Samenwerking bibliotheken en de Belastingdienst Burgers en maatschappelijk dienstverleners ondersteunen Dialoogsessie Almere Maatschappelijk dienstverleners Tineke Bibliotheken Belastingdienst
Agenda Welkom Inleiding Voorstelrondje Convenant Koninklijke Bibliotheek – Belastingdienst Voorbeeld : Wetswinkel Brainstormen – ideeën uitwisselen Afspraken
Aanleiding samenwerking: Tineke
Uitleg convenant Koninklijke Bibliotheek – Belastingdienst Doel bijeenkomst Uitleg convenant Koninklijke Bibliotheek – Belastingdienst Aanzet tot netwerkaanpak dienstverlening e-overheid voor kwetsbare burgers Tineke
Aanwezig Bibliotheek de nieuwe bibliotheek , Servicecentrum Flevolandse Bibliotheken, Maatschappelijke Dienstverleners Het Gilde / VMCA, Humanitas, Stichting Wetswinkel, ANBO, KBO en WZEO Tineke
Convenant KB – Belastingdienst Samenwerking 3 pijlers Cursussen digitale vaardigheden (Klik&Tik, Digisterker) in de bibliotheek Veilig internet voor E-overheid in de bibliotheek Het faciliteren van maatschappelijke dienstverleners voor belasting- c.q.toeslagspreekuren in de bibliotheek Tineke
Pijler 1 & 2: Cursussen en Veilig Internet verwijst burger naar voor: computers met internet, digivaardigheidstrainingen evt. belastingspreekuren B&E
Pijler 1 & 2: Cursussen en Veilig Internet formuleren eisen voor internetplekken en printfaciliteiten in overleg met B&E
Pijler 1 & 2: Cursussen en Veilig Internet biedt contextinformatie over de digitale overheid: - portalen - DIGID - toolkit B&E
Pijler 3: belasting- en toeslagspreekuren Biedt E-learningomgeving in 2016 /2017 provinciale /lokale dialoogsessies met bibliotheken en maatschappelijk dienstverleners B&E
Pijler 3: belasting- en toeslagspreekuren Doel diagloogsessies: Kennismaken Informatie uitwisselen Afspraken maken Maatschappelijk dienstverleners Bibliotheken B&E Belastingdienst
Verantwoordelijkheden Burger: uitvoeren van belastingzaken in de bibliotheek zo zorgvuldig mogelijk omgaan met zijn persoonlijke gegevens integer omgaan met voorzieningen bibliotheek
Verantwoordelijkheden Maatschappelijk Dienstverlener: ondersteuning, hulp of dienstverlening aan de burger zoals afgesproken opleiden en kennis vergaren met betrekking tot digitalisering en zaken doen met de Belastingdienst op peil houden kennis B&E
Wie is waarvan in de samenwerking? bieden van faciliteiten: -computers -internetwerkplekken -printers volgens (informatiebeveiligings)eisen van de Belastingdienst organisatie en locatie van de spreekuren (samen met maatschappelijk dienstverlener) B&E
Verantwoordelijkheden: bibliotheken ondersteunen bij invulling van (informatiebeveiligings)eisen waar nodig; informatie en opleidingsmateriaal aan maatschappelijk dienstverleners opleidingen over: Digitaal zaken doen met de overheid Inkomstenbelasting Toeslagen B&E
Samenwerking biedt maatschappelijk dienstverleners: meer inzicht in lokaal netwerk inhoudelijke opleidingsmodules van BD toegang tot faciliteiten van de Bieb B&E
Voorbeeld van een spreekuur in de bibliotheek Stichting Wetswinkel Voorbeeld van een spreekuur in de bibliotheek
Aan de slag Kennismaken, wie doet wat, wat gebeurt er nu op vlak digitalisering en zaken doen met de overheid? Wat zou je willen: mogelijkheden, ambities, wensen… Wat heb je daarvoor nodig? Tineke
Mogelijke invullingen Spreekuur Informatieavond Doorverwijzen (A4 tje voor doorverwijzers) Digivaardigheidscursussen ….
Afspraken en afronding Tineke
Almere Contactgegevens: Tineke