PPO Delflanden IB netwerk ‘Oplossingsgericht analyseren en reflecteren’
Doelen bijeenkomst Wat is van belang bij oplossingsgericht reflecteren en analyseren Rol IB-er Kennismaken met werkvormen die lkr aanzetten tot analyse en reflectie Praktijkgerichte vraagstukken beetpakken mbv intervisie
Terugblik Waar hebben je samen met het team vooruitgang geboekt en wat ging goed/beter tijdens de gesprekken met leerkrachten? Waar zie je nog ontwikkelkansen voor jezelf, het werken met groepsplannen en voeren van gesprekken met leerkrachten?
Verschillende kinderen verschillende behoeften Hoe kun je leerkrachten helpen oplossing icht te denken en de onderwijsbehoeften van het kind centraal te stellen?
Wat is van belang? Zo lang mogelijk denken in 3 niv’s Denken in oplossingen obv de onderwijs-/ondersteuningsbehoeften Focus op de ruimte die er is Tm groep 6 lln erbij houden, va groep 6 evt OPP
Focus op ruimte Casus: Je houdt een intake met een moeder/vader in verband met gedragsonderzoek. Input van school: jongen (6 jaar, groep 3) is druk, praat veel door de les, verstoort en heeft vaak ruzie. Deze problemen zijn er al vanaf groep 1 maar lijken steeds erger te worden. Leerprestaties zijn matig maar net aan voldoende. Thuis worden er geen problemen ervaren. Opdracht: je wilt moeder/vader aanvullend vragen stellen en iets vertellen over het onderzoek wat je gaat uitvoeren Het probleem wordt soms groter gemaakt door bv de lkr-ib/er. Daarnaast is het vaak zo dat lkr te laat aan de bel trekken bij de IB/er, waardoor het probleem voor 1 of meer betrokkenen ok groter wordt dan mogelijk nodig. TIP± ga las IB/er een paar keer per jaar de klas in, wat gebeurt er, wat valt op Deze korte bezoeken geven vaak al heel veel input voor een gesprek en problemen zijn sneller te tackelen.
Rol IB´er Focus op oplossing dus oplossingsgerichte vragen stellen Proces bewaken Niet heel erg op de inhoud ingaan Klachten ombuigen naar onderwijsbehoeften Vergeet niet te erkennen!
Oplossingsgericht analyseren en reflecteren op teamniveau Mbt resultaten Mbt onderwijs en ondersteuningsbehoeften Resultaten is vb Anja Onderwijsbehoeften is vb Janneke
Opdracht team gericht op resultaten Gegevens cito en methode toetsten in 1 overzicht ZONDER namen Lkr vragen, wat valt je op? Hoe kan het dat deze resultaten uit het onderwijs zijn gekomen? Interventies voor beter bv spellingonderwijs
Opdracht team gericht op OB Vertaal veel gehoorde problemen/vragen mbt lln naar onderwijsbehoeften Zet ze op flappen en hang ze op Laat lkr lln uit hun groep op een geeltje bij een bepaalde behoefte plakken Lkr kijken in groepjes per behoefte hoe ze deze lln verder kunnen helpen Later tijdstip evalueren vd interventies
Mogelijke onderwijs/ondersteuningsbehoeften Inzicht in wat leren is Stimulerende extra taak naast basiswerk Uitdaging op het gebied in van: rekenen, taal, WO/PPT Doelen zelf verwoorden en evalueren Werken met een timetimer Werken met een maatje bij…. Ondersteuning zelfvertrouwen door gerichte positieve feedback Lkr die de taakaanpak helpt reguleren Een plek vooraan/achter/aan een zijkant Begeleiding bij omgaan met klasgenoten Minimaliseren van de taken Beweging Individueel beloningssysteem Korte lijn kind/ouders
Opdracht Wat voor soort vragen stel je meestal tijdens een gesprek met een lkr waar sprake is van een ‘probleem’? Even laten Oefening doen en dan reflecteren op op welke manier IB-er zelf vragen stelt
Opdracht Oefening 1 en 2 Om zelf te ervaren vd IB/ers hoe het is om te denken vanuit de oplossing of het probleem
Oplossingsgerichte vragen Vragen die gericht zijn op het analyseren van de oplossing Evt. samen met de leerling Gericht op de competenties en krachtbronnen van de leerling en leerkracht
Filmpje https://www.leraar24.nl/video/1765/oplossingsgericht-coachingsgesprek#tab=0
Oplossingsgericht praten Vragen naar de gewenste situatie Zoeken naar uitzonderingen op het probleem Herkaderen van problemen Mandaat vragen Werken met schalen Steunen en complimenten geven Mandaat ° bevoegheid om iets te regelen 16
Typen vragen Continueringsvragen Copingvragen Doelvragen Schaalvragen wat hoeft er volgens jou niet te veranderen? Copingvragen Hoe lukt het je om op te letten? Hoe lukt het je om toch nog op tijd klaar te zijn? Doelvragen waarover moeten we het hebben zodat je straks denkt: dit was nuttig? Schaalvragen Uitzonderingsvragen: Wanneer lukt het je al (heel soms) wel?
Schaalvragen over onderwerpen als: Motivatie Verwachting Tevredenheid Vertrouwen Ontwikkeling Vooruitgang
Voorbeelden van schaalvragen Welk cijfer geef je voor hoe je het naar je zin hebt in deze klas? voor hoe tevreden je bent over je inzet? voor hoe goed je op let in de les? voor hoeveel vertrouwen je erin hebt dat het je gaat lukken? Schaalvragen zijn een bruikbaar instrument om inzicht te krijgen hoe iemand een situatie ervaart. Op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 is dat het helemaal niet lukt om je kind naar je te laten luisteren, en 10 is dat het zo goed lukt dat je kind altijd naar je luistert, wat voor cijfer geef je? Wat zit er allemaal in dat cijfer? Wat lukt al wel? Is het wel eens een hoger cijfer geweest? Hoe kwam dat? Hoe is dat toen gelukt? Stel dat je cijfer 1 punt hoger zou zijn? Dus een 5 in plaats van een 4. Wat zou er dan anders zijn? Wat kunnen we doen om dat te bereiken?
De wondervraag De wondervraag kan inzicht geven in hoe ouders/kind de meest wenselijke situatie ziet. Stel: U wordt morgen wakker en er is een wonder gebeurd. Het probleem is opgelost, uw zorgen daarover zijn weg. Waaraan merkt u dat concreet? Wat is er anders? Wat doet uw kind anders? Wat doet u anders? Wat merken anderen daarvan, bijvoorbeeld uw moeder? Gaan zij daardoor ook anders doen?
Complimenten geven en steunen Doel: Samenwerkingsrelatie bevorderen Op juiste spoor zetten: wat werkt en wat is effectief Directe complimenten: Dat heb je slim aangepakt Ik hoor dat je er goed over hebt nagedacht, want…. Ik waardeer het dat je hier toch bent…
Indirecte complimenten: Oplossingsgerichte vragen naar competenties: Hoe lukt het je om deze ll aan het werk te krijgen? Hoe heb je het voor elkaar gekregen om deze week door te komen? Hoe ben je op dat goede idee gekomen?
Intervisie Incidentmethode Nvt Inbrengen probleem/vraag Vragenronde Analyse en inzichten vanuit de deelnemers Adviesronde vanuit de deelnemers en reactie inbrenger Evaluatie