Zorgen en borgen Groepswerk GZW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Risico’s en gevaren van techniek
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Presentatie TOM-INF Modules 1 t/m 4 2. Programma  Algemeen deel: Rom Langerak (+/- 5 min.)  Academische vaardigheden: Anne Remke (+/- 5 min)  Module.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
De zelflerende student
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Auditing Instrument for
Een theoretische verkenning
Workshop “Beoordelen”
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Gespreksvaardig-heden
Pemprl.

Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Studieloopbaancoaching
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Bijeenkomst September 2015
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Hoe leren professionals?
ZESC – Situationeel leiderschap
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Profiel Product Presentatie
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Van rapport naar portfolio
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leergang LOB: verdiepingsmodule
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Zorgen en borgen Groepswerk GZW SKE 2017 Jeannette van Manen Zorgen en borgen Groepswerk GZW

methoden beoordeling groepswerk consequenties voor zorgen & borgen Onderzoek naar groepswerk 1 analyse probleem 2 methoden beoordeling groepswerk 3 consequenties voor zorgen & borgen Focus: GZW en projectwerk in modules

1 Analyse probleem Ervaringen studenten, docenten | eindtermen, leerdoelen | OER, R&R en examencie

Analyse probleem Met TOM meer groepswerk in projecten. In projectwerk zijn hogere orde vaardigheden extra belangrijk. Verdeling van taken in groepswerk kan ertoe leiden dat student bepaalde module leerdoelen niet (voldoende) behaalt? Betekenis cijfer groepswerk? Betekent niet halen bepaalde module leerdoelen dat eindtermen opleiding onvoldoende zijn gedekt? Wat zijn waarborgen voor behalen leerdoelen op individueel niveau? Check ervaring studenten & docenten Check cijfers project vs cijfers vakken Check eindtermen opleiding vs. leerdoelen modules  Check OER, R&R, examencie, modules

Ervaringen studenten 52% van de projecten alleen groepscijfer 34% groepscijfer + onderlinge beoordeling studenten 14% (deels) individueel getoetst 34% van projectwerk niet of enigszins op de hoogte 30% van projectwerk niet of beetje zelf uit kunnen voeren 13% groepsgenoten te laag cijfer (> 1,5 punt) 40% groepsgenoten te hoog cijfer (> 1,5 punt) 33% vindt groepswerk demotiverend 50% zegt dat onderlinge conflicten leiden tot negatieve resultaten “Er zijn veel meelifters” “Lukt nooit om hoge cijfers te halen, hoe hard je ook je best doet” Helft van 2e en 3e jaars GZW Gemiddelde percentages

Analyse eindtermen en module leerdoelen Leerdoelen m.b.t. samenwerken en doen van onderzoek Eindtermen / competenties (work in progress) ‘Effectief kunnen werken in een team’ Zit in 2 van de 5 modules (1 globaal, 1 subleerdoelen) Geen onderscheid soorten samenwerking (mono-/multidisciplinair, hiërarchisch) Div. eindtermen onderzoek (??) ≠ leerdoelen modules leerdoelen makkelijk te scheiden, bv. omschrijven probleem, literatuur zoeken, interviewen, SPSS, rapportage geen van de leerdoelen is geformuleerd in termen van samenwerking – wat is nodig als het gaat om samenwerking in beroepspraktijk? geen onderscheid tussen leerdoelen - nodig om allemaal / in even grote mate te behalen? niet alle leerdoelen komen terug in bv bachelor eindopdracht (als ultieme eindtoets) Kan makkelijk dat leerdoelen individueel niet behaald worden samenwerken als leerdoel uitwerken (hoe toetsen, soort samenwerking) Inhoudelijke leerdoelen uitwerken (differentiatie leerdoelen mogelijk, nodig voor beroepsuitoefening)

Analyse OER, R&R, Examencommissie Wordt niets gemeld over groepswerk R&R zou goed als instrument gebruikt kunnen worden om toetsing van groepswerk te reguleren Examencommissie kan op volgende manieren verder sturen: Advisering over toetsbeleids, toetsvisie, toetsprogramma Stimuleren en controleren toetskwaliteit projecten, afstudeerwerk Stimuleren en controleren toetsbekwaamheid

Methoden voor beoordeling van groepswerk 2 Methoden voor beoordeling van groepswerk Onderwijskundige literatuur | Praktijk voorbeelden| Experts

Op toetsniveau gelijke cijfers binnen groep gelijke cijfers binnen groep + aanpassing met: a.h.v. peer review +/- max. 1 punt score onderling verdelen weighting factor voor groepsgenoten door docent proces van samenwerken op basis van algemene indrukken individueel deelproduct / deeltaak beoordelen individuele toetsing van uitgevoerd project (schriftelijk / mondeling) Probleem van groepsdynamiek Is vaak correctie voor ijver – zegt niet perse iets over mate waarin leerdoelen worden behaald. Formeel geen bevoegdheid

Op toetsniveau Proces - leerdoelen m.b.t. samenwerken Leerfase (formatief toetsen – peer review) Leren beoordelen, groepsproces verbeteren Biedt theorie (hoe samenwerken, waarop beoordelen), oefening, begeleiding aan Aan het eind (summatief toetsen – peer review) Product - inhoudelijke leerdoelen Student schrijft review over werk andere groep – review wordt beoordeeld Student presenteert kritische beschouwing deelaspect groepsproduct – beoordeling vakinhoudelijke bekwaamheid Vakinhoudelijke vragen over groepsproduct – schriftelijk / mondeling Goede ervaring bij Werktuigbouwkunde Aandachtspunt: stress studenten Extra werk valt mee - lezen onderling verdelen Kan betekenen voor vak geen tentamen

Op curriculumniveau Bijhouden welke leerdoelen zijn behaald in modules, en in welke mate behalen van leerdoelen kan per student, per module verschillen curriculum moet toelaten dat leerdoelen in verschillende modules terugkomen variatie in niveaus van behalen van leerdoelen aanbrengen indien mogelijk - bv. actieve / passieve beheersing bachelor eindopdracht matchen met al dan niet behaalde leerdoelen Borging van toetskwaliteit – modules beoordelen onderling

Consequenties voor zorgen & borgen 3 Consequenties voor zorgen & borgen Wat kan de examencommissie doen?

Combinatie van acties Zorgen en borgen – projectwerk Samenwerken als eindterm Wijze van toetsing bij groepsbeoordeling Meer individueel beoordelen Variatie in behalen van leerdoelen per student Eindtermen – module leerdoelen Examencommissie kan op volgende manieren sturen: Advisering over toetsbeleids, toetsvisie, toetsprogramma  Daarvan afgeleid R&R Stimuleren en controleren toetskwaliteit projecten, afstudeerwerk Stimuleren en controleren toetsbekwaamheid

Toetsbeleid – advies opleidingsmanagement Algemeen Omschrijf profiel GZW’er nog meer, en verwerk daarin ook rol van samenwerken Zorg dat eindtermen het beoogde profiel en de onderwijs- en toetsvisie nog beter reflecteren Visie op onderwijs en toetsing Maak expliciet hoe samenwerken een rol speelt, welke doelen ermee worden beoogd Maak expliciet dat toetsing recht moet doen aan individuele competenties Duidelijk wat functie van samenwerken kan zijn voor beroepsuitoefening. mono-/multidisciplinair? Daarvan opeenvolging module leerdoelen in curriculum afgeleid

Toetsbeleid – advies opleidingsmanagement Alleen groepsbeoordeling (nu nog zo’n 50%) lijkt niet verantwoord Kwaliteitsborging Geef apart aan hoe toetsing van projectwerk wordt geborgd Plan Stel eis dat zowel inhoudelijke leerdoelen als leerdoelen samenwerking worden getoetst Geef link projectleerdoelen en eindtermen weer Min. aandeel van individuele beoordeling in projecten Eisen aan wijze waarop projectwerk wordt beoordeeld Wijze van beoordelen van samenwerken, bv. beoordelingsformulieren Er is een samenhangend programma rond leerdoelen m.b.t. samenwerken Er is een samenhangend programma dat waarborgt dat inhoudelijke leerdoelen individueel worden behaald Do Wijze waarop dit alles kenbaar wordt gemaakt aan betrokkenen Check Check op toetsing in projectwerk (ook rol examencommissie) mate van individuele beoordeling, procesbeoordeling relatie cijfer projecten en vakken Act Wijze waarop met verbetermogelijkheden wordt omgegaan wie mag beoordelen wanneer methode Welke aspecten zijn belangrijk?

Toetsprogramma – advies opleidingsmanagement Verdeling van taken o.b.v. leerdoelen blijft mogelijk - elke student kan een eigen route volgen om leerdoelen te behalen Leerdoelen m.b.t. samenwerken – in elk geval volgende onderdelen opnemen: subleerdoelen voor samenwerken die getoetst worden, welke aspecten zijn belangrijk welke leerdoelen worden in welke modules getoetst formatieve toetsing in leerfase (beoordelen moet je leren en verbetert groepsproces) summatieve toetsing d.m.v. peer review Inhoudelijke leerdoelen in projecten – in elk geval volgende onderdelen opnemen: wanneer welke leerdoelen in curriculum getoetst worden, waarbij bepaalde leerdoelen (stel vast welke) vaker terugkomen (overleg per leerlijn met betrokken docenten) Aanvullende eisen aan toetsvormen per module keuze voor bachelor eindopdracht (met variabele leerdoelen) afstemmen met eerder behaalde leerdoelen wie mag beoordelen wanneer methode laatste kans leerdoelen te behalen

Toetsen – advies opleidingsmanagement Informeren van docenten Concrete richtlijnen voor beoordeling projectwerk, afgeleid uit toetsbeleid & -programma Check projectwerk (ook rol examencommissie) Beoordeling volgens toetsbeleid & -programma Matcht afstudeeropdracht met reeds behaalde leerdoelen in projecten Relatie projectcijfers en cijfers vakken Module evaluaties – projectwerk en samenwerking als onderdeel opnemen

Toetsbekwaamheid – advies opleidingsmanagement zorg voor onderwijsmateriaal m.b.t. samenwerken (theorie, oefening, begeleiding) bijscholing docenten / tutoren directe samenwerking met docenten in modules on the job training – bv. rond begeleiding van samenwerken

Toetsorganisatie – advies opleidingsmanagement Zorg voor systeem waarin (mate van) behaalde projectleerdoelen van studenten wordt bijgehouden

Zorgen en borgen van toetsing projectwerk GZW Nog veel werk te doen!