Observeren Les 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

Observeren “what you see, is what you get”
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Redactioneel schrijven Les 2
Observeren en rapporteren
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Collegeweek 3 Observeren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presenteren en communiceren
Observeren en rapporteren
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Kijken naar Kinderen Week 4
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
3F maken van een verslag.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Lesweek 2 Theorie pagina 173 t/m 181 De Schijf van Vijf
S/k/l interviewen.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Aantrekkelijk formuleren
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Les 5: Het marketingplan
Nee Zeggen!.
Observeren rapporteren
Beste havo 4..
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
E-learning, E-health & Domotica
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Methodiek Observeren.
Begeleiden Les 5.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren en rapporteren
Observeren Les 1.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
E-health domotica E-learning
Observeren Les 2.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
ADL Les 1.
Observeren rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren Les 7.
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren Les 3

Lesindeling College theorie pagina 88 t/m 91 Observeren Observatietechnieken Zelfstandig lezen pagina 88 t/m 91 Klassikaal vragen beantwoorden Observatieopdrachten

Observeren Doelgericht Volgens een bepaalde methode Altijd vooraf doel observatie bepalen Altijd gedrag observeren Bij observeren mag je NOOIT interpreteren!! Je kijkt alleen naar de feiten. Objectief observeren is niet gemakkelijk….

Stappenplan observatie

Observatietechnieken Participerend observeren / intern observeren Niet participerend observeren / extern observeren

Observatiemethoden Vrije observatie Gestructureerde observatie Intervalobservatie Contextuele observatie Protocollaire observatie

Vrije observatie Altijd met een doel Maar nog geen concrete observatievragen Alleen de feiten Gaat vaak samen met participerend observeren

Gestructureerde observatie Exact doel Duidelijke observatievraag Vaak bij vragen over getallen (hoe lang, hoe vaak) Observatieformulier gebruiken (aankruisen) Meestal niet participerend observeren

Intervalobservatie Wisselende tijden observeren Altijd aan de hand van je observatiedoel Vooraf vastleggen wanneer je gaat observeren Voordelen: meer informatie verzamelen en deze ook vergelijken met elkaar. Bijvoorbeeld: een cliënt eet wel bij het ontbijt maar niet bij de lunch.

Contextuele observatie Niet de cliënt maar de omgeving wordt geobserveerd! Waar let je op? Contacten die cliënt heeft met anderen Woonsituatie Dagindeling gezinsleden Er gebeuren veel dingen tegelijk, observeren is dan lastig. Video-opname is een goed hulpmiddel.

Protocollaire observatie Door de instelling is vastgesteld hoe vaak, wat en wanneer er minimaal geobserveerd moet worden In het schema staan de observatiepunten Voordelen: je ziet niets over het hoofd, alle collega’s kijken naar dezelfde onderwerpen. Nadelen: door de vastgestelde punten kun je informatie missen.

Vragen Je wilt weten hoe de bewoners van een woongroep reageren op de komst van Henk, een nieuwe bewoner. Wat voor een soort observatie doe je dan? Antwoord: contextuele observatie Een cliënt heeft af en toe woedeaanvallen. Nu wil je erachter komen wanneer deze aanvallen vooral plaatsvinden. Is er een patroon te ontdekken? Welke vorm van observatie ga je doen? Antwoord: intervalobservatie

Vragen Je loopt stage op een recreatieafdeling van een asielzoekerscentrum. Er is in de groep wat onrust en jouw stagebegeleider heeft jou gevraagd eens te observeren tijdens de lunch. Wat voor een soort observatie ga je doen? Antwoord: een vrije observatie En is dat dan participerende of niet participerende observatie?

Vragen Je werkt op een kinderdagverblijf en de ouders van Bo (3 jaar oud) hebben gevraagd of jij vandaag wilt bijhouden hoeveel zij drinkt. Welke vorm van observatie ga je doen? Antwoord: gestructureerde observatie Je begint je dienst bij een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Er ligt een formulier klaar waarop precies staat waar jij op moet letten die dag. Hoe heet deze vorm van observatie? Antwoord: protocollaire observatie

Observatieopdracht https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA

Gedrag observeren Jullie gaan in deze les aan de slag met observeren. Jullie maken groepjes en bedenken 2 situaties die je uit gaat spelen in een rollenspel (denk aan het werkveld). Je bedenkt een situatie waarin je participerend wilt observeren en waarin je niet-participerend wilt observeren. De situaties spelen jullie uit. De docent geeft aan of er groepjes zijn die het voor de klas gaan uitspelen.