerkingen. Is de ondersteuning van Peelraam ook op lange termijn? Voor de komende jaren; de periode van ons schoolplan en het strategisch beleidsplan (2016-2020) van de stichting is er commitment van de stichting. Afhankelijk van de overheid/opheffingsnorm/beleid en andere zaken wordt er dan opnieuw vastgesteld wat goed is. Dat is waar de SOB op gericht was. We praten nu over de periode 2016-2020. Welke lokalen worden gebruikt? Unit 1 in bieb en lokaal ½ . Naast de blokkendoos dus, de hele onderbouw aan die kant. Unit 2 in de lokalen aan de voorkant. (nu ¾ en 5/6 ). Op deze manier blijft het gebouw aan de voorkant duidelijk de school. De rechtervleugel zal niet meer worden gebruikt. Op optimaal in units te kunnen werken wordt er een doorbraak/gat (met schuifdeuren) gemaakt tussen de lokalen. Hoeveel kinderen zijn er bij De Klimop? 74, 6 meer. De klimop heeft hetzelfde probleem. dezelfde urgentie en dezelfde kans. Daarom gaan we dit samen doen.

Vragen en opmerkingen. Blijven de kinderen bij elkaar in de groep? Sowieso bij de start van het jaar. We gaan het unitwerken langzaam opbouwen, stap voor stap. Kinderen zullen steeds meer op “flexplekken” gaan werken. Niet afhankelijk van de groep, en wel onderdeel van de groep. Blijven de methodes bruikbaar? We gaan nu verder met de methodes die we nu hebben. Met een kritische blik gaan we ervaren waar de methode ons hindert in deze werkvorm, in het kindgericht werken. Zo nodig gaan we dan aanpassingen doen. Is de weektaak klassikaal of individueel? Eerst vooral nog klassikaal om vervolgens steeds meer mogelijkheden te vinden om individueel en adaptief te werken. Hoe gaat het verder met de kinderen met concentratieproblemen? Kinderen met concentratieproblemen zijn er ook in de combinatiegroep. In een unit kan je nog meer bewust “loop” en “beweeg” momenten organiseren. Denk aan materiaal halen en de beweeg-kaartjes.

Vragen en opmerkingen. Instructie buiten de groep? Op vaste plekken in het lokaal. Hebben de kinderen nog wel het besef in welke groep ze zitten? Zal geleidelijk gaan. Vooralsnog blijft zoals ze nu in groepen zitten. Groep 1-2-3-4 bijeen, hoe zit dat met geluid? Er zal gewenning moeten komen. Ook voor de leerkrachten. LLn groep 3 die nog meer ruimte om te bewegen nodig hebben, hebben nu de ruime. Verjaardagen? Hoe organiseer je dat? Weten we nog niet. Gaan we nog bespreken. Wat zijn de valkuilen? Leeftijdsverschillen. Bijv. groep 5 en groep 8. Beleving van kinderen. Dus opnieuw… rustig opbouwen. We beginnen vooral met dat wat we goed kunnen.

Vragen en opmerkingen Wat steekt bij Vortum er boven uit? Kansen voor meer kinderen. Ze kunnen beter bieden wat ze nodig hebben. Onderwijsassistenten? Is daar ook over nagedacht? Ja, zeker. Is bij Peelraam nog niet een functie. Misschien in de toekomst. Wordt zeker een belangrijk bespreekpunt. Wordt er meer van ouders verwacht? Ouderhulp en ondersteuning blijft belangrijk. Zeker in het organiseren van activiteiten. Kan er op tijd een overzicht komen waar en wanneer hulp van ouders nodig en gewenst is? Gaan we ons best voor doen. Worden de schooltijden nog bijgesteld? Hier is vorig jaar over gestemd door de ouders en dit staat in principe vast voor de periode 2016-2020.

Vragen en opmerkingen Opmerking door ouder: Een goed doordacht plan en blij met het resultaat. De presentatie is goed en duidelijk. Er volgt een instemmend applaus. Jeanette dankt de ouders voor de betrokkenheid en het vertrouwen. Ze benadrukt dat de kracht zit in het samen met de dorpsraad en de MR deze avond voorbereiden en presenteren. De avond wordt afgesloten.