Ronald von Piekartz Annemiek Franzen-van Herk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Advertisements

Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Tentoonstelling.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
Meervoudige intelligenties
Een moodboard?.
d Impressionisme – 1910 d Pointillisme / Divisionisme vanaf 1885
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Moderne Kunst.
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Deadline magazine. Inhoud  Elke week een bekende kunstenaar, grafisch vormgever invloed van het verleden  Linken deze met een opkomende kunstenaar die.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Naïeve kunst.
de Ontdekking Oosterhout
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Natuurgerichte intelligentie
Projecten bij de.
Wat is er te zien? Kunst van de vroege middeleeuwen tot begin twintigste eeuw Grote kunstenaars zoals Bosch, Bruegel, Rubens, Rembrandt, Kandinsky etc.
Pasen in de kleuterklas
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Muziek: op zoek naar emotie
Multimedia 2 t/m 13 maart.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
“Help mij het zelf te doen”
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.
Het schrijven van een verhaal
Op zoek naar emotie. Hoe belangrijk is muziek op dit moment t.o.v. het verleden? Technologie is veranderd VB: Slaven, Grieken. Meerdere stijlen ontwikkeld.
Ontwikkeling en de basisschool
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien in de stad les 3
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Keith Haring Van graffiti tot echte kunst. Keith Haring Wordt geboren op 4 mei 1958 in Amerika. Hij was de oudste van 4 kinderen. Op jonge leeftijd is.
Profiel- en vakkenkeuze
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Het schrijven van een verhaal
15 juni 2016 Ronald von Piekartz Annemiek Franzen-van Herk
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Cultuureducatie met Kwaliteit
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Ontwerpen van een woning
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Profiel- en vakkenkeuze
Cultureel en kunstzinnige vorming
Nationale Onderwijsweek
Algemeen.
Mijn visie op onderwijs
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Ontwerpen van een woning
Cultuureducatie met Kwaliteit
-Beginnen met info over doel
21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Met een vrolijk muziek . Ik ben dankbaar ....
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
voorbeeld volgende bladzijde terug
Wereldkunst: kijken en vergelijken
volgende bladzijde terug
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Ronald von Piekartz Annemiek Franzen-van Herk CmK subthema’s Ronald von Piekartz Annemiek Franzen-van Herk

https://www.youtube.com/watch?v=pQ84EvITcDQ&feature=youtu.be

Overzicht Algemene toelichting: een onderwerp kiezen Ontwikkellijnen voor subthema’s: globale verticale leerlijn Tips bij het uitwerken van een subthema voor een leeftijdsgroep Wijkthema’s komende periode Brainstormen (algemeen + gericht) Bronnentips

Subthema’s voor 4-6 jaar Herkenbare onderwerpen Concreet Bijvoorbeeld: mensen, verhalen, thuis, natuur, seizoenen, feest, kleding, gebouwen, voertuigen, eten, dieren Concreet Meerdere zintuigen Kunst i.c.m. het “echte”

Subthema’s voor 6-9 jaar Concrete onderwerpen, met context Bijvoorbeeld: eerder genoemde onderwerpen vanuit een historische of culturele context belicht. Wereldoriëntatie Lupa Capitolina Een gevarieerd aanbod aan kunst

Subthema’s voor 9-12 jaar Inbreng leerlingen Abstracte onderwerpen Bijvoorbeeld: beroepen, actualiteiten, idolen, “wie ben ik” Abstracte onderwerpen Bijvoorbeeld: vriendschap, gerechtigheid of vrede Kunst met achtergrond Bedoeling van de kunstenaar (Kunst)historische context

Afrika Museum, Berg en Dal Kunst om te eren Fruitvormen Wonen in Mali ?, Dennis Bergkamp, 2014 Oldenburg, Klokhuis, 1992 Afrika Museum, Berg en Dal 4-6 jaar 6-9 jaar 9-12 jaar

ontwikkellijnen subthema’s Groep 1/2 Groep 7/8 Concrete onderwerpen, waarnemen met alle zintuigen  Ook abstracte begrippen Onderwerp d.m.v. inzoomen op objecten Onderwerp in (kunsthistorische) context Leerling ontdekt eigen standpunt Eigen standpunt m.b.t. onderwerp vergelijken met dat van anderen. Eigenaarschap vooral bij leerkracht; leerkracht bepaalt onderwerp, levert beeldmateriaal, deelt informatie Eigenaarschap meer naar leerling; Leerling kan meebepalen over het onderwerp en zoekt beeldmateriaal en informatie

Tips Groep 1/2 Groep 3/4 Groep 5/6 Groep 7/8 Herkenbare, concrete onderwerpen Concrete onderwerpen met een context, hoe wordt het gebruikt (functie), hoe is het zo gekomen? Concrete onderwerpen met een context waarin oog is voor verschillende mogelijkheden, culturele verschillen Idolen / wereld van volwassenen / actualiteiten / subgroepen/ identiteit Meerdere zintuigen aanspreken Vroeger vergelijken met nu, oude objecten betrekken, bijvoorbeeld van grootouders Mogelijkheid voor abstracte begrippen, bijvoorbeeld “schoonheid” Kunst i.c.m. het “echte” aanbieden Inbreng leerlingen Kleurrijk Tips

Wijkthema’s Midden: Mode & Kleding Noord: Muziek (vorige periode: Midden) Zuid: Muziek & Dans Oost: Schilderkunst (vorige periode: Noord)

Brainstorm Mode & Kleding en Kunst Culturele verschillen Traditie in een nieuw jasje KLEUREN Catwalk Schooluniformen en eigen identiteit Traditionele Chinese trouwjurk Fashion & Glamour & Performance Klederdracht Geisha

Brainstorm Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8 Verkleedkleren   Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8 Verkleedkleren Decoraties wereldoriëntatie Schoonheid Kleren bij beroepen Versieren, details Beeldende kunst Decors en kostuums de feestmuts, welke muts past bij welk feest Crazy Hair Day http://kunstzinnigeorientatie.slo.nl/lesvoorbeelden/jezelf-versieren schooluniform https://en.wikipedia.org/wiki/School_uniforms_by_country Mode en technologie Photoshop; Iris van Herpen (kleding 3d printen)http://arttube.nl/nl/video/Boijmans/Future_of_Fashion_Iris_Van_Herpen Kleren die bij het weer / seizoenen passen Naar waarneming; kleding naar lichaam ontworpen Dress to impress Identiteit, imago, idolen Hedendaagse beeldcultuur Stijl van een kunstenaar, bedoeling, standpunten Brainstorm

Checklist: leg de subthema’s vast

Checklist: onderzoek horizontale leerlijn

Brainstorm Muziek en Dans Tapdans Omgevingen die uitnodigen tot dans en muziek instrumenten aan je lijf …en de DJ zegt: DANS! Sprookjes in ballet Triadisch Ballet musicals Flashmob Het “gesprek” tussen danser en muzikant Silent Disco

Brainstorm Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8   Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8 “Horen met meer dan je oren”  met je lichaam reageren op muziek Sprookjes in muziek en beweging De machine: geluid, beweging, verbeelding komen samenhttps://www.youtube.com/watch?v=_PEObh8Aw9g (aanrader!) Wat zijn goede Dancebeats ? Muziek, dans en technologie Zie jij wat ik hoor? (snel/langzaam, hard/zacht – silent disco) Bewegend geluid maken Muziek met je lijf: van tapdans tot Afrikaanse dans Een musical maak je samen Als een dier dansen op junglemuziek http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54d-Gr12-Doorkijkje.html (dansende beren) http://www.moetjedoen.nu/assets/moetjedoen/images/Proeflessen%20Muziek/Slang%20les4.pdf lesvoorbeeld (slang kronkelen sissen) Muzikale ruimtes Triadisch ballet: bewegen naar geluid en kostuum Brainstorm

Muziek opzet vorige periode (toen: wijk Midden) Groep1-2 (muzikale verkenning van directe omgeving) ‘herinnering’ ‘gevoel’ -naspelen en nadoen- “Kennismaking Muziekinstrumenten” Groep 3-4 (muzikale verkenning van onderwerpen uit wijk) ‘de fanfare’ ‘het circus’ -muziek en verbeelding (verhalen, sprookjes)- link “Wereldmuziek” Groep 5-6 ‘verre landen ‘andere tijden’ ‘toekomst’ (heden en verleden) “Componeren en lied schrijven” Groep 7-8 ‘oorlog’ ‘rap en liefde’ ‘muzikanten’ ‘ringtones’ (computer en muziek) “Stijlen Muziek en de daarbij behorende instrumenten” TULE

Brainstorm Muziek Muzikale recycling Wereldmuziek Instrumenten ontdekken Muziekgeschiedenis Luisteren en verbeelden Muziek op straat Samenspel Muziek schrijven technologie

Brainstorm Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8   Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8 Geluiden omgeving verkennen Muziek in de wijk Circus / fanfare Muziek uit verre landen Muziekstijlen Herinneren Muziek bij sprookjes Muziek uit andere tijden Instrument & imago Muziek en emotie Muziek en fantasie Lied schrijven Rappen over liefde Geluid herhalen Regenmuziek Huis in Dresden (Dl) Ringtones Brainstorm

Schilderkust opzet vorige periode (toen: Wijk Noord) Schilderkunst (Noord) Groep1-2 ‘ik’ ‘mensen’ ‘spelen’ ‘dieren’ Groep 3-4 ‘familieportret’ ‘aankleding’ -waarneming- Groep 5-6 ‘andere tijden’ ‘verre landen’ ‘interieurs’ Groep 7-8 ‘de kunstenaar’ (en zijn stijl) ‘affiches’ (musical) -inrichten van tentoonstellingen’ TULE

Brainstorm Schilderkunst Stippen met betekenis Affiches Verf de vrije loop laten Geïnspireerd Portretten Kinderen kijken naar kunst, kunst kijkt naar kinderen Dieren in kleur Natuur in beeld Culturele stijlen Waarde <> prijs

Brainstorm Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8 “Ik”, zelfportret   Groep 1-2 Groep 3-4 Groep 5-6 Groep 7-8 “Ik”, zelfportret Mensen Waarneming Andere tijden De kunstenaar en zijn/haar stijl  https://www.youtube.com/watch?v=S0A5bfLo8LU (kleddertap) Familieportret, relaties Exotisch: Schilderkunst in andere culturen Affiches http://www.laatmaarleren.nl/methode/proeflessen/jan_en_de_jugendstilposter_jan_toorop Dieren Kunst in je kamer Tentoonstellingen inrichten Spelen met verf Waarde van kunst Waar maakten kunstenaars hun verf van? Brainstorm

Tips http://www.jeugdpleinhengelo.nl/ http://kunstzinnigeorientatie.slo.nl/ http://www.schooltv.nl/ http://tule.slo.nl/ http://arttube.nl/ Moet je doen: Cultuureducatie + www.moetjedoen.nu

Tips http://www.jeugdpleinhengelo.nl/ http://kunstzinnigeorientatie.slo.nl/ http://www.schooltv.nl/ http://tule.slo.nl/ http://arttube.nl/ Moet je doen: Cultuureducatie + www.moetjedoen.nu http://www.laatmaarleren.nl/proeflessen http://www.laatmaarleren.nl/filter/

Referenties https://10voordeleraar.nl/documents/kennisbases_pabo/kb_beeldend_onderwijs.pdf (bezocht mei 2016) http://kunstzinnigeorientatie.slo.nl/ (bezocht mei 2016) http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54a.html (bezocht mei 2016) Van Onna, J., Jacobse, A. (2013). Laat Maar Zien; Didactiek voor beeldend onderwijs (hoofdstuk 11-12). Almere: Noordhoff Uitgevers