Zappen door een labyrint

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950
Advertisements

ZAPPEN DOOR EEN LABYRINT
De tijd van de massacultuur
Checkup BEGIN OEFENEXAMEN
Conclusie? “Kunst ontstaat niet in een vacuüm, gemaakt door een geïsoleerd genie in een eenzaam atelier, maar wordt beïnvloed door de tijd en plaats waar.
Postmodernisme - verdwijnen van idealisme - gedachten (politiek, religieus etc) worden gekozen op basis van bruikbaarheid In kunst: geen vernieuwing.
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
Romantiek en realisme 12 vwo.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Popquiz.
Gemaakt door: Idiophine, Ashwin, Acelya & Lynn M3a
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
So You Think You Can Dance theatertour. De theatertour vond plaat in Vredenburg Leidsche Rijn te Utrecht. SYTYCD is een danswedstrijd die op de Nederlandse.
Lenny Kravitz. By Ernst Stam..
Moderne Kunst.
Myrna Tom van Oorschot Ingrid de Rond Mathijs Zeegers Esmée Zegers
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
One Last Tour ’12 ZiggoDome Amsterdam. Sfeerimpressie.
Accenten binnen het onderwerp:
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
Parijs. Trocadéro Het station werd geopend op 2 oktober 1900 als onderdeel van de toenmalige metrolijn 2 Sud. Vanaf 14 oktober 1907 lag het station langs.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 27 maart 2009.
Massacultuur - Postmodernisme Knippen plakken & citeren
Parijs Existentialisme Ed van der Elsken
Kunst en reclame oefenexamenvragen
De dans Mijn spreekbeurt gaat over de dans. Ik heb het onderwerp gekozen, omdat het mijn hobby is en ik er veel over weet.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Massacultuur - Postmodernisme Knippen plakken & citeren
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Moderne kunst In de 20e eeuw.
Mijn kunstbiografie: Hinse Wiltingh.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Wat is kunst?
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Project KUNST EN CULTUUR. CULTUUR IN DE KLEUTERSCHOOL KUNST.
Podiumkunsten.
Alleen maar nette mensen De debuutroman van Robert Vuijsje.
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
NIEUWE STROMINGEN Rond de jaren ‘70 verdwijnen veel traditionele opvattingen over wat ‘Kunst’ is Zo ontstonden er veel stijlen en stromingen door elkaar.
Keith Haring Van graffiti tot echte kunst. Keith Haring Wordt geboren op 4 mei 1958 in Amerika. Hij was de oudste van 4 kinderen. Op jonge leeftijd is.
De opkomst van dansbare muziek
Kunstnijverheid en de Orient
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Graffiti Eind jaren 60 tot Heden.
Zappen door een labyrint MIX IN DE TWEEDE HELFT VAN DE TWINTIGSTE EEUW
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Nabije Oosten - Wereldtentoonstellingen
Metamorfose in de kunst
Graffiti, ‘street-art’ ontstaan in de zestiger jaren
Street art - Banksy Jan
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
museum na 6 jaar verbouwen
Cultureel en kunstzinnige vorming
Door Bellise von Raesfeld Meijer 5HQ3
Graffiti, ‘street-art’ ontstaan in de zestiger jaren
Museum favoriete culturele kunstwerken.
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
De schatkamer 2 Een reis door de tijd.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Zappen door een labyrint Mix in de tweede helft van de twintigste eeuw.

“De wereld is te complex geworden voor één dominant geloof of politieke overtuiging.” Filmpje

Nederhop 20 jaar: Ali B. Maandag 7 december 2015 Nederhop bestaat 20 jaar! Tenminste, als we uitgaan van 1995, het jaar waarin het album ‘Afslag Osdorp’ van de Osdorp Posse uitkwam, ‘Spraakwater’ van Extince in de top 10 binnenkwam en het label Top Notch werd opgericht. De start van een genre dat zijn naam definitief gevestigd heeft en vele gedaanten kent. Maatschappijkritisch en politiek bewogen of puberaal en macho. Van Brainpower tot Opgezwolle, van Kempi tot Ronnie Flex, we krijgen vanavond een klein college Nederhop van Ali B. http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/350747

Subculturen onderscheiden zich van de massa. Ze zijn als het ware een spiegel van de tijdperiode.

Barbara Kruger; “Ik probeer me bezig te houden met complexe verbanden tussen macht en maatschappij, maar wat presentatie betreft doe ik mijn best om een hoge moeilijkheidsgraad te vermijden. Ik wil dat mensen door een kunstwerk meegesleurd worden.”

Filmpje Jenny Holzer, de straat als expositie ruimte Mix van High Culture en Low culture

Mix van High Culture en Low culture

Eindeloze televisie blz 112-113 MTV Sinds 1981 24/7 Nieuwe manier van televisie kijken. Populariteit van artiesten wordt mede door beeld bepaald. Clip draagt bij aan imago. 1983 Michael Jackson Thriller

Eindeloze televisie blz 112-113 MTV Madonna, feminist. Seks, religie en geweld zijn onderwerpen binnen haar clips en shows.

Eindeloze televisie blz 112-113 Pipilotti Rist Ever is Over All 1997 Niet alles is wat het lijkt. Ik ben echt een televisie kind. Ik ken het gevoel dat je niet meer uit elkaar kunt houden wat je ‘s middags in het bos beleefd hebt en wat je daarna op televisie gezien hebt.

https://www.youtube.com/watch?v=Tu3AVjfhvqo Muziek uit de getto blz 114-115 Underground Hip hop en house ontstaan in de underground. New York (The Bronx), 1976 DJ en MC Public Enemy Geen instrument is zelf ingespeeld

Muziek uit de getto blz 114-115 Underground De la Soul, Eye know Samples van oude soul platen Positief! Lauryn Hill R&B, (mix van hiphop en soul)

Muziek uit de getto blz 114-115 Keith Haring en Banksy De wereld van Keith Haring Graffiti kunstenaars uit de underground

Dance blz 116-117 House Combinatie van disco en elektronische synthesizer muziek. +/-1980. Houseparty's Glitter en glamour

Dance blz 116-117 Kraftwerk Pioniers in de synthesizer muziek. Jaren 70 Duitse groep. Fragment top 2000

Dance blz 116-117 House, dansritme! Derrick May Strings of life The prodigy Out of space

Dance blz 116-117 Ambient house Even tot rust komen. Ritme speelt nauwelijks een rol. ‘Ambient muziek moet kalmte en denkruimte bevorderen. Zij moet even goed te negeren als interessant zijn.’ The orb, passing of time

Postmodernisme blz 118-119 Vooraf in de architectuur Modernisme Less is more! Form follows function

Postmodernisme blz 118-119 Charles Jencks bedenkt de naam voor een nieuwe stroming. Postmodernisme  na het modernisme Oude architectuur stijlen worden geciteerd. Ornamenten vergroten de herkenbaarheid van een gebouw.

Postmodernisme blz 118-119 Celebration, Robert Venturi (1925) en Aldo Rosso (1931-1997)

Postmodernisme blz 118-119 Groninger museum Allesandro Mendini (1931) Museum als kunsttheater. sfeerimpressie

Postmodernisme blz 118-119 Rob Scholte 1958 Citeren! Wat is echt? Ik geloof niet dat origineel nog bestaat

Postmodernisme blz 118-119 Rob Scholte 1958 Rob Scholte, nostalgia

Kunst/kermis blz 120-121 Idealisme verdwijnt aan het einde van de 20e eeuw. We plukken hier en daar onze ideeën vandaan alsof we boodschappen doen in de supermarkt. Er is niet meer één waarheid, één werkelijkheid of één kunsttheorie. Kunst hoeft niet altijd meer origineel te zijn. Avantgarde mengt zich met reclame Klassiek met modern Filosofie met spektakel Kunst en Kitsch

Kunst/kermis blz 120-121 Jeff Koons

Kunst/kermis blz 120-121 Jeff Koons

10 questions for Jeff Koons Kunst/kermis blz 120-121 Jeff Koons Werk Koons in paleis Versailles Zijn kunst is allesbehalve onomstreden.   AMSTERDAM september 2008- Zestien werken van Jeff Koons zijn de komende drie maanden te zien in het paleis van Versailles. De Franse 'Zonnekoning' Lodewijk de Veertiende (1638-1715) draait zich om in zijn graf. Bijna driehonderd jaar na zijn dood heeft zijn pronkstuk Versailles, een nieuwe vorst gekregen: Jeff Koons (53), 'the king of kitsch', voormalig echtgenoot van de Italiaanse pornoster Cicciolina. Vanaf vandaag staan zestien kunstwerken van de Amerikaanse kunstenaar in de zalen en de tuin van het beroemde paleis, net buiten Parijs. Het twaalf meter hoge gevaarte Split rocker (half pony, half dinosaurus, bedekt met 90.000 bloemen) wacht de bezoekers op bij de Orangerie. In de Zaal van Overvloed staat Rabbit, een stalen konijn, terwijl Lobster (een immense hangende kreeft) de Zaal van Mars een nieuwe aanblik geeft… . Waarom is deze tentoonstelling een vervaging tussen hoge kunst en lage kunst? 10 questions for Jeff Koons

Kunst/kermis blz 120-121 Benetton, Oliviero Toscani “Ik wil de werkelijkheid tonen, de problemen van deze wereld. Natuurlijk wil Benetton wint maken, maar winst en een intelligente boodschap kunnen heel goed samen gaan. “

Kunst/kermis blz 120-121 Beck (1970) Loser Devil’s haircut

Stijlen stampot blz 122-123 Cross over, postmodernisme in de muziek. Cross over  een combinatie van verschillende muziekstijlen. Etnische cross-over  stijlen uit verschillende culturen zijn goed hoorbaar. The Clash Punkband jaren 70 (ver voor het postmodernisme) Welke muziekstijl hoor je nog meer?

Stijlen stampot blz 122-123 Cross over, postmodernisme in de muziek. 1994, karmacoma van Massive attack In deze plaat zijn de invloeden nauwelijks meer aan te wijzen, er ontstaat een nieuw genre  triphop

Stijlen stampot blz 122-123 Cross over, postmodernisme in de muziek. Talvin Singh Geboren in Engeland, Indiase ouders Cross over tussen oosterse en westerse cultuur en tussen traditionele en moderne instrumenten 1998 Singh bespeelt de tabla

Stijlen stampot blz 122-123 Cross over, postmodernisme in de muziek. Coldcut Zet zich af tegen de commercie binnen de dancescene. Experimenteren! More Beats+ Pieces collage techniek schets of eindproduct? Let us play 1997

Grenzeloos blz 124-125 Theater, Dogtroep Combinatie van: Circus Straattheater Musical Cabaret Beeldende kunst NOS journaal Dogtroep stopt

Grenzeloos blz 124-125 Theater, Waardenberg en de Jong Fysiek cabaret of absurdistisch theater Slapstick, pijnlijke confrontaties en spectaculaire stunts

Grenzeloos blz 124-125 Videodans, Rosas danst Rosas Thierry de Mey regisseur Anne Teresa De Keersmaeker choreograaf De camera heeft een actieve rol, hoe zie je dat? Is het een dans of is het een film? Video: Rosas danst Rosas

Op de rand blz 126-127 Seen it, done that, op zoek naar extremen Quentin Tarantino Film, video en televisie samen. In zijn – postmoderne- films verwijst hij naar andere films. Eclectisch geheel (stijlen en citaten grabbelton).

Op de rand blz 126-127 Seen it, done that, op zoek naar extremen Damien Hirst (1965) Gebroeders Saatchi, kunstverzamelaars De dood als taboe. The physical impossibilty of death in the mind of someone living, 1991 10 questions for Damien Hirst

Hightech blz 128-129 Centre Pompidou 1977 Centrum voor de kunsten Renzo Piano & Richard Rogers Wil je als kunstenaar nog pionier zijn dan moet je het in de techniek zoeken.

Hightech blz 128-129 Nam June Paik (1932) “Op een dag zullen kunstenaars net zo gemakkelijk omgaan met condensatoren, weerstanden en halfgeleiders als ze dat nu doen met penselen, violen en afval.”

Hightech blz 128-129 Bill Viola (1951) Video installaties Bijna als schilderijen Making of the emergence

Virtuele wereld blz 128-129 Computer en games