Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Lotgenotencontact.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Opvoeden van drukke kinderen
Jongvolwassene (Adolescent)
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Psychologieles 5 lesweek 5
Psychologieles 4 lesweek 4
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
SEKSUALITEIT SO 1: dia 3 t/m 14 SO 2: dia 15 t/m 21
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Ontwikkelingspsychologie
H3 Wat is normaal?.
Alcohol en grenzen Plaatje.
Ontwikkelingspsychologie
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Zwart wit denken in de klas
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gemaakt door Lars Courtens
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Over communiceren in het huwelijk
Doelgroepen Adolescentie
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Van kind naar jongvolwassene.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 7: Adolescentie 12 tm (ongeveer) 20 jaar

Lesinhoud Cognitieve ontwikkeling Sociaal- emotionele ontwikkeling Seksuele ontwikkeling Taal ontwikkeling Problemen in de adolescentie

Wat hoort er volgens jullie bij de adolescent?

COGNITIEVE ONTWIKKELING Formeel-operationele fase; Geheugen Langer termijn geheugen, verbindingen leggen, breed inzicht Nemen kennis beter op Abstract denken en kritisch denken Minder zwart-wit Mening ontwikkelen en onderbouwing In hypotheses denken; verbanden leggen Logisch denken Keuzes maken Van BO naar VO Eerst eigen ‘ik’ centraal, later in adolescentie minder; Moeite met luisteren Afzetten Tegenstrijdig Zelfreflectie; is soms ‘te’ Formeel – operationele fase; van concreet-operationele fase naar formeel-operationeel. (concreet-operationeel = concrete operaties ondernemen, handelingen uitvoeren om iets te ontdekken, processen en verbanden zien / formeel-operationeel = leert abstract denken, los van de concrete dingen om hem heen, logisch denken) Lange termijn geheugen = informatie blijft langer bewaard Nemen kennis beter op Abstract denken Mening ontwikkelen In hypotheses denken; verbanden leggen (als …. dan …) Logisch denken Van BO naar VO; grote verandering. Veel vakken, nieuwe mensen, van oudste naar brugpieper. Eigen denkwereld centraal; Moeite met luisteren (naar andermans mening en hebben vaak een andere visie op dingen, voelen zich vaak eenzaam hierdoor) Afzetten Tegenstrijdig; klagen bijvoorbeeld over vervuiling door anderen, maar doen er zelf niets aan. Hekel aan rommel op het plein, maar kijk je eigen kamer eens! Zelfreflectie; is soms ‘te’; nadenken over zichzelf, gaat vaak over lichaam en uiterlijk. Dit laatste is vaak te. Geheugen: Verbindingen leggen; breed inzicht (hersencellen sterven af en maken ruimte voor het leggen van verbindingen – daardoor breder inzicht) Info wordt langer bewaard (lange termijngeheugen neemt toe) Abstract en kritisch denken; Genuanceerd denken; minder zwart – wit (ten opzichte van de puber) Mening wordt met argumenten onderbouwd (zijn overtuigd van hun gelijk, dus gaan discussiëren en beargumenteren) Eigen mening staat minder centraal (dit is een verschil met de puber, adolescenten zijn beter in staat een andere mening aan te horen en er over na te denken dan een puber) Interesse in politiek en religie Nadenken over politieke kwesties (puber had hier nog geen interesse in) Verplaatsen in standpunten van politieke partijen en diverse religieuze uitingsvormen Keuzes maken Werken of studeren? Bij ouders wonen of op jezelf? Reizen of lekker thuis blijven? Filmpje

Maar vooral…Thrillseekers https://www.youtube.com/watch?v=wL_nNrHz4wM Prefrontale cortex

SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELING Streven naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid losmaken Half kind – half volwassen Veel conflicten Behoefte erbij te horen; peergroup geeft zekerheid, maar ook een bepaalde druk Grenzen opzoeken Zoeken naar eigen identiteit: Spiegelen Experimenteren Experimenteren en identificeren Relaties worden stabieler Normen en waarden krijgen eigen karakter Op weg naar een eigen identiteit Normovertredend gedrag: Vandalisme en crimineel gedrag Misbruik van alcohol en drugs Digitaal pesten Streven naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid - losmaken Half kind – half volwassen = wil graag op eigen benen staan, maar als het misgaat kruipt hij graag weg bij ouders Veel conflicten = ouders vinden het moeilijk om hun kind los te laten, vrijheid en verantwoordelijkheid geven, pubers nemen geen blad voor de mond en dat is soms lastig voor de ouders. Meer begrip voor pubers, geeft minder strijd. Regels blijven belangrijk. Erbij horen; peergroup geeft zekerheid en steun, (begin van de identiteit) maar ook een bepaalde druk; ze passen zich aan aan de groep; juiste kleding, zelfde taalgebruik, zelfde gedrag = groepscode. Groepsdruk is groot als het gaat over seks en het gebruik van alcohol of drugs. Mening van ouders is minder belangrijk dan die van de groep. Grenzen opzoeken; Zoeken naar eigen identiteit: Spiegelen aan mensen uit zijn omgeving; idolen of belangrijke leden uit de peergroup. Eigen identiteit als het gaat om kleding, bepaalde merken zijn belangrijk, rugzakken, mobieltjes. Experimenteren op het gebied van vriendjes en vriendinnetjes, te laat komen, spijbelen, drinken en roken. Bepaalde mate van ruimte om te experimenteren is belangrijk. Normovertredend gedrag: Nadrukkelijk overtreden van de waarden en normen. Vandalisme en crimineel gedrag; Misbruik van alcohol en drug; experimenteren met Digitaal pesten Losmaken van de thuissituatie Op jezelf wonen (adolescent neemt letterlijk afstand van de thuissituatie. In zijn hele doen en laten wordt de adolescent realistischer en standvastiger. Dit komt de relatie met thuis ten goede, minder strijd met thuis, ouders kunnen hun kind ook beter zien als “volwassen’) Zelfstandigheid Intiemere contacten (ruim de helft van de jongeren heeft op deze leeftijd een vaste relatie) Meer verantwoordelijkheidsgevoel = beter met vaste relaties kunnen omgaan (experimenteren steeds minder) Zoeken naar originaliteit (gaat minder ver in de aanpassingen aan waarden en normen van de peergroup, wil nog lid zijn maar wil zich onderscheiden, wil origineel zijn) Radicalisering (kan op deze leeftijd toenemen, maar gebeurt ook bij jonge tieners, zijn vaak ontevreden over hun sociale positie of status) Links of rechts Combinatie studie en werk (moeten werken en studeren i.v.m. het uitgavenpatroon en de hoogte van de studiefinanciering, 75 procent heeft een bijbaantje) Bijbaantjes kunnen aanvullend zijn (wanneer het werk raakvlak heeft met studie) Bijbaantjes kunnen belemmerend zijn (wanneer het veel tijd kost) Experimenteren en identificeren Relaties worden stabieler Normen en waarden krijgen eigen karakter Op weg naar een eigen identiteit (experimenteren veel minder extreem dan pubers, adolescenten experimenteren vooral met gedrag en uiterlijk – geen idolen zoals popsterren meer, maar belangrijke personen dichtbij: vriend, docent, trainer etc)

Maar vooral …. Denken in stereobeelden.

SEKSUELE ONTWIKKELING Hormonale veranderingen - lichamelijke veranderingen Hevige verliefdheden Seksuele activiteiten; grenzen verkennen Seksuele geaardheid Aan het einde van de fase is het lichaam volgroeid Hormonale veranderingen; Schaamhaar/ okselhaar Borsten gaan groeien Eierstokken groeien => menstruatie begint Natte dromen Baardgroei Heftige verliefdheden: Jongens zijn vaak ouder dan de meisjes – omdat meisjes een of twee jaar sneller in hun ontwikkeling zijn Seksuele activiteiten: ze gaan grenzen verkennen. Worden seksueel actief (ontluikende seksualiteit) – maar willen vooral veel privacy Seksuele geaardheid: de vraag komt val ik op mannen, vrouwen of beide? Einde van deze fase is je lichaam volgroeid.

Lichamelijke ontwikkeling: Meisjes: Jongens: De groeispurt begint rond hun tiende. Menstruatie en borstontwikkeling begint rond hun elfde. Schaamhaar, okselhaar. De groeispurt begint rond hun twaalfde. Penis begint te groeien en teelballen zakken in. Spermaproductie komt op gang rond de 13 jaar. Lichaamshaar ontwikkeling, gezicht, borst, oksels, schaamhaar. De stem wordt lager. https://www.youtube.com/watch?v=8HVAh_FGHks

TAALONTWIKKELING Klankontwikkeling; dialect, straattaal Woordenschatontwikkeling Grammaticale ontwikkeling Communicatieve ontwikkeling Metalinguistische ontwikkeling Schriftelijke taalontwikkeling Klankontwikkeling; dialect, straattaal=mengeling van Turks, Marokkaans, Nederlands, Surinaams etc. Woordenschatontwikkeling: levenlang groeiend. is vaak groter dan men op school denkt. Grammaticale ontwikkeling: einde basisschool = kind taalbewustzijn volwassen Communicatieve ontwikkeling: Leren discussiëren Hoofd en bijzaken onderscheiden Reflecteren (is ook metalinguïstisch) Effectief informatie uitwisselen Metalinguistische ontwikkeling: = kunnen nadenken over taal – kunnen reflecteren over taal. Dit houdt nooit op. (voorbeeld: puber schaamt zich omdat hij een leuk meisje uit wilde vragen en in zijn ogen een verkeerd woord heeft gekozen) Schriftelijke ontwikkeling: Schrijven = hulpmiddel om gedachten te ordenen, maar ook kennis vastleggen, maar ook om te bewaren en door te geven. (dagboek etc) Leren lezen wordt lezen om te leren SMS-en is creatief met taal omgaan ff w88 (even wachten) FILMPJE

Problemen in de adolescentie Geestelijk: Lichamelijk: Depressie Stemmingswisselingen Eenzaam voelen Pestgedrag Zelfmoord (pogingen) Seksuele geaardheid Obesitas Anorexia Boulimia Tienerzwangerschap Soa’s

Opdracht: Filmopdracht: Maak in groepen van 5/6 personen een korte film over het leven van een adolescent. Maak hierin een aantal kernmerken duidelijk waar een adolescentie zich mee bezig houdt. Hoe je de film indeelt dat mogen jullie zelf weten. Hieronder lees je een aantal punten die je in ieder geval dient terug te laten komen: Er komen minimaal 3 punten terug die herkenbaar zijn voor een adolescent. De korte film duurt minimaal 30 seconde minuten en maximaal 3 minuten. Je hebt maximaal 15 minuten om de opdracht te voltooien. Stuur deze via de mail naar de docent