Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
HGW en gesprekken met leerlingen
1.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Collectief portfolio groep 3
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Coaching week Rotterdam Academy.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Dalton op de Dorendal.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Integraal sociaal werk
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Passend onderwijs.
LOB zeven stappen naar succes
De veranderende rol van de IB
Reflecteren even pas op de plaats
Psychotherapeutische interventies voor de huisarts Deel 2: Oplossingsgericht werken Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
gesprekstechnieken Les 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

PPO Delflanden IB netwerk ‘Oplossingsgericht analyseren en reflecteren’

Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse en reflectie Praktijkgerichte vraagstukken beetpakken mbv intervisie

Terugblik Waar hebben je samen met het team vooruitgang geboekt en wat ging goed/beter tijdens de gesprekken met leerkrachten? Waar zie je nog ontwikkelkansen voor jezelf, het werken met groepsplannen en voeren van gesprekken met leerkrachten?

Verschillende kinderen verschillende behoeften Hoe kun je leerkrachten helpen oplossing icht te denken en de onderwijsbehoeften van het kind centraal te stellen?

Wat is van belang? Zo lang mogelijk denken in 3 niv’s Denken in oplossingen obv de onderwijs-/ondersteuningsbehoeften Focus op de ruimte die er is Tm groep 6 lln erbij houden, va groep 6 evt OPP

Focus op ruimte Casus: Je houdt een intake met een moeder/vader in verband met gedragsonderzoek. Input van school: jongen (6 jaar, groep 3) is druk, praat veel door de les, verstoort en heeft vaak ruzie. Deze problemen zijn er al vanaf groep 1 maar lijken steeds erger te worden. Leerprestaties zijn matig maar net aan voldoende. Thuis worden er geen problemen ervaren. Opdracht: je wilt moeder/vader aanvullend vragen stellen en iets vertellen over het onderzoek wat je gaat uitvoeren Het probleem wordt soms groter gemaakt door bv de lkr-ib/er. Daarnaast is het vaak zo dat lkr te laat aan de bel trekken bij de IB/er, waardoor het probleem voor 1 of meer betrokkenen ok groter wordt dan mogelijk nodig. TIP± ga las IB/er een paar keer per jaar de klas in, wat gebeurt er, wat valt op Deze korte bezoeken geven vaak al heel veel input voor een gesprek en problemen zijn sneller te tackelen.

Rol IB´er Focus op oplossing dus oplossingsgerichte vragen stellen Proces bewaken Niet heel erg op de inhoud ingaan Klachten ombuigen naar onderwijsbehoeften Vergeet niet te erkennen!

Oplossingsgericht analyseren en reflecteren op teamniveau Mbt resultaten Mbt onderwijs en ondersteuningsbehoeften Resultaten is vb Anja Onderwijsbehoeften is vb Janneke

Opdracht team gericht op resultaten Gegevens cito en methode toetsten in 1 overzicht ZONDER namen Lkr vragen, wat valt je op? Hoe kan het dat deze resultaten uit het onderwijs zijn gekomen? Interventies voor beter bv spellingonderwijs

Opdracht team gericht op OB Vertaal veel gehoorde problemen/vragen mbt lln naar onderwijsbehoeften Zet ze op flappen en hang ze op Laat lkr lln uit hun groep op een geeltje bij een bepaalde behoefte plakken Lkr kijken in groepjes per behoefte hoe ze deze lln verder kunnen helpen Later tijdstip evalueren vd interventies

Mogelijke onderwijs/ondersteuningsbehoeften Inzicht in wat leren is Stimulerende extra taak naast basiswerk Uitdaging op het gebied in van: rekenen, taal, WO/PPT Doelen zelf verwoorden en evalueren Werken met een timetimer Werken met een maatje bij…. Ondersteuning zelfvertrouwen door gerichte positieve feedback Lkr die de taakaanpak helpt reguleren Een plek vooraan/achter/aan een zijkant Begeleiding bij omgaan met klasgenoten Minimaliseren van de taken Beweging Individueel beloningssysteem Korte lijn kind/ouders

Opdracht Wat voor soort vragen stel je meestal tijdens een gesprek met een lkr waar sprake is van een ‘probleem’? Even laten Oefening doen en dan reflecteren op op welke manier IB-er zelf vragen stelt

Opdracht Oefening 1 en 2 Om zelf te ervaren vd IB/ers hoe het is om te denken vanuit de oplossing of het probleem

Oplossingsgerichte vragen Vragen die gericht zijn op het analyseren van de oplossing Evt. samen met de leerling Gericht op de competenties en krachtbronnen van de leerling en leerkracht

Filmpje https://www.leraar24.nl/video/1765/oplossingsgericht-coachingsgesprek#tab=0

Oplossingsgericht praten Vragen naar de gewenste situatie Zoeken naar uitzonderingen op het probleem Herkaderen van problemen Mandaat vragen Werken met schalen Steunen en complimenten geven Mandaat ° bevoegheid om iets te regelen 16

Typen vragen Continueringsvragen Copingvragen Doelvragen Schaalvragen wat hoeft er volgens jou niet te veranderen? Copingvragen Hoe lukt het je om op te letten? Hoe lukt het je om toch nog op tijd klaar te zijn? Doelvragen waarover moeten we het hebben zodat je straks denkt: dit was nuttig? Schaalvragen Uitzonderingsvragen: Wanneer lukt het je al (heel soms) wel?

Schaalvragen over onderwerpen als: Motivatie Verwachting Tevredenheid Vertrouwen Ontwikkeling Vooruitgang

Voorbeelden van schaalvragen Welk cijfer geef je voor hoe je het naar je zin hebt in deze klas? voor hoe tevreden je bent over je inzet? voor hoe goed je op let in de les? voor hoeveel vertrouwen je erin hebt dat het je gaat lukken? Schaalvragen zijn een bruikbaar instrument om inzicht te krijgen hoe iemand een situatie ervaart. Op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 is dat het helemaal niet lukt om je kind naar je te laten luisteren, en 10 is dat het zo goed lukt dat je kind altijd naar je luistert, wat voor cijfer geef je? Wat zit er allemaal in dat cijfer? Wat lukt al wel? Is het wel eens een hoger cijfer geweest? Hoe kwam dat? Hoe is dat toen gelukt? Stel dat je cijfer 1 punt hoger zou zijn? Dus een 5 in plaats van een 4. Wat zou er dan anders zijn? Wat kunnen we doen om dat te bereiken?

De wondervraag De wondervraag kan inzicht geven in hoe ouders/kind de meest wenselijke situatie ziet. Stel: U wordt morgen wakker en er is een wonder gebeurd. Het probleem is opgelost, uw zorgen daarover zijn weg. Waaraan merkt u dat concreet? Wat is er anders? Wat doet uw kind anders? Wat doet u anders? Wat merken anderen daarvan, bijvoorbeeld uw moeder? Gaan zij daardoor ook anders doen?

Complimenten geven en steunen Doel: Samenwerkingsrelatie bevorderen Op juiste spoor zetten: wat werkt en wat is effectief Directe complimenten: Dat heb je slim aangepakt Ik hoor dat je er goed over hebt nagedacht, want…. Ik waardeer het dat je hier toch bent…

Indirecte complimenten: Oplossingsgerichte vragen naar competenties: Hoe lukt het je om deze ll aan het werk te krijgen? Hoe heb je het voor elkaar gekregen om deze week door te komen? Hoe ben je op dat goede idee gekomen?

Intervisie Incidentmethode Nvt Inbrengen probleem/vraag Vragenronde Analyse en inzichten vanuit de deelnemers Adviesronde vanuit de deelnemers en reactie inbrenger Evaluatie