Diy met kunstenaars maak een natuurfoto met Elspeth diederix

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

‘De Donkere Kamer van het Rijksmuseum’
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Hoera, een oudergesprek!
Een lessenserie van drie lessen
Kröller Müller Bonaventuracollege 5 havo
Thema: mijn schaduw verrast me
Een eerste opzet met mogelijkheden
Les 3 – Zullen we delen?.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Les 5. In beeld gevangen Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie overweg met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma; hebben jullie je idee vormgegeven.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
VOORBEREIDENDE LES Walkie Talkie Beelden voor in de klas.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
DIY MET KUNSTENAARS MAAK EEN ZELFPORTRET MET ANOUK KRUITHOF.
DIY MET KUNSTENAARS MAAK EEN POSTER MET PHILIPPE APELOIG Zie notities voor meer informatie voor de docent.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
Lesbrief – Meester Kikker. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Observeren Les 3.
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Pokémon Go Mediabegrip week
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
29 maart CREADAG.
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
© UNIEK IN DE KLAS.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Digi(bord)boek project <titel project>
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Voortplanting Basisstof 2 en 3.
Big Data.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Big Data.
VOORBEREIDENDE LES De Stijl - Mijn Stijl. VOORBEREIDENDE LES De Stijl - Mijn Stijl.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Stage zoeken bij Entree-opleiding
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Is ons taalvermogen genetisch bepaald?
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Diy met kunstenaars maak een natuurfoto met Elspeth diederix Zie notities voor meer informatie voor de docent

Wat? DIY staat voor Do It Yourself. Je bekijkt een video over het werk van een hedendaagse kunstenaar en gaat aan de slag met een beeldende opdracht gegeven door een bekende Nederlander. Het is de beurt aan Humberto Tan, die ken je waarschijnlijk van televisie. Hij geeft een opdracht die verbonden is aan de kunstenaar Elspeth Diederix.

MADE BY: BlIKOPENERS De Blikopeners zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud die een bijbaan hebben in het Stedelijk Museum. Met hun rondleidingen, workshops en evenementen geven ze hun eigen blik op kunst. Het filmpje dat je zo gaat bekijken is door hen gemaakt. Meer informatie over blikopeners: zie www.stedelijk.nl/blikopeners en facebook pagina: https://www.facebook.com/stedelijkblikopeners Eén van de Blikopeners Foto: Tomek Dersu Aaron

VIDEOCLIP Klik in de fullscreen modus op de play button om de video te starten Of zet de video klaar via: https://www.youtube.com/watch?v=WIVgFiMYElc

DE OPDRACHT Humberto zegt: “Maak die foto!” Máár…. niet zomaar een foto! Maak met je telefoon of een camera een foto van de natuur en voeg daar iets onnatuurlijks aan toe alsof het er thuishoort.

Over de kunstenaar Elspeth Diederix (1971) in het kort: Geboren en opgegroeid in Kenia. Heeft gestudeerd aan de Rietveld Academie en de Rijksacademie. Laat zich inspireren door verschillende soorten natuur die ze tegenkomt bij het vele reizen. Plaatst alledaagse onnatuurlijke objecten in de natuur zodat er fascinerende beelden ontstaan. Meer informatie: Link website Elspeth http://www.elspethdiederix.com/ Link artikel Metropolis M (juni 2009): http://metropolism.com/reviews/elspeth-diederix-onvrijwillige-s/ Link interview met Elspeth: http://www.blikopeners.amsterdam/post/130738958964/interview-met-elspeth-diederix

WARMING UP: WELKE TITEL GEEF JIJ DIT WERK? Bijschrift foto: Elspeth Diederix, Red Chairs , 2007, c/o Pictoright Amsterdam. Doel van de werkvorm: De leerling wordt uitgedaagd om goed naar de elementen in de foto te kijken en hier een nieuwe betekenis aan te geven.

WARMING UP: TEKEN WAT ER NET NA DEZE FOTO GEBEURT Doel van de werkvorm: leerlingen onderzoeken het narratieve element in de foto’s van Elspeth met behulp van hun eigen verbeeldingskracht. Alternatief: vorm duo’s waarvan één tekent wat er voor de foto gebeurt en één tekent wat na de foto gebeurt. De drie beelden vormen zo samen een ‘stripverhaal’. Alternatief: leerlingen tekenen het niet, maar vertellen dit aan elkaar. Wissel daarna klassikaal uit. Elspeth Diederix, Blue Horses, 2002, c/o Pictoright Amsterdam.

WARMING UP: WELK MATERIAAL ZOU JIJ HEBBEN GEBRUIKT? Vraag eerst aan leerlingen waarom zij denken dat Elspeth hier plastic tasjes gebruikt. Toelichting van het werk: Elspeth is bijzonder gefascineerd door plastic zakjes en gebruikt ze veel in haar werk. Bij bovenstaande foto zou je snel denken dat het te maken heeft met het vervuilen van de natuur of de zogenaamde ‘plastic soep’, maar ze zegt zelf dat haar werk niet politiek is bedoeld. Voor meer informatie zie: https://www.youtube.com/watch?v=BZPNeZbINhI Doel van de werkvorm: leerlingen onderzoeken de rol van het materiaalgebruik van Diederix. Elspeth Diederix, Cloud, zonder jaartal, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam.

WARMING UP: WELK BEELD MAG VAN JOU WEG? Toelichting: de bovenstaande werken komen uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Geef de leerlingen zo’n 2 à 3 minuten de tijd om de kunstwerken te bekijken en vraag vervolgens welk beeld volgens hen weg mag. Dit mag per leerling verschillend zijn, idealiter ontstaat er een discussie waarbij elke leerling beargumenteert welk beeld weg moet. Er is niet één antwoord goed. Je kunt de kunstwerken vergelijken door te kijken naar bijvoorbeeld vorm, functie of betekenis. Doel van de werkvorm: leerlingen kunnen aan de hand van hun eigen analyse overeenkomsten en verschillen benoemen en beargumenteren. Voor meer informatie over de werkvorm: zie http://www.expertisecentrum-kunsttheorie.nl/cms_data/formatwelkbeeldwega.pdf Ingo Maurer, Lucellino, 1992, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam. Karel Appel, De wilde brandweerman, 1947, © Karel Appel Foundation, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam. Jean Tinguely, Radio Dylaby, 1962, c/o Pictoright Amsterdam/ Stedelijk Museum Amsterdam.

Epic Fail DIT IS EEN KUNSTWERK VAN RODERICK HIETBRINK, WAT DOET HIJ ANDERS DAN DIEDERIX? Link video: https://vimeo.com/77577127 Toelichting kunstwerk: Bovenstaand werk zit in de collectie van het Stedelijk Museum. Roderick Hietbrink laat zich inspireren door de vraag wat werkelijkheid is, in die zin lijkt zijn werk op dat van Diederix. Anders dan haar werk, verstoort Hietbrink de werkelijkheid waar Diederix vooral een nieuwe werkelijkheid creëert door het vermengen van natuur en cultuur.

DO IT YOURSELF MAAK DIE FOTO!

EN NU!? Als je wilt, kun je de foto uploaden op Instagram met de hashtag #humbertotan en/of #blikopeners. Of maak van je klas een offline Instagram pagina. Print de foto’s uit, hang ze (anoniem) op en geef elkaar “comments” op de foto’s. Hulp voor comments: Kom je zo’n beeld in het dagelijks leven tegen? Welk onnatuurlijk element is toegevoegd? Vind je dat de foto dat element als iets natuurlijks laat overkomen? Tip: doe je de opdracht met meerdere klassen? Laat ze elkaars werk beoordelen on - of offline.

Wat heb ik hieraan? Je kijkt heel precies naar kunst en leert dat beelden meerdere betekenissen kunnen hebben. Je kunt meerdere ideeën bedenken en die in een beeld uitwerken. Je denkt na over het verschil tussen realistisch en surrealistisch, natuur en cultuur.