Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
Advertisements

Huiswerktips.
Preventieve instructiemethodiek
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Interventies RALFI.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
bij juf Ineke en juf Caroline
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Vergoedingsregeling dyslexie
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Informatieavond groep 3 WELKOM
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Voorlichtingsavond groep 3
Leerlijnen in relatie met de methode
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Bouw!.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Informatie-avond groep 4-5
uw kind begeleiden bij huiswerk
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Lezen leren.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Informatieavond groep 3
Op de informatieavond van de groepen 5
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Woordjes leren.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Jitte voor de klas.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Informatieavond groep 3
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Voorschotbenadering risicokleuters
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichtingsavond groep 3
Groep
Leesproblemen en dyslexie bestrijden met middelen uit de 21ste eeuw
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Om de PowerPoint te starten:
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Informatie groep 4 Schooljaar
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Welkom in 3b!.
Informatieavond voor ouders
Transcript van de presentatie:

Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen

Kenmerken Preventief: hulp buiten de klas voordat de kinderen onvoldoende profiteren Computer en tutor ondersteunend Gestructureerde opbouw, te gebruiken naast iedere methode Gebruik wisselrijtjes Webbased , thuis en op school te gebruiken en te volgen Wetenschappelijk bewezen effectief door UvA; kinderen met en zonder familiair risico presteren beide significant beter op woordlezen na interventieprogramma Bouw, ook nog in groep 5

Voorwaarden om zwakke lezers dmv Bouw! met 50% te verminderen Minimaal een jaar lang 4x 15 min per week (naast reguliere lessen) Tutors kunnen vinden: 2 x op school, 2x thuis , met geduld/overwicht voor het kind, feedback naar het kind, minimaal leesniveau M6, met voldoende computervaardigheden Systeemeisen controleren door ICT/ITS Ib-er die uitlegt, ouders en kinderen instrueert (bv hoe spreek je de letters uit?) en volgt (meekijken/ mailen/evaluatiegesprekjes)

De tutor aan de slag met de leerling

Bouw bestaat uit 12 modules, dus 500 online lessen voor het aanleren, inoefenen, herhalen en toepassen van leerstof Bouw 1 t/m 7 leert alle afzonderlijke letters aan. Bouw 8 t/m 12 oefenen met letterclusters, samengestelde woorden en lettergrepen. Na Bouw 12 leest de leerling E3 correct en geautomatiseerd.

Voor wie ? Halverwege groep 2, begin groep 3: zwakke letterkennis zwak klankbewustzijn In de loop van groep 3 zwak in lezen van woorden dyslexie in familie thuis wordt niet veel voorgelezen Eigen ervaring: Nog niet beginnen als het kind geen auditieve synthese beheerst.

In Bouw! 1 worden 6 letters aangeleerd en daarvan worden allerlei woorden gebouwd.

Het linkerscherm instrueert de (ongeschoolde) tutor

Blauwe teksten spreekt de tutor hardop uit Rode en zwarte tekst moet de tutor uitvoeren.

Het rechterscherm is voor de leerling Het rechterscherm is voor de leerling. De elementaire leeshandeling wordt keer op keer voor- en nagedaan.

De tutor ziet welke les nog niet is aangevinkt: die wordt gemaakt.

De afwissende spelvormen helpen bij de motivatie.

Woorden zelf maken, daarna weer lezen

Als alle oefeningen van de module zijn gedaan, volgt een toets Als alle oefeningen van de module zijn gedaan, volgt een toets. Eerst de aangeleerde letters, daarna de woordtoets…

Die altijd eindigt met niet bestaande woorden .. Die altijd eindigt met niet bestaande woorden. Schijnlezen is niet mogelijk.

Aantal fouten, maar ook de mate van automatisering bepalen of de leerling moet herhalen of verder kan naar de volgende module.

Ouders en school hebben beide inzage in de oefentijd.

De eerste vier Bouw!leerlingen zonder 3 E-scores op M3, E3 en M4

Kosten per jaar Schoolabonnement: € 60,00 Elke leerling: € 35,00

Vragen ? Doe de Bouw!Coördinator cursus van Lexima