Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen
Kenmerken Preventief: hulp buiten de klas voordat de kinderen onvoldoende profiteren Computer en tutor ondersteunend Gestructureerde opbouw, te gebruiken naast iedere methode Gebruik wisselrijtjes Webbased , thuis en op school te gebruiken en te volgen Wetenschappelijk bewezen effectief door UvA; kinderen met en zonder familiair risico presteren beide significant beter op woordlezen na interventieprogramma Bouw, ook nog in groep 5
Voorwaarden om zwakke lezers dmv Bouw! met 50% te verminderen Minimaal een jaar lang 4x 15 min per week (naast reguliere lessen) Tutors kunnen vinden: 2 x op school, 2x thuis , met geduld/overwicht voor het kind, feedback naar het kind, minimaal leesniveau M6, met voldoende computervaardigheden Systeemeisen controleren door ICT/ITS Ib-er die uitlegt, ouders en kinderen instrueert (bv hoe spreek je de letters uit?) en volgt (meekijken/ mailen/evaluatiegesprekjes)
De tutor aan de slag met de leerling
Bouw bestaat uit 12 modules, dus 500 online lessen voor het aanleren, inoefenen, herhalen en toepassen van leerstof Bouw 1 t/m 7 leert alle afzonderlijke letters aan. Bouw 8 t/m 12 oefenen met letterclusters, samengestelde woorden en lettergrepen. Na Bouw 12 leest de leerling E3 correct en geautomatiseerd.
Voor wie ? Halverwege groep 2, begin groep 3: zwakke letterkennis zwak klankbewustzijn In de loop van groep 3 zwak in lezen van woorden dyslexie in familie thuis wordt niet veel voorgelezen Eigen ervaring: Nog niet beginnen als het kind geen auditieve synthese beheerst.
In Bouw! 1 worden 6 letters aangeleerd en daarvan worden allerlei woorden gebouwd.
Het linkerscherm instrueert de (ongeschoolde) tutor
Blauwe teksten spreekt de tutor hardop uit Rode en zwarte tekst moet de tutor uitvoeren.
Het rechterscherm is voor de leerling Het rechterscherm is voor de leerling. De elementaire leeshandeling wordt keer op keer voor- en nagedaan.
De tutor ziet welke les nog niet is aangevinkt: die wordt gemaakt.
De afwissende spelvormen helpen bij de motivatie.
Woorden zelf maken, daarna weer lezen
Als alle oefeningen van de module zijn gedaan, volgt een toets Als alle oefeningen van de module zijn gedaan, volgt een toets. Eerst de aangeleerde letters, daarna de woordtoets…
Die altijd eindigt met niet bestaande woorden .. Die altijd eindigt met niet bestaande woorden. Schijnlezen is niet mogelijk.
Aantal fouten, maar ook de mate van automatisering bepalen of de leerling moet herhalen of verder kan naar de volgende module.
Ouders en school hebben beide inzage in de oefentijd.
De eerste vier Bouw!leerlingen zonder 3 E-scores op M3, E3 en M4
Kosten per jaar Schoolabonnement: € 60,00 Elke leerling: € 35,00
Vragen ? Doe de Bouw!Coördinator cursus van Lexima