Diy met kunstenaars maak een natuurfoto met Elspeth diederix Zie notities voor meer informatie voor de docent
Wat? DIY staat voor Do It Yourself. Je bekijkt een video over het werk van een hedendaagse kunstenaar en gaat aan de slag met een beeldende opdracht gegeven door een bekende Nederlander. Het is de beurt aan Humberto Tan, die ken je waarschijnlijk van televisie. Hij geeft een opdracht die verbonden is aan de kunstenaar Elspeth Diederix.
MADE BY: BlIKOPENERS De Blikopeners zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud die een bijbaan hebben in het Stedelijk Museum. Met hun rondleidingen, workshops en evenementen geven ze hun eigen blik op kunst. Het filmpje dat je zo gaat bekijken is door hen gemaakt. Meer informatie over blikopeners: zie www.stedelijk.nl/blikopeners en facebook pagina: https://www.facebook.com/stedelijkblikopeners Eén van de Blikopeners Foto: Tomek Dersu Aaron
VIDEOCLIP Klik in de fullscreen modus op de play button om de video te starten Of zet de video klaar via: https://www.youtube.com/watch?v=WIVgFiMYElc
DE OPDRACHT Humberto zegt: “Maak die foto!” Máár…. niet zomaar een foto! Maak met je telefoon of een camera een foto van de natuur en voeg daar iets onnatuurlijks aan toe alsof het er thuishoort.
Over de kunstenaar Elspeth Diederix (1971) in het kort: Geboren en opgegroeid in Kenia. Heeft gestudeerd aan de Rietveld Academie en de Rijksacademie. Laat zich inspireren door verschillende soorten natuur die ze tegenkomt bij het vele reizen. Plaatst alledaagse onnatuurlijke objecten in de natuur zodat er fascinerende beelden ontstaan. Meer informatie: Link website Elspeth http://www.elspethdiederix.com/ Link artikel Metropolis M (juni 2009): http://metropolism.com/reviews/elspeth-diederix-onvrijwillige-s/ Link interview met Elspeth: http://www.blikopeners.amsterdam/post/130738958964/interview-met-elspeth-diederix
WARMING UP: WELKE TITEL GEEF JIJ DIT WERK? Bijschrift foto: Elspeth Diederix, Red Chairs , 2007, c/o Pictoright Amsterdam. Doel van de werkvorm: De leerling wordt uitgedaagd om goed naar de elementen in de foto te kijken en hier een nieuwe betekenis aan te geven.
WARMING UP: TEKEN WAT ER NET NA DEZE FOTO GEBEURT Doel van de werkvorm: leerlingen onderzoeken het narratieve element in de foto’s van Elspeth met behulp van hun eigen verbeeldingskracht. Alternatief: vorm duo’s waarvan één tekent wat er voor de foto gebeurt en één tekent wat na de foto gebeurt. De drie beelden vormen zo samen een ‘stripverhaal’. Alternatief: leerlingen tekenen het niet, maar vertellen dit aan elkaar. Wissel daarna klassikaal uit. Elspeth Diederix, Blue Horses, 2002, c/o Pictoright Amsterdam.
WARMING UP: WELK MATERIAAL ZOU JIJ HEBBEN GEBRUIKT? Vraag eerst aan leerlingen waarom zij denken dat Elspeth hier plastic tasjes gebruikt. Toelichting van het werk: Elspeth is bijzonder gefascineerd door plastic zakjes en gebruikt ze veel in haar werk. Bij bovenstaande foto zou je snel denken dat het te maken heeft met het vervuilen van de natuur of de zogenaamde ‘plastic soep’, maar ze zegt zelf dat haar werk niet politiek is bedoeld. Voor meer informatie zie: https://www.youtube.com/watch?v=BZPNeZbINhI Doel van de werkvorm: leerlingen onderzoeken de rol van het materiaalgebruik van Diederix. Elspeth Diederix, Cloud, zonder jaartal, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam.
WARMING UP: WELK BEELD MAG VAN JOU WEG? Toelichting: de bovenstaande werken komen uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Geef de leerlingen zo’n 2 à 3 minuten de tijd om de kunstwerken te bekijken en vraag vervolgens welk beeld volgens hen weg mag. Dit mag per leerling verschillend zijn, idealiter ontstaat er een discussie waarbij elke leerling beargumenteert welk beeld weg moet. Er is niet één antwoord goed. Je kunt de kunstwerken vergelijken door te kijken naar bijvoorbeeld vorm, functie of betekenis. Doel van de werkvorm: leerlingen kunnen aan de hand van hun eigen analyse overeenkomsten en verschillen benoemen en beargumenteren. Voor meer informatie over de werkvorm: zie http://www.expertisecentrum-kunsttheorie.nl/cms_data/formatwelkbeeldwega.pdf Ingo Maurer, Lucellino, 1992, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam. Karel Appel, De wilde brandweerman, 1947, © Karel Appel Foundation, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam. Jean Tinguely, Radio Dylaby, 1962, c/o Pictoright Amsterdam/ Stedelijk Museum Amsterdam.
Epic Fail DIT IS EEN KUNSTWERK VAN RODERICK HIETBRINK, WAT DOET HIJ ANDERS DAN DIEDERIX? Link video: https://vimeo.com/77577127 Toelichting kunstwerk: Bovenstaand werk zit in de collectie van het Stedelijk Museum. Roderick Hietbrink laat zich inspireren door de vraag wat werkelijkheid is, in die zin lijkt zijn werk op dat van Diederix. Anders dan haar werk, verstoort Hietbrink de werkelijkheid waar Diederix vooral een nieuwe werkelijkheid creëert door het vermengen van natuur en cultuur.
DO IT YOURSELF MAAK DIE FOTO!
EN NU!? Als je wilt, kun je de foto uploaden op Instagram met de hashtag #humbertotan en/of #blikopeners. Of maak van je klas een offline Instagram pagina. Print de foto’s uit, hang ze (anoniem) op en geef elkaar “comments” op de foto’s. Hulp voor comments: Kom je zo’n beeld in het dagelijks leven tegen? Welk onnatuurlijk element is toegevoegd? Vind je dat de foto dat element als iets natuurlijks laat overkomen? Tip: doe je de opdracht met meerdere klassen? Laat ze elkaars werk beoordelen on - of offline.
Wat heb ik hieraan? Je kijkt heel precies naar kunst en leert dat beelden meerdere betekenissen kunnen hebben. Je kunt meerdere ideeën bedenken en die in een beeld uitwerken. Je denkt na over het verschil tussen realistisch en surrealistisch, natuur en cultuur.