my2050-webtool (module 5) Elisabeth Ellegaard, Koen Meeus en Pascal vermeulen (climact)
Verloop van de dag 1 Context en doelstellingen 2 Startpagina en de hefbomen 3 Presentatie van enkele scenario’s en analyse van de resultaten Vorming klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
Doelgroep en DoelSTELLINGen 3de graad secundair (16-18 j.) brede publiek (burgers, gemeenten en steden,…) Doelstellingen: sensibiliseren over uitdagingen & opportuniteiten in transitie naar koolstofarme samenleving (2050) debat opstarten over gedrags- en technologische veranderingen en ambitieniveaus eigen toekomstscenario’s ontwikkelen en analyseren betrokkenheid van leerlingen stimuleren leerkrachten motiveren om zelf aan de slag gaan: ‘teach the teacher’ multiplicatoreffect Vorming klimaatcoaches • module 5 22/2/20017
Waarom gebruiken in 3e graad secundair ? Educatief verantwoord en zeer gebruiksvriendelijk: dynamisch landschap korte animaties (7) didactische infofiches (13) handleiding voor leerkrachten overzichtelijk resultatenscherm Multidisciplinair: aardrijkskunde, natuurwetenschappen, taalvakken, humane/sociale wetenschappen,… Leert debatteren en zet aan tot reflectie: verschillende scenario’s leiden tot hetzelfde resultaat Beschikbaar in 3 talen (Nederlands, Frans én Engels) Vorming klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
ANDERE WEBTOOLS Inspiratiebron: Britse webtool : http://my2050.decc.gov.uk/ My2050 Toolkit (handleiding voor leerkrachten) Talrijke andere webtools (educatieve & voor experten): Tal van andere webtools in ontwikkeling: Algerije, Chili, Tsjechië, Ecuador, Kazachstan, Noorwegen, Oostenrijk, Peru Land Educatief Experten Link Waals Gewest http://www.wbc2050.be/ Taiwan http://my2050.twenergy.org.tw/ India http://www.indiaenergy.gov.in/ Zuid-Afrika http://2050.lateral.co.za/ http://my2050.environment.gov.za/ China http://2050pathway-en.chinaenergyoutlook.org/ Zuid-Korea http://2050.sejong.ac.kr/ Japan http://www.en-2050-low-carbon-navi.jp/ Ierland Ireland 2050: Understanding Our Energy Choices, My2050 Mexico http://www.calculadoramexico2050.org/ http://mi2050.calculadoramexico2050.org/ Wereld http://www.globalcalculator.org/ Vorming Klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
EIGENSCHAPPEN VAN HET MODEL Ontwikkeling van realistische scenario's Identificatie van de hefbomen voor gedrags- en technologische veranderingen voor de realisatie van een uitstootvermindering Analyse van de impact van de hefbomen op de uitstoot, het energieverbruik, en op sommige kosten Opstarten van een debat met een niet-ingewijd publiek Transparantie over de voorafnames Wat laat het model toe? Wat laat het model niet toe? Analyse van de macro-economische of sociale effecten Analyse van de indirecte uitstoot (“consumptie”-benadering) Analyse van de neveneffecten (bv. luchtvervuiling) Optimalisatie van het traject voor de uitstootvermindering Tal van andere modellen over het energetisch en economisch systeem geven andere inzichten in aanvulling op deze die worden aangereikt door deze webtool. Vorming klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
4 ambitieniveaus per hefboom Referentiescenario Bestaande wetgeving Natuurlijke evolutie zonder bijkomende maatregelen of structurele veranderingen Matige inspanning Relatief gemakkelijk te bereiken door de meeste experts Aanzienlijke inspanning Belangrijke gedrags- en technologische veranderingen Maximaal potentieel rekening houdend met technische en fysieke beperkingen 22/06/2016
Enkele Belangrijke voorafnames Technologie Bestaande (gekende) technologieën en dus haalbare scenario’s behalve voor : geothermie in diepere grondlagen koolstofopvang- en opslag (Carbon Capture and Storage - CCS) Elektriciteitsproductie Wet van 31 januari 2003 houdende de geleidelijke uitstap uit kernenergie Dus geen nucleaire energie meer in 2050: geen hefboom Industriële productie Wordt niet beschouwd als een hefboom ‘Koolstoflekken’ in geval van delokalisatie van industriële activiteiten Vorming klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
My 2050 webtool Scherm 1: homepagina Scherm 2: uitvoerige bespreking hefbomen en scenario’s Vorming Klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
CENTRAAL SCENARIO Scenario zonder extremen: bijna alle hefbomen op ambitieniveau 3 Een redelijk evenwicht tussen gedrags- en technologische veranderingen Geen netto invoer van elektriciteit uit het buitenland (invoer = ambitieniveau 1) Scenario Vorming Klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
Gedrag-scenario Maximale inzet op gedragsverandering : transportvraag en modal shift gemiddelde temperatuur in huis vleesconsumptie aandeel appartementen in nieuwe woningen Vereist belangrijke culturele, structurele en organisatorische veranderingen Technologische veranderingen op lager ambitieniveau De daling van de energievraag zorgt ervoor dat er minder energievoorziening nodig is (vs. centraal-scenario) Geen netto invoer van elektriciteit (ambitieniveau 1) Scenario Vorming Klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
Technologie-scenario Maximale inzet op technologie: Eelektrificatie in transport en gebouwen Intensifiëring energie-efficiëntie in gebouwen Procesverbeteringen in industrie Hernieuwbare energie Koolstofopvang & opslag Technologische veranderingen in landbouw Gedragsveranderingen op een lager ambitieniveau (versus centraal scenario) Geen netto invoer van elektriciteit (ambitieniveau 1) Scenario Vorming Klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
- 95%-scenario Meest ambitieuze scenario op het vlak van uitstootvermindering Combinatie van belangrijke gedragsveranderingen én grootschalige technologische veranderingen Ambitieniveau 4 voor de meeste hefbomen, uitgezonderd voor energievoorziening door een lage energievraag Ambitieniveau kan op 1 blijven voor : wind- en zone-energie waterkracht Geen netto invoer van elektriciteit (ambitieniveau 1) Scenario Vorming Klimaatcoaches • Module 5 22/2/2017
Dank u!