Digitale mogelijkheden voor leerlingen met lees- en schrijfproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Sprint Jabbla.
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Korte schets van het Menzis GGZ inkoopbeleid 2013
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Lesgeven en begeleiden
Management en Organisatie
 Brainstormen  Lezingen bijwonen  Literatuur lezen  Jongeren aanspreken.
om deze presentatie uit te voeren
OVE R A L Z I E J E L E TT E R S …. ZE L F S ALS Z E E R E I GE N L IJ K NIET Z IJ N !
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Wiskunde in Technologie
Brainstorm sociale media in het onderwijs
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
Intersectoraal Klas 3.
To Skype or not to Skype Jeroen Rougoor To Skype or not to Skype  Skype is een gratis programma.  Skype is gemaakt door de ontwikkelaars van KaZaA.
Informatieavond groep 7b
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
Een werkstuk maken.
Communicatie met ouders
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
groep 5 16 groep 6 11 groep 7 3 groep 8 13 "Wij zien in ICT een oplossing om tot SlimFit te komen." groepsleerkrachtstagiaireklassenassistent ratio 1.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
De Onderwijsspecialisten | Dienstverlening Dennis Arnold Utrecht, 5 november 2014 Computeradvies 2.0 Best practice ICT en speciaal onderwijs Dennis Arnold.
Welkom BAHÛRIM.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
LOB binnen Taalbrug DG.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Customize!.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
1 Werken er straks nog mensen in de bibliotheek? Verslag werkgroep OBA, SBH, Probiblio en ROC- Midden Nederland Presentators: Jan Klerk Stadsbibliotheek.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Dyscalculie uit:
Voorlichting HAVO top 16 februari Kiezen voor de opleiding HAVO top? Belangrijke keuzemomenten: –Wat kies ik na MAVO 4? –Wat kies ik na eerste jaar.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Docentvaardigheden ICT
What is the meaning of? Student centered learning
Docentvaardigheden ICT
Uitstroom Vervolgonderwijs MBO
Kennisclip Web toepassingen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Aanpak van laaggeletterdheid
December 25, 2018.
Living lab & Storytelling
is heel gezond: zonnebloemolie lijnzaadolie koolzaadolie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Leerwinstmeeting 22 november Lemerlerveld CKO & SLO
AB wat kan je er mee?.
Semantisatieverhaal: Ik wil in de toekomst graag op vakantie naar China. De toekomst dat is de tijd die nog moet komen. Daarom ben ik nu op Chinese les.
Workshop duikcomputers
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Digitale mogelijkheden voor leerlingen met lees- en schrijfproblemen Leercentrum Computeradvies Dennis Arnold, ergotherapeut Van Voorhuyzenschool, 24 februari 2017

Leercentrum Computeradvies - Vraag - Leerling staat centraal - Betekenisvolle inzet van ICT voor leerlingen - Stagiaires, MBO, HBO en VSO

Alsjeblieft, hier is ons advies! Dit is verleden uit… Alsjeblieft, hier is ons advies!

Van hulpmiddel naar….

Inclusive

Top 3 Vincent 1. Google Translate 2. L2S 3. Tools iPad Basis Tekst naar spraak  het is gratis Internet nodig 2. L2S Staat op een  Bijna alles van translate Documenten werkt met andere producten 3. Tools iPad Werkt alleen op Ipad werkt ook zonder internet

Advies van een VSO leerling:

Brainstorm welke mogelijkheden zijn er? https://padlet.com/DennisArnold/LCCvanVoorthuyzenschool

Vragen Welke voorleesprogramma's zijn er die eenvoudig in te zetten zijn. Zijn er al voorleesprogramma's van methodes die wij gebruiken? Op welke manier kunnen leerlingen eenvoudig antwoorden typen i.p.v. schrijven?

Vragen Leerling met motorisch probleem. Schrijven is lastig, typen gaat wel. Werkbladen invullen (met pen) is dus een probleem. Welke mogelijkheden zijn er om werkbladen digitaal in te vullen? Oplossingen voor dyslectici zijn voor de leerling m.i. vaak te moeilijk (l heeft laag niveau) en is erg (te?) duur om "even" uit te proberen. Er is ook eigenlijk geen tijd om voor 1 leerling alles te digitaliseren. Andere leerling wil wel lezen, maar heeft er baat bij dat de tekst ook wordt voorgelezen. Er is via Yoleo wat aangeschaft voor school, maar de keuze is (nog) erg beperkt. Leerling werkt lang in 1 AVI-niveau. Zijn hier alternatieven voor?

Vragen Wat moet de verhouding zijn tussen digitale/traditionele werkwijze?

Vragen

En nu? Wat ga je morgen doen met de leerlingen? Wat heb je nodig om hiermee verder te gaan?

Informatie / contact computeradvies.weebly.com facebook.com/leercentrumcomputeradvies leesenspraakondersteuning.blogspot.nl d.arnold@deonderwijsspecialisten.nl