Brugfiguren & Activering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociale dienst Liliane Moons
Advertisements

1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Duurzame activering van bijstandsgerechtigden Sarah Carpentier Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck Stuurgroep activering (VVSG) – 9 maart 2010.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Stages en praktijkonderzoek in de sociale economie
Het regeerakkoord van 1 dec Werkgroep activering 20 januari 2012.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
BBC – LDC.
Een Monitor Sociale Economie voor de Provincie Antwerpen Joris Ghysels Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck.
Weerslag van de crisis op de arbeidsmarkt Studie Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Lokale besturen bestrijden kinderarmoede Hoe werk je resultaatsgericht aan kinderarmoedebestrijding? – Mechelen.
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Voorstelling aan CD&V-Senioren
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Informatiesessies De asielcrisis in de lokale context 26 november 2015.
Informatiesessies Lokale Besturen Asielcrisis 10 december 2015.
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
Project DC-NOISE Demographic Changes New Opportunities In Shrinking Europe Aanleiding: Bevolkingskrimp, ontgroening & vergrijzing Nood aan meetbare indicatoren.
Cijfers asielcrisis VVSG VVSG - De Asielcrisis 1.Cijfers over de asielaanvragen 2.Cijfers over de opvang van asielzoekers OPMERKING: Vanaf 2016.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Het nieuwe Vlaamse doelgroepenbeleid. 6 de SHV: waar staan we? moeizaam politiek akkoord omgezet in bijzondere wetten overheveling: - bevoegdheden (juli.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Sociaal wonen, woonkosten en betaalbaarheid Wat vertelt het Grote Woononderzoek 2013 ons over de betaalbaarheid in de sociale huur in Vlaanderen? Dr.
23 juni 2017.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Richtlijnen voor professionele begeleiders
#EBJ16.
MISSION Mobile Integrated Social Services Increasing Outcomes for people in Need.
De rol van lokale besturen bij armoedebestrijding
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Voorstelling kansarmoedeatlas
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Geïntegreerd breed onthaal
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.
Groei dossiers/ lokale opleg
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Geïntegreerd breed onthaal
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
CO Stand van zaken beleidsdossiers Werk naar aanleiding van de 6de staatshervorming Fabio Contipelli Peter Cousaert OCMW Centrumsteden, 09/06/2015.
Resultaten FEAD-enquête 2017
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
OUTCOME-INDICATOREN WMO
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Brugfiguren & Activering 25/20/2016 25/20/2016 VVSG Centrumstedenoverleg VVSG Centrumstedenoverleg

WAT ZIJN/DOEN BRUGFIGUREN? Index Kind en Gezin: kansarmoede kinderen van 7% in 2007 naar 18% in 2012 Maatregelen, subsidies, premies enz. raken moeilijk bij de juiste mensen Vanaf nu gaan we waar de mensen zijn Brugfiguren maken brug tussen kwetsbare kinderen in lagere school en alle maatregelen en instrumenten om armoede te bestrijden In scholen met veel armoede (SES-criteria, socio-economische status)

RESULTATEN 7 brugfiguren (5.2 VTE) actief in 8 basisscholen met in totaal 1598 kinderen (3-12 jaar) in armoede. Scholen worden elke twee jaar herbekeken. Na 18 maanden Resultaten brugfiguren januari 2015 – juni 2016 Aantal kinderen 1086 Aantal gezinnen 383 Aantal hulpvragen 2224

RESULTATEN

TYPE HULPVRAGEN

ARBEIDSSITUATIE BEREIKTE GEZINNEN Beide ouders werken niet 31% Beide ouders werken 7,6% Eén van de ouders werkt (veel eenoudergezinnen!) 33 % Onbekend (nog niet in het gezin) 28,7 %

IMPACT OP SOCIALE DIENST Cijfers Sociale Dienst 2014 2015 2016 (K1 tem K3) 2016 (projectie) # vragen sociaal huis 4.422 4.789 4.509 6.012 (+36 % tov ‘14) # intakes sociale dienst 1.026 1.076 938 1.251 (+22 % tov ‘14)

EVOLUTIE ARMOEDE-INDEX K&G

EN NU? -Na 18 maanden bijna 70% van doelgroep bereikt. Vooral financiële hulpvragen, maar ook participatie. In 64% van de gezinnen heeft minstens één partner geen werk. Nood aan sterk activeringsbeleid -Maar brugfiguren zitten op een grens. Nood aan integrale aanpak op gezinsniveau -Nood aan wetenschappelijk testen methode: reëel causaal verband? -Daarom project ingediend bij Europese Commissie (én goedgekeurd) MISSION

MISSION Mobile Integrated Social Services Increasing Outcome for users in Need Programma EaSI (EU Programme for Employment and Social Innovation) De 5 Casemanagers gaan gezinnen intens begeleiden, met het oog om rechtenuitputting, empowerment en vereenvoudigen van de complexe sociale kaart/processen Sterk uitgebouwd wetenschappelijk luik gericht op effectmeting van beleidsmaatregel. I.s.m. Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck (UA), Howest, Vives en Kind & Gezin

MISSION Mobile Integrated Social Services Increasing Outcome for users in Need 5 casemanagers 1.888.219,73 EUR totaalbudget Europese Commissie: € 1.510.367,28 Lokaal bestuur: € 337.852,09 December 2016 – november 2019 254 gezinnen aangeduid door K&G Werken op 6 indicatoren van de kinderarmoedeindex

MISSION: 2 grote luiken Mobile Integrated Social Services Increasing Outcome for users in Need. Casemanagement Integrale aanpak op gezinsniveau Over de grens waar brugfiguren stoppen Wetenschappelijk luik Onderzoek naar zowel resultaten van methode als kwaliteit van diensten en instrumenten om armoede te bestrijden Kwantitatief: Wat is het effect van methode op opname rechten/maatregelen? Kwalitatief: Deugen de maatregelen zelf? Moet lokaal beleid gewijzigd/aangepast worden: DELETE + ALT + CTRL

ACTIVERING Jobkansen als beste bescherming tegen armoede. Traject activering: focus op zowel welzijn als op werk, met sterke nadruk op maatwerk. Starten met grondige screening: talenten, verwachtingen, psychosociaal onderzoek, testen van taal en technische competenties Leidt naar professionele activering (art. 60, enz.), dan wel sociale activering met focus op generieke competenties. In Kortrijk sterke inzet, zichtbaar in kosten (2015: 2.9 mio €) en aantal medewerkers (2015: 17 VTE)

Sterke stijging van activering mensen in leefloon   2011 2012 2013 2014 2015 Aantal dossiers leefloon+eq. ll 1724 1557 1469 1392 1327 Aantal dossiers activering 930 894 952 1002 1078 Activeringspercentage 54,20% 57,80% 64,80% 74,20% 81,23%

CIJFERS ACTIVERING 2011 2012 2013 2014 2015 2016 (K1-K2) # lopende dossiers trajectbegeleiding 656 643 671 680 710 350 #art.60 (totaal) 274 251 281 322 368 270 #art. 60 privé 28 24 27 33 38 29 % art.60 op leefloondossiers 14,6% 15,4% 19,5% 23,3% 27,7%

Evolutie van aantal mensen leefloon/eq. ll Kortrijk (POD) (eigen cijfer)   West-Vlaanderen Vlaanderen België 2012 1439 1557 9652 55849 187670 2013 1373 1469 9758 54707 185715 2014 1233 1392 9398 53741 184739 2015 1160 1327 9463 56183 199725

Evolutie van aantal mensen in leefloon

UITDAGINGEN EN OBSTAKELS Arbeidsmarkt Blijvende daling vacatures voor laaggeschoolden Blijvende nood aan aangepast werk voor mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Sociale economie, lokale diensteneconomie, arbeidszorg: gebrek aan voldoende plaatsen. Monitoring Moeilijker om uitstroom te monitoren Sinds staatshervorming is activeringsbeleid geregionaliseerd Moeilijk om uitstroom te monitoren, specifiek op middellange termijn Voorheen 6 maanden OCMW Voorheen 9 maanden door POD Beter overzicht op communicerende vaten werkloosheid-ziekteverzekering-bijstand Vandaag: na 4 maanden dossier overhandigen aan VDAB voor opvolging

VDAB en OCMW Welzijnsperspectief Marktperspectief Individueel maatwerk, focus op competenties, professioneel én sociaal Ook voor zij die grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt ! Belangrijk met oog op profiel erkende vluchtelingen Marktperspectief Vacaturegericht werken Focus hoofdzakelijk op ‘sterke profielen’, deels omwille van halen targets in de tender = ‘quick wins’ Zwakkere profielen komen minder/moeilijker aan bod Is duurder om op in te zetten. (Meer competentie te verwerven, langer traject, meer kosten) Kunnen complementair werken, maar nood aan goed partnerschap tussen lokale VDAB, lokaal bestuur.

Decreet Tijdelijke Werkervaring Toegang tot Art.60§7 beperkter (sterker profiel nodig) + doorstroomvereiste Zwakkere profielen Sociale Economie: Arbeidszorg, Sociale Economie, LDE (maar geen groei meer in beschikbare plaatsen) Sociale Activering (binnen activeringstrajecten OCMW’s) Welk alternatief voor betaald werk binnen normaal economisch circuit/sociale economie? Wie niet in aanmerking komt, rest enkel de bijstand? Kost voor lokaal bestuur en federale overheid.