Sociaal huurstelsel wijzigingen voorjaar 2017 infosessie VIVAS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Huurverhoging 2013 Informatieavond bewonerscommissies De Key.
Intern huurreglement De Mandel
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
INSCHRIJVINGS – EN TOELATINGSVOORWAARDEN Informatiesessie De Mandel 20 maart 2008.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De strafrechtelijke aspecten van het ‘integratiedecreet’
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Informatiesessie De Mandel 20 maart 2008
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
Wetsvoorstel Werk en Zekerheid Enkele hoofdpunten Ondernemerspunt Hoogeveen Bijeenkomst 15 januari 2014.
Rechtshandelingen van de Unie
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Het SVK m.a.w. het sociaal verhuurkantoor Wat is een SVK Biedt huurwoningen aan kwetsbare bewoners op de private markt door het overtuigen van eigenaars.
Studienamiddag ‘Huren’ Voorzien van betaalbare woningen aan mensen die voldoen aan de inschrijvingsvoorwaarden van het kaderbesluit tot reglementering.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Huurpremie Inwerkingtreding nog te beslissen door de Vlaamse Regering
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Verzekering gewaarborgd wonen Besluit van de Vlaamse regering vanaf Toelichting – 15 mei 2014 – Dirk Pairoux.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Het Nederlandse ontslagrecht
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
| Hospitawonen Platform Hulpverlening Gentbrugge/Ledeberg 8 december
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Infosessie over de op til zijnde wijzigingen aan regelgeving sociale huur Vlaams Huurdersplatform 10 maart 2016.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
1 VGN ledenbijeenkomst gevolgen extramuraliseren vastgoed 4 en 5 juni 2013 Mw. mr. T.J. de Groot (Tanja) VBTM Advocaten
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
Naar een Vlaams privaat huurrecht? Contractuele aspecten en woningkwaliteit Maarten Dambre Vlaams Parlement, 18 maart 2014.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
Huurachterstallen Wie? Uitvoering binnen de sociale dienst. Sofie Van Den Berghe Colinne Devroede.
1 Wet doorstroming huurmarkt Tijdelijke verhuur 18 augustus 2016 mr. T.J. (Tanja) de Groot en mr. G.S. (Georgie) Geurts VBTM Advocaten.
Bewonerscongres VIVAS 26 november 2016
Project Verordeningen etc.
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Workshop Berekening van Sociale Huurprijs
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
Evaluatie in CMW & LDE.
BEWINDVOERING Wet van 17 maart 2013.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
(Verlengd) afkopen van de canon
Basisondersteunings- budget (BOB)
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Zorgwonen Zorgcafé 24 september 2018 Thomas Goethals
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Infoavond Dinsdag 2 april 2019
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Actualiteiten Huurprijzen o.a. Huurverhoging 2019
Transcript van de presentatie:

Sociaal huurstelsel wijzigingen voorjaar 2017 infosessie VIVAS Vlaams Huurdersplatform 28 april 2017

Programma Context van de wijzigingen Verstrenging eigendomsvoorwaarde Afschaffing verhoogde inkomens-grenzen Invoering tijdelijke huurcontracten Onderbezettingsvergoeding Aanpak domiciliefraude Administratieve geldboete Andere wijzigingen Taal en inburgering: apart decreet Vragen

1. Context van de wijzigingen Doorstroombeleid • Tijdelijke huurovereenkomsten Rationele inzet • Onderbezetting aanpakken • Strengere vermogenstoets • Fraudebestrijding Leefbaarheid • Woonoverlast bestrijden Verduidelijkingen / Aanpassingen • Ondertekenen huurovereenkomst • ….

2. Verstrenging eigendomsvoorwaarde Uitbreiding definitie tot ‘volledig of gedeeltelijk in volle eigendom’ Onderscheid: Volledige eigendom versus gedeeltelijke eigendom of mede-eigendom (bv. onverdeeldheid onder erfgenamen) Onderscheid : Naakte eigendom Vruchtgebruik Volle eigendom Vb. echtgenoot / wettelijke samenwoner bij overlijden partner: erfrecht van het vruchtgebruik van de gezinswoning

2. Verstrenging eigendomsvoorwaarde Uitbreiding definitie tot ‘volledig of gedeeltelijk in volle eigendom’ Kandidaat én gezinsleden Inschrijving /uitzonderingen •eigendom in huwelijksgemeenschap (ontwricht huwelijk) • kosteloze verwerving Toewijzing/uitzonderingen • vordering tot ES, tenzij gegronde redenen/ vermoeden afwezigheid => Vervreemden binnen jaar of later indien gegronde redenen => ! Niet van toepassing huidige kandidaten SA woning

2. Verstrenging eigendomsvoorwaarde Huurder Opzeg als referentiehuurder, zijn wettelijke of feitelijke partner volledig of gedeeltelijke volle eigendom verwerft Woning: opzegtermijn 6 M / kosteloze verwerving : binnen jaar vervreemden of later indien gegronde redenen, anders opzeg 6 M Bouwgrond: opzegtermijn 6 M ingaand vanaf 5 jaar na de verwerving (ook bij kosteloze verwerving); geen 5 jaar als bestuurder, zaakvoerder of aandeelhouder is (niet kosteloos) Zittende huurders moeten zich vóór 28 februari 2018 conformeren (verlenging mogelijk).

Kandidaat Geen uitzondering of overgangsbepaling voorzien 2. Verstrenging eigendomsvoorwaarde Aanvulling met eigen eigendom via vennootschap als bestuurder, zaakvoerder of aandeelhouder Kandidaat Geen uitzondering of overgangsbepaling voorzien Huurder • Wanneer een huurder een eigendom onderbrengt in zijn eigen vennootschap, wordt hij opgezegd • Zittende huurders moeten zich vóór 28 februari 2018 conformeren (verlenging mogelijk).

Wanneer Overgang 3. Afschaffing verhoogde y-grenzen • Vanaf 1 maart 2017 kunnen er geen nieuwe inschrijvingen plaatsvinden op basis van deze inkomensgrenzen. Overgang • Huidige kandidaten die werden ingeschreven o.b.v. de verhoogde inkomensgrenzen, blijven aan die grenzen afgetoetst bij actualisering en toewijzing.

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten doelstelling • Doorstroming creëren • Rationele inzet patrimonium op wie van toepassing • nieuwe huurders • niet op ‘zittende’ huurders a +b (ook niet bij interne mutatie of verhuis andere verhuurder bij renovatie) wanneer • vanaf 1 maart 2017 • datum van ondertekening!

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten duurtijd • 9 jaar, verlengd telkens met 3 jaar als de voorwaarden (inkomen en niet onderbezetting) vervuld zijn + aantal bijzondere gevallen cfr. infra uitzondering • Nieuwe huurovereenkomst binnen termijn van 9 jaar => duurtijd saldo van 9 jaar, maar min. 3 jaar

6 maanden voor 1/3/2026 Inkomens-voorwaarde 4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Verlengingsproblematiek ten vroegste vanaf 6 maanden voor 1/3/2026 Verlenging als rekenkundig gemiddelde inkomen ikv jaarlijkse huurprijsherziening laatste 3 jaren lager dan 125% toepasselijke inkomensgrens jaar van inkomen Verlenging als inkomen te hoog wegens inbreng inkomen categorie C, op voorwaarde dat deze mantelzorg verleent of ontvangt Inkomens-voorwaarde Éénmalige verlenging als inkomen te hoog wegens inbreng inkomen categorie C Verlenging op verzoek op basis van huidig inkomen, nakende pensionering of billijkheid (woonbehoeftigheid)

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten 2023 • Alleenstaande huurder op 01/01/2023 • Y HPB 01/01/2023 = 31.000 € • Y - grens alleenstaande = 26.000 € • 31.000/26.000 = 19,23% boven Y -grens 2024 • Ondertussen koppel op 01/01/2024 • Y HPB 01/01/2024 = 53.500 € (35.000 € + 18.500 €) • Inkomensgrens gezin zonder PTL = 41.750 € • 53.500/41.750 = 28,14% boven Y-grens 2025 • Ondertussen koppel + baby op 01/01/2025 • Y HPB 01/01/2025 = 55.000 € (35.500 € + 19.500 €) • Inkomensgrens gezin met 1 PTL = 44.700 € • 55.000/44.700 = 23,04% boven Y-grens • (Y-grens gezin zonder PTL = 42.000 Voorbeeld aanvang HO 01/05/2017 opzeg ten laatste op 31/10/2025.

verlenging opzeg 1-malige verlenging 4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Conclusie • Op moment van aftoetsing heb je een huurder A en B met minderjarig kind, waardoor het rekenkundig gemiddelde 123,47 zou zijn. verlenging Wat als het enkel een huurder A en B was? • Dan zou het jaar 2025 werden afgetoetst aan de Y-grens 42.000 € waardoor het rekenkundig gemiddelde 126,11 (125,17) zou zijn. opzeg Wat als ipv huurder B een huurder C introk? • Dan zou het aandeel van de huurder C in het inkomen niet hoeven te worden meegerekend. Het rekenkundig gemiddelde zou dan 95,85 geweest zijn. 1-malige verlenging

Bezettings-voorwaarde 4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Verlenging als verschil tussen aantal slaapkamers en huurders, gemelde bewoners en minderjarige kinderen niet groter is dan 1 Verlenging als huurder onderbezet woont, maar geen valabel aanbod heeft gekregen Bezettings-voorwaarde Verlenging als huurder slechts één valabel aanbod heeft geweigerd Straal van 5 kilometer Huurprijs en lasten gelijk of lager Verlenging op verzoek om billijkheidsredenen

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Stap 1 Vaststelling onderbezetting • Toepassen definitie • Geen normering slaapkamer Stap 2 Bepalen beleid in intern huurreglement • Welk aanbod kunnen we vrijmaken? • Prioriteiten? Stap 3 Uitvoeren beleid • Algemeen en naar betrokkenen toe • Niet verlengen huurovereenkomst als stok achter de deur

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Voorstel draaiboek beleid onderbezetting : keuzevrijheid én responsabilisering een analyse van vraag en aanbod (en derhalve van de gezinssamenstelling van kandidaat-huurders en hun wachttijd) om na te gaan welke huurderscategorieën bovengemiddeld moeten wachten op de toewijzing van een aangepaste woning ; een bepaling van welke woningen op het eerste zicht onderbezet zijn en waarvan een betere doorstroming tevens de wachttijd voor sommige categorieën van kandidaat-huurders betekenisvol zou doen afnemen zonder de wachttijd van andere categorieën van kandidaat-huurders betekenisvol te doen toenemen; eventueel nader bepalen aan welke voorwaarden een slaapkamer moet voldoen om hiervoor in aanmerking te kunnen komen (minimale oppervlakte, toegankelijkheid, verlichting en verluchting, en aangepaste inrichting); een simulatie ter bepaling voor welke onderbezette woningen binnen een redelijke termijn een kans bestaat tot aanbod die voldoet aan de hoger beschreven voorwaarden (niet langer onderbezet, binnen een straal van 5 km, en waarvan de huurprijs en alle (individuele en vaste) huurlasten niet hoger zijn dan de huidige sociale huurwoning);

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Voorstel draaiboek beleid onderbezetting : keuzevrijheid én responsabilisering een contact met de betrokken huurders om hun verhuisbereidheid na te gaan evenals eventuele rechtmatige gronden waarom ze de huidige woning verder willen betrekken ( de zgn. hoorplicht) ; de mogelijkheid aanbieden aan de betrokken huurders om zich in te schrijven als kandidaat-huurder met prioriteit zoals vermeld in artikel 19, 1ste lid, 3° : de kandidaat-huurder die huurder is van een sociale huurwoning die niet voldoet aan de rationele bezetting, en die wil verhuizen naar een sociale huurwoning van dezelfde verhuurder die aan de rationele bezetting voldoet met behoud van het keuzerecht van de kandidaat-huurder inzake aard, ligging en betaalbaarheid;

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Voorstel draaiboek beleid onderbezetting : keuzevrijheid én responsabilisering (eventueel na evaluatie van hoger genoemde stappen) opname in het intern huurreglement van deze onderbezette sociale huurwoningen waarvoor een ‘dwingend’ aangepast aanbod kan worden gedaan met bepaling van de toepasselijke reglementaire voorrangsregels waarvan afgeweken wordt: afwijking mogelijk van artikel 19 tot en met 29 ; nagaan welke andere en/of begeleidende maatregelen (realiseren van een bijkomend aangepast aanbod voor wie bovenmodaal moet wachten, praktische ondersteuning bij verhuis, verhuispremie, positieve sensibilisering cfr. Best Practice Dijledal) aangewezen zijn. aandacht besteden aan een open en vertrouwenwekkende communicatie met de betrokken huurders doorheen het gans proces van begeleiding omdat onduidelijke communicatie weerstand opwekt en derhalve contraproductief is.

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Rechtsgrond: artikel 97bis Vlaamse Wooncode SCENARIO 1 • Inkomensvoorwaarde ok • Bezettingsgraad ok => Verlenging met drie jaar

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten SCENARIO 2 • Inkomensvoorwaarde niet ok • Bezettingsgraad ok Uitzondering toch telkens verlenging: huurder c) biedt of krijgt mantelzorg van huurder a) of b) Y door cat. C? : eenmalige verlenging op die grond Opzeg, Maar kan ingetrokken worden als • Huidig inkomen laatste 3 maanden onder 125% grens? • Pensionering of aanvraag binnen 3 jaar en dan onder 125%-grens? • Billijkheid van intrekking wegens woonbehoeftigheid?

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten SCENARIO 3 • Inkomensvoorwaarde ok • Bezettingsgraad niet ok Verlenging wanneer geen gepast aanbod of slechts 1 Opzeg, maar intrekking kan als : • Billijkheid intrekking wegens woonbehoeftigheid?

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten SCENARIO 4 • Inkomensvoorwaarde niet ok • Bezettingsgraad niet ok Verlenging geen 2 x gepast aanbod en/of te hoog I huurder C (mantelzorg) Uitzondering toch telkens verlenging: huurder c) biedt of krijgt mantelzorg van huurder a) of b) Y door cat. C? : eenmalige verlenging op die grond

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten SCENARIO 4 • Inkomensvoorwaarde niet ok • Bezettingsgraad niet ok Opzeg 6 maanden, : Maar intrekking mogelijk als • Huidig inkomen? • Pensionering • Billijkheid wegens woonbehoeftigheid

4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten 01/01/2018 : aanvang huur 01/01/2018: aanvang opvolging bezetting 01/01/2024: aanvang opvolging inkomen 01/06/2026: • verlenging? • opzeg ? • verzoek? Beroep toezichthouder (schorsing opzegging) Vrederechter 01/01/2027: aanvang opvolging inkomen 01/06/2029: • verlenging? • verzoek? Enz 01/06/2032: • verlenging? • verzoek? Enz. 01/06/2035: ….

Indienen van verzoekschrift bij verhuurder 4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Indienen van verzoekschrift bij verhuurder indienen verzoekschrift • Binnen 60 dagen na ingang opzeg-termijn: datum aanbod post • aangetekend op straffe van onontvankelijk heid verhuurder beslist • binnen 30 dagen vanaf 3de werkdag afgifte post verzoek Positieve beslissing of geen beslissing • Opzeg wordt ingetrokken en huurovereenkomst verlengd neg. beslissing / onontvankelijk • Opzeg blijft behouden • Brief bevat info over beroep bij toezicht-houder (nietigheid)

Indienen van verzoekschrift bij toezichthouder 4. Invoering tijdelijke huurovereenkomsten Indienen van verzoekschrift bij toezichthouder indienen beroep •binnen 30 d. vanaf 3de werkdag afgifte post beslissing verhuurder •aangetekend •gemotiveerd + mog. hoorzitting •opschorting opzegtermijn •mogelijkheid gehoord met bijstand advocaat, huurdersbond of vertrouwenspersoon mits schrift. mandaat toezichthouder beslist •binnen 30 of 60 dagen (hoorzitting) vanaf 3de werkdag afgifte post beroepschrift •éénmalige verlenging termijn met 30 dagen mogelijk Positieve of geen beslissing • Opzeg wordt ingetrokken en huurovereenkomst verlengd neg. beslissing / onontvankelijk •huurder kan opzeg bij vrederechter betwisten

5. Invoering onderbezettingsvergoeding Wie • Huurders met een huurovereenkomst van onbepaalde duur • Die onderbezet wonen en tweemaal een valabel aanbod hebben geweigerd (cfr. regeling tijdelijke overeenkomsten) Hoe • Maand volgend op een tweede weigering wordt een vergoeding van 25 euro (2017 = 30 euro) per overtollige slaapkamer bovenop de reële huurprijs aangerekend. • Vergoeding stopt wanneer de huurder niet langer onderbezet woont.

Doelstelling van sociale huur => specifieke verplichtingen 6. Aanpak domiciliefraude algemeen Doelstelling van sociale huur => specifieke verplichtingen Efficiënt inzetten patrimonium huurders dragen bij ivt hun inkomen Huurders Persoonlijke bewoning Meedelen van duurzame bijwoonst verhuurders Optreden tegen gevallen van fraude door sociale huurders

6. Aanpak domiciliefraude Specifieke huurdersverplichtingen in functie van bestrijding domiciliefraude • Art. 92, §3, 1° VWC In de sociale huurwoning de hoofdverblijfplaats hebben en er gedomicilieerd zijn Samen met de toegewezen minderjarige kinderen • Art. 92, §3, 2° VWC Alleen toestaan dat een persoon op duurzame wijze in de sociale huurwoning komt bijwonen als dat in overeenstemming is met de toetredingsvereisten en de duurzame bijwoonst melden aan de verhuurder

specifieke huurdersverplichtingen 6. Aanpak domiciliefraude In de sociale huurwoning de hoofdverblijfplaats hebben en er gedomicilieerd zijn (Artikel 92, §3, 1° VWC ) Hoofdverblijfplaats : de woning waar een gezin of een alleenstaande effectief en gewoonlijk verblijft Gedomicilieerd zijn : inschrijving in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister specifieke huurdersverplichtingen

specifieke huurdersverplichtingen 6. Aanpak domiciliefraude specifieke huurdersverplichtingen Alleen toestaan dat een persoon op duurzame wijze in de sociale huurwoning komt bijwonen als dat in overeenstemming is met de toetredingsvereisten en de duurzame bijwoonst melden aan de verhuurder (Artikel 92, §3, 2° VWC ) Duurzame bijwoonst Toetredingsvereisten : zie artikel 95, §1, 2de lid, VWC: -Voldoen aan de toelatingsvoorwaarden, inkomen uitgezonderd -Woning mag niet onaangepast worden volgens bezettingsnorm Vlaamse Wooncode (niet volgens rationele bezettingsnorm van intern huurreglement)

6. Aanpak domiciliefraude alleen een tijdelijke bijwoonst, waarbij de persoon zijn hoofdverblijfplaats vestigt in de sociale huurwoning of er zich domicilieert, toestaan als dat niet leidt tot een sociale huurwoning die een onaangepaste woning is, en de tijdelijke bijwoonst melden aan de verhuurder (Artikel 92, §3, 2°bis VWC) Tijdelijke bijwoonst melden = Huurdersverplichting, maar geen domiciliefraude

6. Aanpak domiciliefraude Begrip Domiciliefraude = een inbreuk op de huurdersverplichtingen (Art. 92, § 3, 1° VWC ; Art. 92, § 3, 2° VWC ) Dus twee vormen van domiciliefraude • Niet bewonen van de sociale huurwoning • Niet melden van duurzame bijwoonst of duurzame bijwoonst in strijd met sociaal huurstelsel

6. Aanpak domiciliefraude belang Niet-bewonen van sociale huurwoning Onaanvaardbaar, want de sociale huurwoning wordt afgewend van haar doel en kan niet toegewezen worden aan iemand op de wachtlijst. Niet melden van duurzame bijwoonst / duurzame bijwoonst in strijd met sociale huur Onaanvaardbaar, want het inkomen van de bijwoner kan niet worden meegerekend om de huurprijs te bepalen, waardoor de huurprijs niet correct berekend kan worden. Algemeen • Draagvlak voor sociale huisvesting vermindert. • Frustraties bij buurtbewoners die hun huurdersverplichtingen wel correct naleven.

6. Aanpak domiciliefraude Tweesporenbeleid 1. Sociale verhuurder 2. Toezichthouder •Op basis van burgerlijk bewijsrecht •Huurder aanmanen te regulariseren •Opzegging van de huurovereenkomst •Vordering tot ontbinding bij de vrederechter •Op basis van administratief recht •Op basis van strafprocesrecht •Proces-verbaal wegens domiciliefraude •Strafrechtelijke vervolging OF administratieve geldboete

6. Aanpak domiciliefraude Twee sporen Verzameling gegevens via toezicht Verbruik energie bij distributienetbeheerders Verbruik water bij nutsbedrijven Gegevens doorgeven aan sociale verhuurders. Machtiging Vlaamse Toezichtscommissie wordt aangevraagd voor elektronische uitwisseling van gegevens

6. Aanpak domiciliefraude Wat kan de verhuurder doen? • Kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ) raadplegen • Energie-en waterverbruik controleren (indien mogelijk) • Buurtonderzoek uitvoeren : getuigenissen van buurtbewoners • Inschakelen gemeente/politie voor onderzoek naar de hoofdverblijfplaats • Zelf plaatsbezoek uitvoeren, mits motieven duidelijk formuleren Eerst de huurder vragen de toestand te regulariseren • Huurovereenkomst opzeggen of ontbinding vorderen • Dossier doorgeven aan toezichthouder • Om extra bewijzen te verzamelen • Bij zeer ernstige gevallen van domiciliefraude met vermogensvoordeel

6. Aanpak domiciliefraude Sociale verhuurder Draaiboek aanpak domiciliefraude (opgesteld door toezichthouder) • Raadpleegbaar via Woonnet • https://www.vmsw.be/Home/Woonnet/Verhuren/Huurder/Domiciliefraude

6. Aanpak domiciliefraude Toezichthouder • Plaatsbezoek (met toestemming) • Informatie opvragen bij derden (energieleverancier, werkgever,…) • Buurtonderzoek • Verhoren (huurder, bijwoner, getuigen,…) • Incl. verklaring benadeelde persoon Opsporingsmaatregelen Bespreking dossier bij de sociale verhuurder PV opstellen en doorsturen naar parket

6. Aanpak domiciliefraude Toezichthouder • Gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden • Geldboete van 26 tot 500 euro (vermeerderd met opdeciemen) • Werkstraf van maximaal 250 uren • Sociale verhuurder kan zich op de zitting burgerlijke partij verklaren • Terugvorderen van het financieel nadeel • Varieert van 25 tot 5000 euro Strafrechtelijke vervolging (Artikel 102bis, § 9 VWC ) Administratieve geldboete

6. Aanpak domiciliefraude Toezichthouders en wooninspecteurs delen de informatie mee die ze tijdens hun onderzoek hebben verkregen, aan alle ambtenaren die belast zijn met het toezicht op een andere wetgeving of met de toepassing van een andere wetgeving, als die informatie hen kan aanbelangen bij de uitoefening van het toezicht waarmee ze belast zijn of voor de toepassing van een andere wetgeving Idem aan verhuurders Uitzondering : strafrechtelijk vooronderzoek Zeer ruime machtiging om nuttige info te verstrekken aan andere ambtenaren (alle niveau’s en verhuurders )

6. Aanpak domiciliefraude Toezichthouders en wooninspecteurs Om informatie te delen die ze nuttig achten voor toezichthouders en wooninspecteurs wanneer deze hierom verzoeken Zeer ruime machtiging voor alle diensten van het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de provincies, de gemeenten, de verenigingen waartoe ze behoren, en de sociale verhuurders

Procedure administratieve geldboete VWC • Art. 102bis, § 3–8, VWC • Gewijzigd door decreet 14 oktober 2016 Wie • Huurder die zijn huurders-verplichtingen niet nakomt Geen boete • zelfde feit reeds beboet • uitspraak in eerste aanleg door de strafrechter • opzegging betekend

Procedure administratieve geldboete Stap 1 • ingebrekestelling + aanmaning verplichting na te komen. Stap 2 • opleggen van een geldboete • Gemotiveerd in verhouding tussen inbreuk en hoogte van de boete Stap 3 • kennisgeving van de boete aan huurder en verhuurder

Procedure administratieve geldboete Stap 4 huurder heeft 60 dagen om gemotiveerd verzoekschrift in te dienen bij de toezichthouder Boete betwisten Verzoek kwijtschelding, vermindering of uitstel van betaling De huurder kan vragen mondeling gehoord te worden Stap 5 de toezichthouder beslist binnen 30 dagen (of 60 dagen indien een hoorzitting werd gehouden), eenmalig verlengbaar met 30 dagen

Procedure administratieve geldboete Stap 6 • de huurder kan binnen 60 dagen beroep aantekenen bij de burgerlijke rechtbank Stap 7 • invordering van de boete, eventueel via dwangbevel • Fonds voor wooninspectie

8. Andere wijzigingen a) Ondertekening van de huurovereenkomst Nu : Huurder A en B en C ondertekenen Wijziging : Inwonende kinderen die meerderjarig worden moeten niet meer komen ondertekenen

8. Andere wijzigingen b) Behoud huurderscategoriëen Nu : Behoud bij opeenvolgende huurovereenkomsten Wijziging: Behoud huurderscategoriëen enkel als: 1) huurder A of B mee verhuist en 2) Voorrangsregel (art. 19, 21, §2 en §3, 37bis of 37ter)

8. Andere wijzigingen c) Herhuisvesting bij vervangingsbouw Nu : Alleen regeling bij renovatie of aanpassing Wijziging : Sloop wordt toegevoegd

8. Andere wijzigingen d) Wijzigingen aan de bijlage I, II en III • huurovereenkomsten aanpassing aan gewijzigde regelgeving (bv. de uitzondering voor de inwonende kinderen om de typehuurovereenkomst te ondertekenen, ...) • kosten en lasten werkingskosten voor behandeling verhuisaanvragen ook niet van toepassing bij herhuisvesting wegens onderbezet wonen

8. Andere wijzigingen e) Het toepasselijk leefloon alleen nog voor huurprijsberekening Nu : Als het gezinsinkomen, na indexatie, lager ligt dan het toepasselijk leefloon, wordt steeds het toepasselijk leefloon gehanteerd (inkomensvoorwaarde, huurprijs,…) Wijziging : Vanaf 1 maart wordt het toepasselijk leefloon enkel nog gehanteerd voor de huurprijsberekening, niet voor de huurpremie De verhuurders dienen asap hun kandidatenregister aan te passen

8. Andere wijzigingen f) Verlenging levensduur geschatte marktwaarden Nu: Marktwaarde wordt door een notaris geschat op basis van een representatief staal, en vervolgens geëxtrapoleerd. Wijziging : Marktwaarde zal vanaf 01/01/2019 worden bepaald aan de hand van een schattingstool obv de huurschatter. (In volle voorbereiding)

9. Taal en inburgering Krachtlijnen Wijzigingen VWC: art 92, 93, 95, 98 en 102bis Publicatie in BS op 11/4/2017 Inwerkingtreding: zal door Vlaamse regering bepaald worden taalbereidheid vervangen door taalkennis (als huurdersverplichting !) machtiging aan VR om dit verder in te vullen (vanaf wanneer en hoe H moet voldoen, vrijstelling, uitstelregeling) Schrapping inburgeringsbereidheid de facto opvolging door Agentschap Integratie en Inburgering Krachtlijnen

9. Taal en inburgering TAAL: Evolutie taalbereidheid naar taalkennis Geen inschrijvings- en toelatingsvoorwaarde Wel een huurdersverplichting • VR bepaalt vanaf wanneer H moet voldoen • VR bepaalt wijze waarop taalvaardigheid wordt vastgesteld • VH brengt KH uitdrukkelijk op de hoogte van huurdersverplichting Vrijstelling mogelijk • ernstig ziek, mentale /fysieke handicap, beperkte cognitieve vaardigheden) • VR bepaalt wijze waarop H dit kan aantonen uitstelregeling • redenen: beroepsmatig, persoonlijk, medisch • VR bepaalt een uitstelregeling waarom H tijdelijk niet kan voldoen Niet-naleving van taalkennisverplichting • kan niet leiden tot beëindigen huurovereenkomst • administratieve boete mogelijk (door TZH ) •TZH bepaalt nieuwe termijn waarbinnen H moet voldoen (VR wordt gemachtigd maximumtermijnen op te leggen)

9. Taal en inburgering TAAL: Evolutie taalbereidheid naar taalkennis Overgangsbepaling KH ingeschreven voor inwerkingtreding decreet: huurdersverplichting zoals van kracht na inwerkingtreding gelden als hij H wordt H voor inwerkingtreding decreet : taal als huurdersverplichting blijft een inspanningsverbintenis (en geen taalkennisvereiste)

Blijf op de hoogte : www.vlaamshuurdersplatform.be Vragen? Blijf op de hoogte : www.vlaamshuurdersplatform.be