www.b-bewust.nl Met elkaar. Voor elkaar. Regels: Geen wijzigingen in kleur roze lettertype is Arial kleur van tekst = zwart, lichter 35% (grijswaarde) opsommingteken = leeg bolletje (zie sheet) Met elkaar. Voor elkaar.
www.b-bewust.nl Met elkaar. Voor elkaar. Regels: Geen wijzigingen in kleur roze lettertype is Arial kleur van tekst = zwart, lichter 35% (grijswaarde) opsommingteken = leeg bolletje (zie sheet) Met elkaar. Voor elkaar.
Een (online) hulpmiddel dat patiënten helpt om stil te staan bij wat voor hen belangrijk is en stimuleert om daarover te praten en gesprekken met zorgverleners voor te bereiden. www.b-bewust.nl Met elkaar. Voor elkaar.
Drijfveer bij de ontwikkeling: “Toen was ik zo overrompeld en lamgeslagen door emoties en informatie, dat ik niet in staat was tot eigen regie. Nu denk ik: had ik maar…” Ervaringsdeskundige Met elkaar. Voor elkaar.
B-bewust nodigt uit om: gesprekken in het ziekenhuis voor te bereiden stil te staan bij wat je nodig hebt en wilt weten vragen te stellen aan je arts of verpleegkundige Met elkaar. Voor elkaar.
dit ervoor zorgen dat ze: makkelijker vragen stellen en Doordat patiënten actiever bezig zijn om gesprekken voor te bereiden en vragen op een rijtje zetten, kan dit ervoor zorgen dat ze: makkelijker vragen stellen en hun voorkeuren uitspreken informatie beter onthouden Met elkaar. Voor elkaar.
Project B-bewust in bedrijf B-bewust via zorgverleners onder de aandacht brengen van patiënten. Zorgverleners in ziekenhuizen nemen B-bewust standaard (lees ook: permanent) op in hun werkwijze. Resultaat: gebruik B-bewust door patiënten vergroot + patiëntgerichte gesprekken. https://www.youtube.com/watch?v=zvsl-WfZFoA Met elkaar. Voor elkaar.
Er zijn veel geleerde lessen verzameld over de wijze waarop de kans op implementatie vergroot kan worden. Deze komen samen in twee stappenplannen, een best practice video en een toolkit die staan gepubliceerd op: www.borstkanker.nl/lerenvanimplementeren Met elkaar. Voor elkaar.
Cijfers gebruik B-bewust Met elkaar. Voor elkaar.
Patiënten over B-bewust “B-bewust biedt een eenvoudig doorkliksysteem en heeft mij meer zekerheid gegeven omtrent mijn situatie.” “Ik vind het een hele goed aanvulling op alles wat mij al aangereikt werd in het ziekenhuis.” “Op dit moment heb ik geen ruimte om me erin te verdiepen. Er komt teveel op me af.” “Goede steun!” “Het zijn wel veel vragen...” “Prettige website om me voor te bereiden op gesprekken en behandelingen.” Met elkaar. Voor elkaar.
Zorgverleners over B-bewust (1) “Wij vinden het belangrijk dat patiënten de ruimte krijgen om eigen zorgen, wensen en vragen in te brengen. Dit helpt om samen met hen tot een behandelplan te komen waar patiënten zelf achter staan. B-bewust helpt ons ze hiertoe uit te nodigen.” Dr. D.P. de Vries, Chirurg, Ommelander Ziekenhuis Groningen “Zelf was ik meteen enthousiast om met de implementatie aan de slag te gaan, evenals één van onze chirurgen. Mijn contactpersoon bij BVN reikte me goede informatie en onderbouwing aan waarmee ik een groot deel van het team mee kreeg. Toch was het fijn dat zij ook een keer fysiek aanwezig was tijdens een teamoverleg zodat mijn collega’s al hun vragen konden stellen en een gezicht zagen achter het project. Daarna zijn we zelf aan de slag gegaan met het bedenken van een werkwijze waar iedereen achter stond.” Ellie Vorsteveld, Mammacareverpleegkundige, Rijnstate ziekenhuis Arnhem Met elkaar. Voor elkaar.
Zorgverleners over B-bewust (2) “Er zijn maar heel weinig patiënten bij wie ik B-bewust niet onder de aandacht breng. Men denkt bijvoorbeeld vaak dat oudere patiënten niet zitten te wachten op online ondersteuning, maar mijn ervaring is dat er dan vaak kinderen bij zijn die er wel gebruik van maken of er samen met hun ouder naar kijken. Ik vind dat je nooit voor de ander mag bepalen of die er wel of niet wat aan heeft. Dat bepalen ze zelf.” Tineke Kempees, Verpleegkundig specialist, Rivierenland ziekenhuis Tiel “Mijn collega’s en ik leerden onszelf aan om altijd de vraag te stellen of de patiënt behoefte heeft aan een hulpmiddel om gesprekken voor te bereiden. Dat voelt voor ons veel prettiger. De patiënt staat er dan veel meer open voor dan wanneer we het ongevraagd aanreiken. Bijna iedereen antwoordt bevestigend.” Eveline Schouten, Verpleegkundig consulent mammacare, Antonius ziekenhuis Utrecht Met elkaar. Voor elkaar.